شناسه خبر:44287
1400/5/17 10:50:29

سپهرغرب، گروه فرهنگی: مدیر نشر کتاب دانشگاهی معتقد است حل مساله کاغذ، تابعی از حل وفصل مسائل و مشکلات اقتصادی کلان کشور است که خود را با رفع تحریم‌ها، متعادل‌شدن قیمت‌ها، ارزش پیدا کردن پول ملی نشان خواهد داد.

مسعود پایدار داریان گفت: دوره‌ای بود که وزارت ارشاد به کاغذ یارانه تعلق می‌داد اما این‌یارانه به خواست خود اهالی نشر قطع شد و ناشران خواستند این‌یارانه صرف زیرساخت‌های نشر کشور شود. اما در حال حاضر که وضعیت اقتصاد کشور به نحوی شده که ارزش پول ملی، به‌ یک‌پنجم و یک‌ششم و یا حتی یک‌نهم رسیده، بدیهی است که کالاهای مختلف مثل کاغذ از این‌وضعیت تاثیر بگیرند.

وی افزود: به‌دلیل وجود همین‌وضعیت بود که از حدود دو سال اخیر، دوباره یارانه کاغذ به جریان افتاد که باز هم مثل گذشته، باعث به‌وجود فسادهای اقتصادی در این‌زمینه شد. به‌نظرم راه حل قطعی برای حل مساله کاغذ، تابعی از حل وفصل مسائل و مشکلات اقتصادی کلان کشور است که خود را با رفع تحریم‌ها، متعادل‌شدن قیمت‌ها، ارزش پیدا کردن پول ملی نشان خواهد داد.

این‌مدیر نشر در ادامه گفت: قیمت کاغذ و بازارش در صورتی به تعادل می‌رسد که این‌اتفاقات رخ بدهند. با به تعادل رسیدن قیمت کاغذ در یک بازار رقابتی، کسانی که می‌توانند به کار ادامه دهند، چاپ و نشر کتاب را ادامه خواهند داد و در عین‌حال، دولت هم می‌تواند کمک‌ها و حمایت‌هایش را به‌صورت هدفمند به سمت اهالی نشر و کتاب گسیل کند.

پایدار داریان گفت: با چهاردهه تجربه در کار کتاب، می‌گویم که حل مشکلات فعلی کاغذ در کشور، یک راه حل قطعی و فوری ندارد که همین‌الان به آن‌ متوسل شویم و اوضاع روبه‌راه و ایده‌آل شود. بلکه همه عوامل و اتفاقاتی که به آن‌ها اشاره کردم باید رخ بدهند تا به‌مرور مساله کاغذ حل شود.

شناسه خبر 44287