شناسه خبر:44073
1400/5/12 09:46:22

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: 11 پاسگاه محیط‌بانی به مساحت یک‌هزار و 555 متر مربع طی هشت سال گذشته در این استان احداث شده است.

مهرداد فتحی‌بیرانوند روز دوشنبه ضمن اشاره به فعالیت 17 پاسگاه محیط‌بانی ثابت و سیار در مناطق تحت مدیریت استان، اظهار کرد: همچنین 145 هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی لرستان در زمان فعالیت دولت تدبیر و امید به مناطق حفاظت‌شده و تحت مدیریت ارتقا یافته است.

وی افزود: احداث پاسگاه محیط‌بانی در استان ازنظر تعداد صددرصد و به‌لحاظ مساحت 200 درصد رشد داشته که نقش مؤثری در احیای گونه‌های جانوری ایفا کرده است.

وی با بیان اینکه لرستان در حوزه تنوع زیستی کشور سرآمد است، اظهار کرد: به‌دلیل شرایط خاص توپوگرافی منطقه و گونه‌های گیاهی و جانوری خاص، 25 درصد تنوع زیستی کشور در این استان واقع شده که این موضوع بسیار کم‌نظیر است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان ادامه داد: به‌منظور حفاظت بیشتر از محیط‌زیست و رفع دغدغه‌مندی‌های این حوزه، اکنون دو پاسگاه محیط‌بانی درحال احداث و چهار پاسگاه نیز در مرحله گرفتن مجوز و تهیه نقشه هستند.

فتحی‌بیرانوند عنوان کرد: لرستان در قلب زاگرس واقع شده است و نقش مهمی در اکوسیستم این منطقه دارد، به‌نحوی که از مجموع 6 میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس 1.2 میلیون هکتار آن در این استان است.

وی با بیان اینکه اکنون 37 درصد از 29 هزار کیلومتر مربع مساحت استان زیر پوشش مناطق حفاظت‌شده اداره می‌شود، اظهار کرد: هفت منطقه حفاظت‌شده با وسعتی بیش از 320 هزار هکتار، 6 منطقه شکار و صید ممنوع با وسعتی معادل 131 هزار و 744 هکتار و دو زیستگاه حساس نیز با وسعت پنج هزار و 249 هکتار تحت حفاظت محیط‌زیست لرستان قرار دارند.

وی عنوان کرد: زیستگاه‌های سمندر لرستانی در شهرستان پلدختر با عنوان مناطق شادابکوه، منطقه صید و شکار ممنوع قالیکوه در شهرستان الیگودرز و زیستگاه سمندر لرستانی در بخش پاپی شهرستان خرم‌آباد با عنوان پناهگاه حیات وحش سمندر یک (وژن آب) در دولت تدبیر و امید به مناطق حفاظت‌شده استان افزوده شدند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با بیان اینکه 358 گونه جانوری و یک‌هزار و 750 گونه گیاهی اهمیت تنوع زیستی استان را نشان می‌دهد، افزود: 150 گونه اندمیک (منحصر بومی) در استان شناسایی شده که از این تعداد وزغ لرستانی، سمندر لرستانی و سه گونه ماهی کور غار به‌عنوان گونه‌های جانوری اندمیک ثبت جهانی شده‌اند.

فتحی‌بیرانوند ادامه داد: وسعت مناطق تحت مدیریت محیط زیست از 6.27 درصد مساحت استان به 11.37 درصد افزایش یافته که این امر اقدامی ارزشمند، ماندگار و مفید در راستای حفظ تنوع زیستی استان است.

شناسه خبر 44073