شناسه خبر:44072
1400/5/12 09:45:05

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده مردم قصر شیرین، سرپل‌ ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: مرز رسمی پرویزخان نقشی مهم، راهبردی و ملی دارد؛ ازاین‌رو مسئولان کشور باید نگاه خاص به تخصیص اعتبار تکمیل طرح‌های عمرانی این مرز داشته باشند.

شهریار حیدری روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مرز رسمی پرویزخان به همراه فرماندار و جمعی از مسئولان افزود: با توجه به شرح وظایف نمایندگان و نقش نظارتی آن‌ها در ایام تعطیلات مجلس شورای اسلامی نسبت به بازدید و سرکشی از حوزه انتخابیه اقدام می‌کنم که با توجه به اهمیت پایانه مرز رسمی پرویزخان و نقش مهم این مرز، از نزدیک نسبت به بررسی میدانی مسائل و مشکلات آن پرداختیم.

وی اظهار کرد: پایانه مرز رسمی پرویزخان از پایانه‌های مهم کشور بوده که در شرایط حاد دیگر مرزهای کشور به‌خاطر شرایط ژئوپولتیتکی، این مرز همچنان فعال است.

نماینده مردم قصر شیرین، سرپل‌ ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون که تردد مسافری در برخی مرزهای کشور به‌دلیل شرایط کرونا تعطیل است، تردد مسافر از مرز پرویزخان کمابیش ادامه دارد.

حیدری ادامه داد: یک‌سری مشکلات و مسائل در مرز پرویزخان در بخش تجاری و کارگری و دیگر حوزه‌ها وجود دارد، اما با این وجود مرز با تلاش مرزبانی، گمرک و پایانه کارش روان است.

وی تأکید کرد: در آینده نزدیک و با تغییر فصل حجم صادرات و فعالیت‌ها در مرز پرویزخان بیشتر می‌شود که البته امکانات بیشتری نیز به همین دلیل نیاز است و نیازمند اختصاص اعتبار و نگاه خاص مسئولان کشوری برای تخصیص هستیم تا راه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی هموارتر شود.

نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حوزه نیروی انسانی مرز پرویزخان نیاز به تقویت دارد، چون شرایط کار اینجا متفاوت از سایر مرزهای دیگر نقاط کشور بوده، همچنین زیرساخت‌ها نیز نیازمند توجه ضروری است.

وی گفت: با توجه به اینکه پایانه مرز رسمی پرویزخان تحت تأثیر منطقه آزاد تجاری است و رفت‌وآمد به منطقه آزاد از محل پایانه انجام می‌شود، ضرورت دارد توجه بیشتری به زیرساخت‌های اداری و اجرایی شود که البته یک‌سری اقدام‌ها و پیگیری‌ها صورت گرفته و از طریق وزارت راه و شهرسازی و گمرک مسائل مربوط منتقل و پیگیری می‌شود.

شهرستان مرزی قصر شیرین با بیش از 27 هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز دو معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این دو مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در 20 کیلومتری قصر شیرین دارای بزرگ‌ترین پایانه زمینی بین‌المللی خاورمیانه است.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصر شیرین به‌صورت رسمی در سال 86 تأسیس و راه اندازی شد که هم‌مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

هم‌اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصر شیرین به مناطق کردنشین عراق به‌ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور صادر می‌شود.

شناسه خبر 44072