شناسه خبر:43974
1400/5/10 10:19:06

سپهرغرب، گروه خبر: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: امسال تاکنون تعداد 142 حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی و مسدود شده است.

عرفان مؤمن‌پور اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون تعداد 142 حلقه چاه آب غیرمجاز در استان کردستان شناسایی و مسدود شده که بیشترین آن مربوط به شهرستان‌های بانه و کامیاران بوده است.

وی با بیان اینکه بیشترین چاه غیرمجاز شناسایی شده با 29 حلقه در شهرستان‌های کامیاران و بانه بوده است، افزود: در مجموع 26 حلقه مربوط به شهرستان سنندج، 16 حلقه در دیواندره، 14 حلقه چاه در مریوان، 13 حلقه در سقز، هفت حلقه در سروآباد، پنج مورد در بیجار و سه مورد نیز مربوط به شهرستان دهگلان بوده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به اینکه در این مدت در شهرستان قروه هیچ چاه غیرمجازی شناسایی نشده است، بیان کرد: با انسداد این تعداد چاه غیرمجاز در استان کردستان نزدیک به 3.56 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی و به آبخوان‌های استان بازگشت داده شده است.

مؤمن‌پور اظهار کرد: در حال حاضر 14 هزار حلقه چاه آب مجاز و دارای پروانه بهره‌برداری در استان کردستان وجود دارد.

وی بیان کرد: در استان کردستان وضعیت منابع آب زیرزمینی مطلوب نیست و با کسری 700 میلیون مترمکعبی مخازن آبرفتی آب زیرزمینی مواجه هستیم و ادامه این روند قطعاً مشکلات جدی‌تری را در بحث تأمین آب در بخش کشاورزی، شرب و صنعت پیش‌روی استان قرار خواهد داد.

وی یادآور شد: اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی و طرح‌های تغذیه مصنوعی و... تاحدودی اثرگذار است اما زمانی شاهد جبران و تعادل در سفره‌های آب زیرزمینی خواهیم بود که بهره‌بردران و ذی‌نفعان نیزبه نوبه خود در مباحث مربوط به بهره‌برداری از منابع و حفاضت و صیانت از آن پای کار باشند.

 

شناسه خبر 43974