شناسه خبر:43967
1400/5/10 09:55:56

عمر هشت ساله دولت تدبیر و امید با فراز و فرودهایش به پایان راه نزدیک می‌شود و دولت سیزدهم در آستانه تنفیذ و تحلیف قرار گرفته است این دولت هم همچون دولت‌های قبلی در نظام جمهوری اسلامی در بعضی از بخش‌ها منشأ خدماتی بوده و در بعضی از بخش‌ها کارنامه قابل قبولی از خود بجا نگذاشت در ششم مرداد جاری دولت‌مردان دولت دوازدهم با رهبر معظم انقلاب دیدار خداحافظی داشتند که بعد از گزارش ریاست جمهوری، حضرت آقا صحبت فرمودند که بخشی از فرمایشات ایشان در زمینه غدیر بود و بخشی دیگر در زمینه عملکرد دولت، ایشان در جلسه ضمن تشکر از زحمات کارگزاران نظام و اشاره به عملکرد دولت و لزوم استفاده دیگران از تجربه‌های این دولت اشاره کردند و در ادامه، تجربه بی‌اعتمادی به غرب را توضیح دادند و فرمودند: «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، غربی‌ها هر جا بتوانند به ما ضربه می‌زنند، آنجایی که ضربه نمی‌زنند امکانش را ندارند، نباید برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول کرد چون قطعا شکست می‌خورد و هر جا از غرب قطع نظر کردید و خودتان راه افتادید پیشرفت کردید.»

یکی از مهم‌ترین و مرگبارترین چالش‌هایی که امنیت و حیات جامعه انسانی را تهدید می‌کند، سهل‌انگاری در مسائل دشمن‌شناسی و فقدان تحلیل هوشمندانه و جامع از موضع‌گیری‌ها و تحرکات دشمن است.

تکیه و اعتماد به دشمن در مباحث مختلف زندگی اجتماعی، از جمله علمی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی، درمانی و بهداشتی است. از این‌رو باری‌تعالی با یک هشدار سخت این چنین جامعه اسلامی را از تبعات خطرناک تکیه‌بر کفار و دشمنان دین برحذر می‌دارد: «وَ لا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ‌النَّارُ وَ ما لَکُمْ مِنْ دُونِ‌اللَّهِ مِنْ أَوْلِیاءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ » و بر ظالمان تکیه ننمایید، که موجب می‌شود آتش شما را فرا گیرد؛ و در آن حال، هیچ ولىّ و سرپرستى جز خدا نخواهید داشت؛ و یارى نمى ‏شوید». (سوره مبارکه هود، آیه 113)

به همین جهت در روایتی بسیار زیبا امام علی(ع) لزوم بیداری و همچنین خطر سهل‌انگاری در این خصوص را این چنین به جامعه اسلامی تذکر می‌دهند: «وَ إِنَّ أَخَا الْحَرْبِ الْأَرِقُ وَ مَنْ نَامَ لَمْ یُنَمْ عَنْهُ وَ السَّلَامُ» مرد جنگجو همیشه بیدار و هوشیار است، و هرکه از دشمن آسوده بخوابد دشمن نسبت به او نخواهد خفت؛ والسلام».( نهج‌البلاغه، نامه 62) خدای متعال آیات متعددی از قرآن کریم را به این موضوع راهبردی و اساسی اختصاص داده و انسان را با دشمنانی که حیات جامعه اسلامی را با چالش جدی مواجه می‌کنند آشنا فرموده و جامعه اسلامی را متوجه دشمنی و کینه دیرینه یهودیان کرده و جامعه اسلامی را از این دشمنی آگاه ساخته است جامعه و افرادی که از این کینه و دشمنی با خبر نیستند یا اصلاً باوری به این مباحث ندارند به طور قطع و یقین به راحتی در دام و کمین دشمن گرفتار خواهند شد.

عقل سیاسی حکم می‌کند که هیچ‌وقت به رقبا و دشمنانمان اعتماد نکنیم، این جمله برخاسته از یک عقلانیت و خرداندیشی سیاسی است که دشمن و در راس آن‌ها آمریکا غیرقابل اعتماد است همان‌گونه که روسیه، چین، انگلیس و فرانسه غیر قابل اعتماد هستند اما غلظت آن‌ها متفاوت است.

رده‌بندی‌های گوناگونی در ارتباط با عدم اعتماد به دشمنان و دوستان وجود دارد. جامعه بین‌الملل انبوهی از کنشگران را دارد که اهداف متراکم و نزدیک به هم را دنبال می‌کنند.

امروزه، کنشگران موجود در منطقه غرب آسیا، دارای اهداف متراکم و نزدیک به هم هستند. وقتی اهداف، متراکم و نزدیک به هم باشد، رقابت به وجود می‌آید و رقابتی که سطح بالایی از رودررویی را داشته باشد، تبدیل به دشمنی می‌شود، لذا در چنین وضعیتی نمی‌توان به دشمن اعتماد کرد.

خداوند در آیه 118 سوره مبارکه آل عمران می‌فرماید « یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» کسانی که به خدا ایمان آوردید «لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِکُمْ» به بیگانگان اعتماد نکنید و آن‌ها را طرف مشاوره خود در کارشناسی‌های مختلف انتخاب نکنید و صهیونیست‌ها را محرم اسرار خود قرار ندهید و اگر آن‌ها مشاور خود قرار دهید در حقیقت محرم اسرار شما می‌شوند و « بِطانَةً» و مانند زیرپوشی که به تن چسبیده است این‌ها هم به شما می‌چسبند و شما را تخلیه اطلاعاتی می‌کنند و به شما اطلاعات غلط می‌دهد.

اولین دلیل «لا یَأْلُونَکُمْ خَبالاً» اینها از اینکه شما را پریشان حال کنند و اعصاب شما را خرد کنند کوتاه نمی‌آیند و همین یک دلیل برای امت اسلامی و مسئولان عالی نظام اسلامی کافی است تا با هدایت وحی دشمن‌شناس شوند به آن‌ها اعتماد نکنند.

قرآن می‌فرماید «وَدُّوا ما عَنِتُّمْ» آن‌ها دوست دارند شما همیشه بدبخت و تحت سلطه و وابسته آن‌ها باشید و دست گدایی شما به طرف آن‌ها باشد و سومین دلیل « قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ» آثار کینه آن‌ها به شما از سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آن‌ها مشخص است، وقتی اوباما در مصاحبه‌های خود شفاف می‌گوید اگر من می‌توانستم تمام پیچ و مهره ماشین‌آلات هسته‌ای ایران را باز کنم این کار را می‌کردم و از طرف دیگر وزیر امور خارجه و قبل از آن نیز بوش ایرانی‌ها را محور شرارت می‌داند، نشانه کینه آن‌ها است.

آیه 119 سوره مبارکه آل عمران «‌ها أَنْتُمْ أُولاءِ تُحِبُّونَهُمْ»گفت: خداوند می‌فرماید شما مسلمانان افراد خوش‌قلبی هستید و آنچه را دیگران می‌گویند حمل بر صحت می‌کنید، در حالی که حمل بر صحت از جامعه اسلامی است و مسلمانان آنچه را می‌گویند حمل بر دشمنی یکدیگر نمی‌دانند، اما در رابطه با دشمن برخی از شما به استکبار خوش‌بین هستند و می‌گویند افراد خوبی هستند که قصد دارند در صنعت و اقتصاد و دیگر مسائل به ما کمک کنند، این افراد کسانی هستند که با آن‌ها دوست شده و پشت یک میز با هم ناهار می‌خورند، شما آن‌ها را تحویل می‌گیرید در حالی که آن‌ها شما را قلبا تحویل نمی‌گیرند.

خداوند به پیامبر می‌فرماید « قُلْ مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ» به آن‌ها بگو از این عصبانیتی که از اسلام و امت اسلامی دارید بمیرید، بنابراین این همان مرگ بر آمریکایی که ملت ایران فریاد می‌زنند، اما برخی می‌گویند مرگ بر آمریکا نگویید در حالی که این شعار از قرآن است و در ادامه می‌فرماید « إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» خداوند آگاه است که اینها در درون خود بر علیه شما چه تفکری دارند.

بی شک دشمن‌شناسی از محوری ترین مباحث در موضوع دفع تهدیدها و دفاع از یک ملت بشمار می‌آید. چه‌بسا امت‌هایی که در طول تاریخ در اثر غفلت از دشمنان و فقدان آگاهی و بصیرت لازم سیاسی و اجتماعی در شناخت توطئه‌های بیگانگان و اتخاذ مواضع به موقع و صحیح توسط نخبگان و خواص آن جامعه به سرنوشتی هلاکت بار منجر گردیده اند.

امیر مؤمنان علی(ع) در کلام خود دراین‌باره می‌فرمایند: « مَن نامَ عَن عَدُوِّهِ أنبَهَتهُ المَکایِدُ » کسی که در برابر دشمنش به خواب رود (از او غافل بماند) حیله‌های (غافلگیرانه دشمن) او را از خواب بیدارمی کند (میزان الحکمه جلد 7 حدیث 12192)

در همین رابطه بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) می‌فرمایند: «نباید غافل باشیم، ما باید بیدار باشیم و توطئه‌های آن‌ها را قبل از اینکه با هم جمع بشوند، خنثی کنیم.

همچنین رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اولین روز سال 86 در مشهد مقدس در این باره می‌فرمایند: «یک ملت باید دشمن را بشناسد، نقشه دشمن را بداند و خود را در مقابل آن تجهیز کند.

سردار شهید حاج حسین همدانی می‌فرماید: «مگر می‌شود با آمریکایی‌ها قدم بزنیم و انتظار داشته باشیم که شهدا ما را شفاعت کنند.»

امید که ملت و مسئولین ما با اقتدا به امامین انقلاب و شهیدان عزیز و عمل به توصیه‌های الهی آنان، راه استوار و عزتمند و انقلابی خود را بدون اعتماد به دشمن و با توکل به خدای عزیز قادر متعال ادامه دهند. ان‌شاالله.

 

شناسه خبر 43967