شناسه خبر:43904
1400/5/9 10:37:46

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: بعد از یک دهه رشد صادرات به کشور عراق، سه سال است که رشد صادرات ایران به عراق متوقف شده و ثابت مانده است.

پیش از ظهر روز چهارشنبه نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد.

کیوان کاشفی در این نشست با بیان آنکه 90 درصد صادرات استان کرمانشاه به مقصد عراق است، اظهار کرد: بعد از یک دهه رشد صادرات به کشور عراق، سه سال می‌شود که رشد صادرات ایران به عراق متوقف شده و ثابت مانده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به مزایای حمل یک‌سره محصولات صادراتی، گفت: اگر زمینه حمل یک‌سره فراهم شود، می‌توان سه‌روزه کالا‌های تولیدی کشور را به عراق و سپس سوریه و دریای مدیترانه رساند.

وی با انتقاد از نامنظم بودن و بی‌قاعدگی قوانین و مقررات صادراتی، گفت: اینکه یک‌ روز صادرات محصولی آزاد باشد و روز بعد ممنوع شود، مشکلات بسیاری برای صادرکنندگان ایجاد کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه معتقد است که واردات از کشور عراق می‌تواند به ایجاد توازن تجاری بین دو کشور کمک و انگیزه‌ای برای رفع بسیاری از موانع موجود ایجاد کند.

اهمیت سهولت رفت‌وآمد به عراق و مشکلات مربوط به صدور ویزا، موضوع دیگری بود که کاشفی به آن پرداخت و پیشنهاد کرد برای تجار و صادرکنندگانی که بیشتر به عراق تردد دارند، ویزای بلندمدت صادر شود.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت‌های مناسب مرزی استان کرمانشاه، گفت: از مرز سومار به‌علت دسترسی مناسب و فاصله نزدیک تا بغداد می‌توان بسیار بهتر استفاده کرد.

* تدوین سند اولویت‌های پژوهش تجاری ایران با عراق

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در ادامه این نشست گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده مشکلات و محدودیت‌های برخی مرزهای کشور برای فعالان اقتصادی از بین رفته است.

جهانبخش سنجابی با اشاره به نقش مهم کرمانشاه در تجارت با عراق، افزود: کرمانشاه مرکز بسیاری از همایش‌ها و کانون بسیاری از تعاملات تجاری با کشور عراق بوده است.

سنجابی از تدوین سند اولویت‌های پژوهش تجاری با عراق با همکاری مرکز پژوهش‌های اتاق ایران خبر داد و گفت: فعالین اقتصادی می‌توانند نیازمندی‌های پژوهشی که قابلیت تبدیل به طرح‌های پژوهشی زودبازده را دارند به ما ارائه دهند و ما از اطلاعات و پیشنهاداتی که به بهبود روابط تجاری با عراق کمک کند، استقبال می‌کنیم.

وی بیان کرد: قدرت رقابت قیمتی صادرکنندگان به‌علت گرانی دلار افزایش یافته و می‌تواند یک نیروی محرکه در صادرات باشد.

سنجابی در پایان از اینکه با وجود افزایش نیاز بازار عراق میزان صادرات کشورمان ثابت بوده انتقاد و اعلام کرد: هدف‌گذاری کرده‌ایم در پایان سال 1402 میزان صادرات ایران به این کشور به 20 میلیارد دلار برسد.

گفتنی است، وی در این نشست به مشکلات، انتقادات، پیشنهادات و نظرات فعالین اقتصادی استان گوش فرا داد و ضمن اعلام نظرات خود درخصوص رفع مشکلات موجود، راهکارهایی ارائه و وعده پیگیری امور را داد.

شناسه خبر 43904