شناسه خبر:43569
1400/4/28 10:24:54

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهار از نصب و راه‌اندازی سه دستگاه آبشخور در این شهرستان خبر داد و گفت: یک دستگاه آبشخور در سامانه عشایری روستای حیدره دارالامام و مرمت دو دستگاه چشمه در روستای حصار قره‌باغی شهرستان بهار با اعتباری بالغ‌بر 56 میلیون ریال از اعتبارات استانی انجام شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، مهدی محمدی اظهار کرد: یک دستگاه آبشخور در سامانه عشایری روستای دارالامام شهرستان بهار برای تأمین آب دام‌های عشایر، اهالی و وحوش این منطقه با مشارکت و همراهی مردم نصب شده و دو دستگاه مرمت چشمه برای شرب آب در حصار قره‌باغی این شهرستان نیز صورت گرفته است.

وی یادآور شد: برای نصب هر دستگاه آبشخور 20 میلیون ریال و برای مرمت هر دهنه چشمه نیز 18 میلیون ریال هزینه شده است و آبشخورها در نواحی ییلاقی و کوهستانی و در مسیر حرکت دام‌ها نصب شدند و آب چشمه‌ها و قنات‌ها با ایجاد لوله‌گذاری به این آبشخورها هدایت و سرازیر می‌شود.

رئیس منابع طبیعی بهار تصریح کرد: نصب این آبشخورها با هدف تأمین آب شرب سالم برای دام عشایر و دام ساکنان روستاهای اطراف که دارای طرح مرتع‌داری هستند با مشارکت بهره‌برداران و دامداران و همیارن طبیعت منطقه انجام شده است.

محمدی اضافه کرد: اجرای طرح‌های صحیح مرتع‌داری و مدیریت چرای دام گامی مؤثر در جهت جلوگیری از تخریب مراتع است و با آگاهی بخشیدن عشایر، دامداران و بهره‌برداران محلی می‌توان به حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کمک کرد.

حوزه‌های آبخیز شهرستان بهار یکی از حوزه‌های حائز اهمیت به‌لحاظ حفظ منابع آبی و خاکی است و شغل اکثریت مردم روستاهای این شهرستان دامداری، باغداری و کشاورزی است و اداره منابع طبیعی شهرستان بهار هم‌اکنون درحال انجام طرح‌های مهم آبخیزداری و اجرای عملیات اصلاح و احیای مراتع در حوزه‌های آبخیز این شهرستان است.

شناسه خبر 43569