شناسه خبر:43558
1400/4/28 09:57:37

سپهرغرب، گروه خبر: کلنگ سد معشوره سال 92 بر زمین زده شد، اما در دولت یازدهم به‌دلیل نداشتن مجوز ماده 215 و توجیه اقتصادی متوقف شد. در سالیان اخیر پیگیری‌های زیادی برای تخصیص آب سد معشوره و تخصیص اعتبار برای آن انجام شده، اما هنوز در عمل خبری نیست و این‌گونه است که این سد نه‎‌تنها ساخته نشده، بلکه به‌عنوان یک کلنگ‌ بی‌نتیجه دیگر روی دست لرستان باقی مانده است!

طرح مطالعاتی سد معشوره از سال 84 و با هدف کنترل و مدیریت سیلاب‌های رودخانه کشکان آغاز شد. در این مطالعه روستاهای «چم قبرستان»، «چشمه شاهی»، «چشمه طلا»، «اسحاق‌آباد» و «چم شطه بالا و پایین» در حریم آن قرار گرفتند؛ بنابراین از تمامی طرح‌های توسعه‌ای ازجمله خدمات هادی محروم شدند.

کلنگ‌زنی این پروژه طی سال 92 بود، اما در دولت یازدهم به‌دلیل نداشتن مجوز ماده 215 و توجیه اقتصادی متوقف شد و این‌گونه بود که این سد نه‌تنها ساخته نشد، بلکه روی دست لرستان به‌عنوان یک کلنگ‌ بی‌نتیجه دیگر باقی ماند!

طرحی که مطالبه تاریخی مردم لرستان بود و حال درگیر بازی‌های سیاسی شده، به‌طوری‌ که حتی تخصیص آن به صفر رسید و از فهرست سدهای اعتباری حذف شد.

قرار بود موجب توسعه و رونق استان شود، اما نه‌تنها این‌گونه نشد، بلکه مسیر آبادانی مناطق حریم خود را هم مسدود کرد و هم‌اکنون این روستاها جزء هفت منطقه محروم کشور شناخته می‌شوند.

این توقف با واکنش‌های زیاد رسانه‌ها و مردم مواجه شد و سیل سال 98 نیز نه‌تنها مهر تأییدی بر اعتراضات بود، بلکه تمام استدلال‌های وزارت نیرو مبنی بر عدم نیاز به احداث آن را نیز بر باد داد.

   اگر سد معشوره ساخته می‌شد، اینقدر صدمه نمی‌دیدیم!؟

در این رابطه رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه راهی به‌جز مدیریت آب نداریم، ادامه داد: این مدیریت باید عمومی شده و تمامی اقشار در آن دخیل شوند.

اسفندیار حسنی‌مقدم بیان کرد: از وزارت نیرو می‌خواهیم که چند سد را برایمان ذخیره‌سازی کنند، چراکه خشک‌سالی و ترسالی به ما خسارت وارد می‌آورد.

حسنی‌مقدم با اشاره به خسارت پنج هزار و 500 میلیارد تومانی خشک‌سالی، ادامه داد: همچنین سیل سال 98 به کشاورزی استان یک‌هزار و 500 میلیارد تومان آسیب وارد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: آب در استان ما تولید و خارج می‌شود و نمی‌توانیم آن را ذخیره کنیم؛ اگر سد معشوره ساخته می‌شد، اینقدر صدمه نمی‌دیدیم.

به گفته وی این موضوع یکی از چالش‌های اصلی در استان و به‌خصوص شهرستان کوهدشت است.

   وزیر حق ما را قبول دارد، اما معاونین زیر بار نمی‌روند!

شهرستان کوهدشت نیز که با احداث این سد قرار بود آب‌رسانی و اراضی آن آبی شوند، در عطش ناملایمات و بی‌تدبیری‌ها باقی ماند و حال که در خشک‌سالی قرار داریم، این موضوع به فاجعه‌ای عظیم برای آن مبدل شده است؛ به‌طوری‌ که امام‌جمعه کوهدشت با بیان آنکه در این شهرستان مشکل آب داریم، اضافه کرد: هم‌اکنون بعضی مناطق با تانکر آب‌رسانی می‌شوند و مهاجرت‌ها زیاد شده است.

حجت‌الاسلام ابراهیم طهماسبی با اشاره به سد معشوره، گفت: این سد، مطالبه برحق مردم شهرستان است و در سفر وزیر هم بیان کردیم که حق‌آبه خود را می‌خواهیم.

حجت‌الاسلام طهماسبی بیان کرد: کشاورزی پایه و اساس توسعه این منطقه است و انتظار داریم هرچه قانون مصوب کرده و حقمان است را به ما اختصاص دهند.

امام‌جمعه کوهدشت با یادآوری اینکه قرار بود حق‌آبه ما در شورای عالی آب بررسی شود، افزود: متأسفانه وزیر حق ما را قبول دارد، اما معاونین زیر بار نمی‌روند!

سد معشوره پروژه‌ای حیاتی برای لرستان بوده و بارها به‌عنوان مطالبه‌ای جدی از سوی مردم و مسئولان استانی مطرح شده است‌، اما انگار دست‌هایی پنهان و در پشت پرده مانع رسیدن مردمان این دیار به حق خود هستند، چراکه ویسکرمی، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز صراحتاً آن را بیان می‌کند.

   مافیا به آب شرب لرستان هم رحم نکردند!

در همین خصوص مهرداد ویسکرمی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: مافیای آب در 20 سال گذشته به آب شرب لرستان هم رحم نکرد و با عدم سدسازی، سالیانه 12 میلیارد متر مکعب آب را برای شست‌وشو و آبیاری شوره‌زارهای پایین‌دست انتقال داد.

وی در ادامه آورده است: نتیجه ظلم تاریخی؛ نه لرستان آب دارد و نه خوزستان! هنوز این سناریو درحال تکرار است!

ویسکرمی بیان می‌کند: از جلسه روز گذشته با مهندس خامسی و جواب تکراری ایشان به نامه اخیر استاندار، فهمیدم که اربابان آب قصد تخصیص عادلانه آب به لرستان را ندارند!

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سؤال نخست از وزیر ارسال شده و دومین سؤال در مرحله جمع‌آوری امضا است، در ادامه می‌گوید: شورای امنیت ملی درخصوص عواقب این بی‌حرمتی به مردم نجیب لرستان تدبیر کند.

سال‌ها از بلاتکلیفی روستاهای حریم سد معشوره و تشنگی زمین‌های لرستان می‌گذرد و تدبیر دولت دوازدهم نیز دردی از آن دوا نکرد؛ امیدواریم دولت مردمی و ایران قوی بتواند این مطالبه تاریخی و به‌حق لرستان را جامه عمل بپوشاند و سبب توسعه این دیار شود.

شناسه خبر 43558