شناسه خبر:43461
1400/4/26 08:58:14

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه ایلام سرزمین مردمان ولایی، متدین و غیوری است که بیش از سه هزار شهید و 50 هزار ایثارگر و رزمنده در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده است گفت: تمامی دستگاه‌ها اعم از اجرایی و قضائی باید برای گره گشایی از مشکلات مردم استان ایلام بسیج شوند.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای صبح پنج‌شنبه در دیدار با کارکنان و قضات ایلام اظهار کرد: بسیار خوشحالم در استان ایلام به‌عنوان دروازه عتبات‌عالیات حضور دارم.

وی با اشاره به اینکه مردم ایلام در دوران دفاع مقدس رشادت‌های فراوانی از خود برجای گذاشتند، گفت: مشکلات مردم زیاد است، اما مسئولان از اختیارات خود برای حل مشکلات استفاده کنند.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه برای گره‌گشایی مشکلات مردم کوتاهی نکنیم، گفت: باید از منابع غنی استان برای حل مشکلات مردم استفاده شود.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: از کارکنان و قضات استان درخواست دارم مشکل به مشکل مردم اضافه نکنند، قرار بازداشت موقت تا آنجایی که ضرورت دارد صادر نشود و آن‌هایی هم که ضروری است با ملاحظه دقیق قانون باشد.

وی بر لزوم تناسب صدور قرار با نوع اتهام تأکید کرد و بیان کرد: اگر مقدور بود فرد یک شب یا چند ساعت در زندان نماند، حتماً در این زمینه اقدام شود، ممکن است برای ما عادی باشد، اما زندگی آن فرد تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: درصورتی‌که برای محکومین، امکان تعیین مجازات غیر حبس وجود دارد، حتماً انجام دهید. کسانی که امنیت و آرامش مردم را به هم می‌زنند، در مورد آن‌ها چاره‌ای نیست، اما در خصوص مواردی که ضرورت ندارد، تجدیدنظر شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: با وجود منابع نفتی و گاز، جوانان تحصیل‌کرده و منابع انسانی، چرا باید جوانان این استان مرزی بیکار باشند. این موضوع مهم باید از سوی مسئولان ارشد ایلام ریشه‌یابی و حل شود.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای ادامه داد: استاندار ایلام در راستای رفع مشکلات موجود از امکانات استانی برای رفاه مردم استفاده کند.

وی اظهار کرد: در وضعیت کنونی، شرایط معیشتی، اشتغال و مباحث فرهنگی و قضائی در کشور و استان با مشکلات بسیاری همراه است و مسئولان باید تلاش کنند گره‌گشای این مشکلات باشند.

وی ادامه داد: خدمت به مردم بزرگ‌ترین نعمتی است که نصیب مسئولان استانی شده و باید از این موقعیت به نحو احسن استفاده شود.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: برای جلوگیری از قصاص از ظرفیت‌های مردمی، ریش‌سفیدان و بزرگان استان ایلام استفاده شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: فردی، چهار، پنج یا 10 سال در زندان است و حکم قصاص برای وی صادر شده است، چنانچه اولیای دم بدون عذر موجه هستند ماده 429 تکلیف را روشن کرده و تضمین مناسب بگیرید و آزاد کنید. تضمین مناسب را قاضی می‌تواند تشخیص دهد.

وی از دادستان‌ها خواست نظارت مستمری بر پرونده‌های اجرای احکام داشته باشند تا آرای صادر شده به‌طور دقیق عملیاتی شود.

وی همچنین با حضور در زندان مرکزی ایلام که در تیرماه سال جاری به بهره‌برداری رسید، از بخش‌های مختلف این زندان بازدید و با مسئولان و زندانیان آن گفت‌و‌گو کرد.

رئیس زندان مرکزی ایلام در جریان بازدید رئیس قوه قضائیه، با اشاره به تخصیص اعتبارات از سوی استانداری ایلام، سازمان زندان‌ها و منابع خاص قوه قضائیه برای تسریع در روند ساخت این زندان گفت: فاز نخست زندان مرکزی ایلام در هفت هزار مترمربع در هفته قوه قضائیه سال جاری به بهره‌برداری رسید.

وی همچنین با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی زندان قبلی ایلام که در درون شهر قرار داشت، گفت: سرانه نگهداری زندانیان در زندان مرکزی ایلام امروز به یک عدد استاندارد رسیده است و امیدواریم که هرچه سریع‌تر فاز دوم این زندان نیز به بهره‌برداری برسد.

رئیس زندان مرکزی ایلام با اشاره به آغاز روند دادرسی الکترونیک از 20 تیر سال 99 گفت: استان ایلام با انجام بیش از 900 مورد دادرسی الکترونیک جزو استان‌های برتر کشور در این زمینه محسوب می‌شود به‌نحوی‌که دیگر اعزام و بدرقه زندانی به محاکم قضائی در این استان با بهره‌گیری از فناوری، به صفر رسیده است.

وی از اعطای مرخصی به بیش از چهار هزار زندانی در سال گذشته خبر داد و گفت: در نتیجه اجرای طرح پایش و غربالگری نیز، تعداد 168 مددجو با همکاری و تعامل قضات آزاد شدند.

رئیس زندان مرکزی ایلام همچنین از آزادی 180 مددجو با کمک خیرین خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تا امروز نیز 70 مددجو با کمک خیرین آزاد شده‌اند.

وی همچنین با اشاره به تمهیدات صورت گرفته برای مقابله با بیماری کرونا در زندان مرکزی ایلام افزود: با انجام پنج هزار مورد آزمایش تشخیص کرونا در سال گذشته و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، موفق شدیم از ابتلای مددجویان این زندان به بیماری کرونا جلوگیری کنیم.

در پایان بازدید حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از زندان مرکزی ایلام، طی مراسمی 15 مددجو که به دلیل محکومیت مالی در زندان به سر می‌بردند، با کمک خیرین آزاد شدند.

30 هزار میلیارد ریال از تضییع حقوق بیت‌المال در ایلام جلوگیری شد

رئیس‌کل دادگستری در دیدار رئیس قوه قضائیه با قضات و کارکنان دادگستری ایلام ایلام گفت: فعالیت‌های دادگستری استان در سال‌های اخیر از تضییع حدود 30 هزار میلیارد ریال از حقوق بیت‌المال جلوگیری کرده است.

علی دهقانی اظهار کرد: بازگرداندن محدوده باند فرودگاه ایلام به مالکان اصلی و همچنین مدرسه‌ای در محدوده مرکزی شهر ایلام تنها دو نمونه از فعالیت‌های صورت گرفته برای جلوگیری از حقوق بیت‌المال در استان ایلام بوده است.

وی افزود: سال گذشته یک‌هزار و 500 هکتار از اراضی ملی استان در نتیجه پیگیری‌های دستگاه قضایی در استان به بیت‌المال بازگردانده شد.

رئیس‌کل دادگستری ایلام تأکید کرد: یکی از برنامه‌های اجرا شده در استان تکمیل طرح کاداستر است که تاکنون این برنامه در سطحی به گستره 730 هزار هکتار معادل 80 درصد اراضی انجام گرفته است و 20 درصد باقیمانده نیز امسال به پایان خواهد رسید.

دهقانی یادآور شد: جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی از رویکردهای دادگستری استان بوده و در این راستا 56 واحد تولیدی سال گذشته به چرخه فعالیت بازگشته است.

وی رشد 86 درصدی استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس و همچنین رشد 300 درصدی استفاده از پابند الکترونیک را از دیگر توفیقات دستگاه قضایی در ایلام عنوان کرد.

رئیس‌کل دادگستری ایلام اضافه کرد: سرانه رسیدگی به پرونده‌های قضایی به نسبت تعداد قاضی در استان افزایش 130 درصدی داشته و از 60 فقره به 140 فقره در ماه رسیده است.

دهقانی گفت: ابلاغ الکترونیک در رسیدگی به پرونده‌های واصله در استان رشد 11 درصدی داشته و در زمینه دادرسی الکترونیک ایلام رتبه دوم کشور را کسب کرده است.

وی افزود: 92 درصد قضات استان با تصویب دادستان قضات ارتقا رتبه پیدا کرده‌اند، ضمن اینکه در زمینه بازرسی‌ها افزایش 92 درصدی داشته و بازرسی از کلانتری‌ها و بازداشتگاه‌ها زندان‌ها رشد 100 درصدی داشته است.

شناسه خبر 43461