شناسه خبر:43083
1400/4/16 11:09:22

سپهرغرب، گروه سیاسی: تلاش ایالات‌متحده برای فرسایشی‌ کردن مذاکرات برجام و همچنین تعلل و تاخیرهایی که از سوی آنها صورت می‌گیرد، نشانه خوبی برای ادامه گفت‌وگوها نیست و سعی مقامات آمریکایی بر این است که ساختار تحریم‌ها را حفظ کنند و همچنان فشار را روی ایران نگه‌دارند. این مساله هم کاملا با هدفگذاری روشن صورت می‌گیرد.

 تحریم‌‌ها به مثابه غده سرطانی

واقعیت آن است که سیستم تحریم‌‌های آمریکا مثل یک غده سرطانی عمل می‌کند. در مذاکرات حتما باید به این نکته توجه شود که همه تحریم‌ها ازجمله کاتسا و یوترن برداشته شود و حتی اگر بخش کوچکی از تحریم‌‌ها هم به هر بهانه تعلیق شود مثل یک غده سرطانی عود می‌کند.

از سویی دیگر تجربه نشان داده که همواره آمریکایی‌ها با وجود توافقاتی که انجام دادند نسبت به مفاد توافق همواره تفسیر موسع دارند و تلاش می‌کنند که همیشه بندهای هر توافقی را به نفع خود تفسیر کنند؛ بنابراین اساسا نباید به مساله چشم‌پوشی برخی از تحریم‌ها از سوی آمریکا دلخوش کرد به خاطر اینکه تلاش آنها در این مسیر است تا به نوعی در ادامه توافق کارشکنی کنند.

 مسیر روشن پیش‌روی جمهوری اسلامی

البته راه پیش‌رو برای جمهوری اسلامی ایران روشن است. اگر هدف محدودکردن و مدیریت شرایط را دارد و خواهان عقب‌نشینی جمهوری اسلامی از منافع ملی خود است باید بداند با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی با عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و همچنین رهنمودهای مقام معظم رهبری، ایران هیچ‌گاه از تصمیم خود مبنی بر لغو تمام تحریم‌ها کوتاه نخواهد آمد و از سوی دیگر در صورتی ایران موضوع کوتاهی آمریکا و غرب را در قبال لغو تحریم‌ها خواهد پذیرفت که این مساله مورد راستی‌آزمایی قرار بگیرد.

 نگاه به درون

مذاکرات و گفتگو بر سر توافق هسته‌ ای می‌تواند ادامه پیدا کند اما آنچه که برای ما مهم است توجه به ظرفیت داخلی است؛ روندی که آمریکا و غرب دنبال می‌کنند تداوم همان رویه‌های سابق است و به نظر می‌رسد که آنها همچنان دچار اشتباه محاسباتی است و گمان می‌کنند که با ادامه فشار حداکثری می‌توانند ملت ایران را از احقاق حقوق حقه خود بازدارند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی با اتخاذ سیاست جدید خود گرچه همچنان مسیر گفت‌وگو را باز گذاشته اما در عین حال نگاه اصلی به ظرفیت‌های داخلی و توانمندی‌ها موجود در کشور است.

شناسه خبر 43083