شناسه خبر:42887
1400/4/13 09:46:51

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: امسال 69 فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان رخ داده است که بر اثر آن 504 هکتار جنگل و مرتع در آتش سوخت.

گاهی یک سهل‌انگاری کوچک آتش بزرگ به دامن طبیعت می‌اندازد، رخت سیاه بر تن سبز این منابع و سرمایه ملی می‌پوشانند، براساس آمار 95 درصد از دلایل آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در کشور ما به عامل انسانی بازمی‌گردد. سهم طبیعت از این حریق فقط 5 درصد است براساس نظر صاحب نظران مهم‌ترین عوامل انسانی اختلافات قومی، کشمکش‌های میان دامداران، کشاورزان و سهل‌انگاری گردشگران هستند، عوامل طبیعی هم مواردی مانند برخورد صاعقه، گدازه آتش‌فشانی و... است.

آمارها صریح و بی‌پرده به ما می‌گوید؛ اگر قرار است برای حفاظت از جنگل‌ها برنامه‌ریزی کنیم باید رفتارهای خودمان را تغییر دهیم چون مهم‌ترین عامل حریق جنگل‌ها خود ما هستیم نه طبیعت!

بیش از 374 هزار هکتار از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان ر جنگل‌ها تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند که براساس اطلاعات موجود در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده است.

مساحت عرصه‌های طبیعی استان کردستان نیز شامل جنگل و مرتع براساس گزارشات رسمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری یک میلیون و 773 هزار و 328 هکتار است که بر این اساس 60 درصد از مساحت استان را جنگل و مرتع به خود اختصاص می‌دهد و اگر مساحت عرصه‌های طبیعی ایران را 140 میلیون هکتار در نظر بگیریم، 1.3 درصد عرصه‌های طبیعی کشور در استان کردستان واقع شده است که حدود 48 درصد آن را مرتع تشکیل می‌دهد.

وقوع 69 فقره آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های کردستان

سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه امسال 69 فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان رخ داده است که بر اثر آن 504 هکتار جنگل و مرتع در آتش سوخت، گفت: امسال به دلیل شرایط آب و هوایی شاهد شروع زودهنگام آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان بودیم طوریکه اولین آتش سوزی در پنجم اردیبهشت رخ داد این در حالی است که سال گذشته شورع آتش سوزی‌ها از 9 خرداد بود.

وی افزود: از آتش سوزی‌های سال‌جاری 51 فقره در سطح 310 هکتار عرصه جنگلی، 16 فقره در سطح 185 هکتار مرتع و 2 فقره شامل 9 هکتار در مراتع مشجر بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: کاهش بارندگی و خشک بودن خاک، تغییرات اقلیمی و افزایش نامتعارف دما و کاهش بارندگی که 41 درصد در 2 ماه نخست امسال نسبت به سال قبل کاهش داشت از جمله عواملی است که در شروع زود هنگام آتش سوزی‌ها نقش داشته است.

نقشبندی به برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی استان برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها اشاره کرد و گفت: تیم بندی گروه‌های اطفای حریق در 10 شهرستان انجام و کارکنان ادارات منابع طبیعی نیز به امکانات لازم، مجهز شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به همکاری مطلوب انجمن‌های مردم نهاد و همیاران طبیعت در مناطق جنگلی برای اطفای حریق اشاره کرد و گفت: جلب همکاری دهیاران، فرهنگسازی با استفاده از چهره‌های فرهنگی و تاثیرگذار استان و برگزاری دوره‌های ترویجی و آموزشی از جمله برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی در این راستا بود.

نقشبندی اضافه کرد: اجرای طرح‌های منابع طبیعی علاوه بر کارکردهای زیست محیطی، برای منابع آبی استان هم مهم است و در صورت خدشه به این عرصه‌ها باید منتظر صدمه‌های شدید به منابع آبی هم باشیم.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان ضمن دعوت از مردم و دوستداران و همیاران طبیعت به مشارکت فعال در امر حفاظت از منابع طبیعی جنگلها و مراتع استان، از شهروندان خواست هرگونه تخریب و تصرف، قطع چوب خودرو و غیرمجاز، آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع را به شماره تلفن 1504 و سامانه 139 به صورت شبانه‌روزی اطلاع رسانی کرده در صورت مشاهده آتش سوزی ضمن اعلام سریع محل به سامانه تلفنی 1504 تا رسیدن نیروهای ویژه اطفای حریق به محل با توجه به طی مسیر با رعایت کامل نکات ایمنی از گسترش آتش جلوگیری کنند.

گفتنی است؛ آتش سوزی در جنگل‌های روستای دره وران واقع در نقطه صفر مرزی ایران و عراق که از پنج شنبه آغاز شده است و به دلیل شیب تند منطقه و سرازیر شدن زغال‌ها به مناطق پایین دست کشیده، اگرچه در ساعت 22 و 30 دقیقه جمعه شب گذشته مهار شد ولی وزش باد موجب شعله‌ور شدن آتش در بخش دیگری از این جنگل‌ها شده و تلاش برای مهار آن ادامه دارد.

شناسه خبر 42887