شناسه خبر:42654
1400/4/8 09:26:45

سپهرغرب، گروه خبر: زهرا طالبی- گروه خبر: رئیس دادگستری شهرستان بهار از اجرای طرح ابتکاری ستاد «تألیف قلوب» در استان همدان خبر داد و گفت: دو کمیته معتذرین و مصلحین در ذیل ستاد «تألیف قلوب» تعریف شده است و کمیته معتذرین برای تشویق متهمان و مجرمان به عذرخواهی از طرف مقابل راه‌اندازی شده که درصورت پذیرش عذرخواهی توسط شاکی، در کمیته مصلحین مطرح می‌شود و در سال گذشته 285 مورد در کمیته معتذرین مطرح شد که از این تعداد 254 مورد منجر به صلح و مصالحه شد.

نشست خبری رئیس دادگستری شهرستان بهار به‌مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد.

در این نشست محمد معینی گفت: افتتاح دانشکده علوم قضائی یکی از خدمات ارزشمند دکتر بهشتی در سال 1361 بود که هزاران قاضی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند.

وی اضافه کرد: افزایش ورودی پرونده‌های کیفری در سال گذشته یکی از مشکلات دادگستری بهار بود که با افزودن یک شعبه به شعبات کیفری دادگستری بهار، مشکلات ناشی از کمبود شعبه برطرف و اطاله دادرسی در شعب کیفری کم شد.

این مقام مسئول از افتتاح دفتر خدمات قضائی الکترونیک در شهر بهار خبر داد و گفت: مردم شهر بهار برای ارائه دادخواست و شکوائیه نیازی نیست به‌صورت مستقیم به دادگستری مراجعه کنند و می‌توانند مباحث خود را از طریق دفتر خدمات قضائی الکترونیک پیگیری کنند.

وی از اجرای طرح ابتکاری ستاد «تألیف قلوب» در استان همدان خبر داد و افزود: دو کمیته معتذرین و مصلحین در ذیل ستاد «تألیف قلوب» تعریف شده است و کمیته معتذرین برای تشویق متهمان و مجرمان به عذرخواهی از طرف مقابل راه‌اندازی شده که درصورت پذیرش عذرخواهی توسط شاکی، در کمیته مصلحین مطرح می‌شود و در سال گذشته 285 مورد در کمیته معتذرین مطرح شد که از این تعداد 254 مورد منجر به صلح و مصالحه شد.

معینی از راه‌اندازی مجمع صیانت از خانواده در شهرستان بهار اشاره کرد و گفت: این مجمع در راستای حمایت از خانواده و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از طلاق، به کمک سپاه راه‌اندازی شد و نتایج خوبی در پی داشته است.

وی اظهار کرد: پیگیری کاهش جمعیت کیفری زندان ازجمله اقدامات بوده است، زیرا بنا به تأکید رئیس دادگستری حداکثر ظرفیت قانونی برای زندان نرفتن افرادی که برای نخستین‌بار مرتکب اشتباه شده‌اند، استفاده شده تا جمعیت کیفری زندان کاهش یافته و آسیب‌های اجتماعی فرد محکوم و به تبع آن جامعه کاهش یابد.

معینی اعلام کرد: در شهرستان بهار سال گذشته تعداد 23 هزار و 735 پرونده به دادسرا، دادگاه و شورای حل اختلاف وارد شده و تعداد 23 هزار و 945 پرونده مختومه شده و سه هزار و 368 پرونده در جریان است.

شناسه خبر 42654