شناسه خبر:42483
1400/4/5 10:18:11

سپهرغرب، گروه شهر: یک کارشناس شهرسازی گفت: در کشورهای توسعه یافته، برای استفاده ایمن و صحیح از خودروها تمهیداتی اندیشیده شد که در نتیجه آن عابران پیاده نیز از آرامش و ایمنی نسبی برخوردار شدند، اما در کشورهای در حال توسعه همچون ایران، چنین تمهیداتی اندیشیده نشده است.

فرانک باقری با بیان اینکه مسیرهای عابر پیاده به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر سیستم حمل‌و‌نقل شهری و ارتباط‌دهنده مبدأ و مقصد با سواره‌رو است، اظهار کرد: توجه به بهینه‌سازی پیاده‌راه‌ها سبب افزایش سلامتی جسمی و روحی شهروندان و خلق فضاهای شهری با کیفیت و مناسب خواهد شد.

وی افزود: اهمیت به عابران پیاده ویژگی مشترک بهینه‌سازی پیاده‌راه‌ها به عنوان عامل حیات‌بخش فضاهای شهری در طراحی این فضاها و مانعی بر متروک شدن آن‌ها است.

این کارشناس حوزه شهرسازی با اشاره به فراموشی سپرده شدن برخی فضاهای شهری تصریح کرد: با اختراع خودروی شخصی و تولید روزافزون آن، چهره شهرها و نوع زندگی مردم دچار تغییراتی شد، رفته‌رفته نقش وجودی انسان به‌عنوان کاربر اصلی فضاهای شهری رو به فراموشی رفت. تجاوز به حریم پیاده و آمار بالای تصادفات منجر به مرگ عابران، نتیجه تسلط کامل خودروها بر فضای شهری است.

باقری خاطرنشان کرد: چیرگی خودرو در شهرها و سکونت‌گاه‌ها، عامل از بین رفتن ویژگی‌های زیادی از بافت‌های مسکونی شهری در جهان به‌ویژه در ایران شده است.

وی تصریح کرد: برای مردم شهرها، ترافیک و مسیرهای جدید اتومبیل، حس مکان و توان دریافت و بهره‌برداری از ارزش‌های کالبدی (مانند ویژگی‌های طبیعی، تنوع و نفوذپذیری فضایی و بصری، شکل بدنه‌ها و آمیختگی کاربری‌ها با بافت زمینه) و نیز درک ارزش‌های یادمان‌های کهن، هویت و اصالت بافت‌های مسکونی را تغییر داده است.

این کارشناس حوزه شهرسازی تأکید کرد: گذرها و میدان‌ها که دیرزمانی در پی پیاده‌روی و تجمع مردم، محل آسایش، آرامش، جنبش و تعامل بوده، امروزه به خیابان، فلکه و یا مکانی پر از هراس و شلوغی و آلودگی برای تجمع و گذر خودرو تبدیل شده است.

  آشفتگی در فضاهای شهری

باقری با بیان اینکه آشفتگی پیاده‌روی نه تنها در گذرها، بلکه در همه فضاهای شهر مانند میدان‌ها دیده می‌شود، اظهار کرد: در کشورهای توسعه‌یافته، برای استفاده ایمن و صحیح از خودروها تمهیداتی اندیشیده شد که در نتیجه آن عابران پیاده نیز از آرامش و ایمنی نسبی برخوردار شدند، اما در کشورهای در حال توسعه همچون ایران، چنین تمهیداتی اندیشیده نشده است.

وی تأکید کرد: درگذشته عابر پیاده به‌عنوان عنصر اصلی در برنامه‌ریزی و طراحی شهری مورد توجه قرار می‌گرفت، اما اکنون رشد شهرنشینی و ازدیاد وسایل نقلیه در کشور باعث از بین رفتن مقیاس انسانی در سطح شهر، نابودی فضاهای شهری و ارتباطات چهره‌به‌چهره، افزایش تراکم در مراکز شهری و افزایش میزان تصادفات در شبکه معابر، از بین رفتن ایمنی و امنیت عابران پیاده، کاهش ارزش عابر پیاده و به‌طور کلی موجب تنزل کیفیت محیط از منظرهای مختلف شده است همچنین امکان بهره‌گیری از موقعیت مکانی محیط را به شدت کاهش داده است و در نهایت منجر به بروز محیطی با کیفیت پایین به خصوص برای عابران پیاده شده است.

این کارشناس حوزه شهرسازی گفت: از نقایص عمده شهرها در سطح جهان وابستگی بیش از حد نیاز به حرکت سواره و تخلف از حفظ و ساماندهی فضاهای پیاده و حرکت پیاده است، این امر یکی از عوامل عمده کاهش کیفیت محیط شهری و افول ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و بصری در فضاهای شهری محسوب می‌شود.

شناسه خبر 42483