شناسه خبر:42358
1400/4/2 09:31:38

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: فعالیت کمیته‌های مصلحین و معتذرین به‌عنوان نهاد معین ستاد تألیف قلوب در استان همدان منجر به صلح و سازش تعداد قابل توجهی از پرونده‌های قضائی ازجمله مصالحه در 25 پرونده قتل عمد طی یک سال گذشته شده است.

«محمدرضا عدالتخواه» روز سه‌شنبه در دیدار مدیران دستگاه قضائی با نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان اظهار کرد: بیشترین میزان عفو زندانیان سال گذشته کشور مربوط به استان همدان بوده، به نحوی که دستگاه قضائی استان رتبه نخست کشور در این زمینه را دارا است.

وی افزود: با شکل‌گیری و فعالیت کمیته معتذرین بیش از یک‌هزار و 500 پرونده قضائی در استان همدان منجر به مصالحه شده که بر همین اساس 16 میلیارد و 274 میلیون تومان جزای نقدی ازنظر جنبه خصوصی جرم بخشیده شده است.

رئیس کل دادگستری استان همدان همچنین به انجام دادرسی الکترونیکی برای سرعت‌بخشی به روند رسیدگی پرونده‌های قضائی اشاره کرد و گفت: طی دو سال گذشته با اجرای سه برنامه «کمی و قاضی‌محور، کیفی و شعبه و حوزه‌محور» بر میزان رضایتمندی مردم از خدمات دستگاه قضائی استان همدان افزوده شده است.

عدالتخواه اظهار کرد: پرونده‌های معوقه دادگستری استان همدان طی 21 ماه اخیر حدود 85 درصد کاهش یافته و رویکرد قضات و دستگاه قضائی استان در این مدت گرایش به سمت حبس‌زدایی و مجازات‌ جایگزین حبس بوده که اثرات مثبتی را نیز در سطح جامعه داشته است.

وی درباره طرح‌های مبتکرانه شامل تشکیل ستاد تألیف قلوب و کمیته‌های زیرمجموعه آن نیز افزود: این طرح‌های ابداعی براساس بیانیه گام دوم انقلاب و بر مبنای سند تحول قوه قضائیه در استان ایجاد شده که با تأیید رئیس قوه قضائیه، به‌عنوان یک طرح مؤثر در سطح کشور شناخته می‌شود.

شناسه خبر 42358