شناسه خبر:42216
1400/3/31 09:20:04
معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری همدان خبر داد:

احیای هنر جاجیم‌بافی در سال 1400

سپهرغرب، گروه خبر: معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری همدان گفت: در سال 1400 هنر جاجیم‌بافی در شهرهای ملایر و تویسرکان احیا می‌شود تا در روکش مبل‌ به‌کار رود.

هاشم مظاهری روز گذشته با بیان اینکه طی سا‌ل‌های گذشته سعی بر احیای رشته‌های منسوخ‌شده صنایع‌ دستی داشتیم، اظهار کرد: تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی یکی از رشته‌های صنایع‌ دستی است که احیا شد و دو نفر از هنرمندان در تهران زیر نظر استادکار آموزش لازم را گذراندند.

وی با بیان اینکه با آموزش تراش سنگ‌های قیمتی هنرمندان در گنبد علویان مشغول به‌کار شدند و اکنون با چندین شاگرد درحال فعالیت هستند، گفت: در ملایر نیز بیش از 50 نفر در رشته قلم‌زنی فعال هستند.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری همدان ابراز کرد: این رشته توسط یک خانم خلاق در ملایر احیا شد که در بازارچه و کلاس‌های متعدد هم شرکت کرده و فعال است.

وی با بیان اینکه نازک‌کاری چوب نیز هم‌اکنون انجام می‌شود، افزود: در این زمینه آموزش‌های لازم پیش‌بینی شده و استادکار آن نشان ملی و نشان یونسکو گرفته است.

مظاهری با بیان اینکه گلیم‌بافی نیز نخستین‌بار توسط میراث فرهنگی در نهاوند اجرا شد، عنوان کرد: درحال حاضر قطب گلیم‌بافی نهاوند است و 50 نفر استادکار دارد.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه رودوزی سنتی نیز یک‌سری از رشته‌ها را احیا کردیم چون کار ساده‌ای است، افزود: نمدمالی در شوند رزن درحال منسوخ شدن است که هنرمندان را کمک کردیم، اما خود رشته را نتوانستیم احیا کنیم، چون رشته طاقت‌فرسا و سختی است.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری همدان با اشاره به اینکه زین‌سازی نیز احیا شده است، عنوان کرد: در ملیله‌سازی نقره نیز 50 نفر آموزش دیده‌اند و اکنون بسیاری از افراد به‌عنوان تولیدکننده فعال هستند.

وی با تأکید بر اینکه گبه‌بافی روستای آبرومند احیا شده است، گفت: پشم‌ریسی سنتی در نهاوند نیز احیا شده و 150 نفر فعال هستند.

مظاهری با اشاره به اینکه در هشت سال گذشته 10 رشته صنایع‌ دستی احیا شده است، عنوان کرد: در سال 1400 برنامه داریم در ملایر و تویسرکان جاجیم‌بافی را احیا کنیم که برای پارچه رومبلی استفاده شود و مبل ارزشمندتر شود.

شناسه خبر 42216