شناسه خبر:42183
1400/3/30 10:28:56

سپهرغرب، گروه ایران و جهان: نخست‌وزیر پاکستان گزارش‌ها درباره در اختیار قرار دادن پایگاه نظامی از سوی اسلام‌آباد به سیا را رد کرد و گفت: پاکستان اجازه نخواهد داد آمریکا از خاک این کشور علیه افغانستان استفاده کند.

«عمران‌خان» در واکنش به گزارش‌های مربوط به واگذاری پایگاه هوایی در خاک این کشور به آمریکا ابراز کرد: اسلام‌آباد قطعاً به سیا اجازه نخواهد داد که از خاک این کشور برای عملیات ضد تروریستی پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان استفاده کند.

به نوشته پایگاه خبری آکسیوس، جمع‌آوری اطلاعات و عملیات ضد تروریستی در افغانستان به چالش مهمی برای مقامات دولت جدید آمریکا پس از خروج نظامیان خارجی از این کشور تبدیل شده است.

عمران‌خان افزود: پاکستان اجازه هیچ‌گونه عملیات از خاک این کشور علیه افغانستان را نخواهد داد.

به نوشته این رسانه آمریکایی، عمران‌خان بارها مخالفت خود برای همکاری با آمریکا در عملیات ضد تروریسم را عنوان کرده و بسیاری اعتقاد دارند که پذیرش حضور سیا یا نیروهای ویژه آمریکا در خاک پاکستان، نوعی خودکشی سیاسی برای وی خواهد بود.

اکسیوس در ادامه نوشت: با وجود این اظهار نظر عمران‌خان، مقامات آمریکایی امیدوار هستند که به‌صورت پنهانی بتوانند با ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان برای انجام عملیات ضد تروریستی به توافق برسند.

ویلیام برن، رئیس سیا زمانی که در یک سفر اعلام‌نشده به پاکستان سفر کرد، با عمران‌خان دیدار نداشته و تنها با سازمان اطلاعات پاکستان دیدار کرده است.

جک سالیوان، پیش از این از گفت‌وگوی سازنده با پاکستان درباره عدم تبدیل شدن افغانستان به مکانی برای فعالیت تروریسم خبر داده بود، هرچند وی جزئیات بیشتری دراین‌باره ارائه نکرده است.

به نوشته اکسیوس، مقامات آمریکا ازجمله رئیس سیا درباره قدرت‌گیری مجدد داعش و القاعده در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی در این کشور هشدار داده و گفته‌اند که خارج شدن نیروهای خارجی قدرت سیا برای جمع‌آوری اطلاعات و مبارزه با تروریسم در افغانستان را به‌شدت کاهش خواهد داد.

شناسه خبر 42183