شناسه خبر:41930
1400/3/24 09:35:45

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس شورای اسلامی شهر همدان و شهردار اسبق همدان با اشاره به اقدامات مؤثر و مطلوبی که مدیریت شهری و شورا در مناطق مختلف شهری و در حوزه‌های مختلف انجام داده است، به شرح مختصری از آنچه در عمران شهری، سیما و منظر شهری، شهر الکترونیک، مناسب‌سازی معابر برای توان‌یابان، توجه به مناطق کمتر برخوردار، افزایش سرانه فضای سبز، ایجاد زمینه مشارکت هرچه بیشتر شهروندان در امور شهری با برگزاری جشنواره شهروند برگزیده و راه‌اندازی شورای اجتماعی محله، توجه به سازمان‌های مردم‌نهاد، توجه به ورزش‌های همگانی و افزایش امکانات ورزشی، توجه مناسب به سرمایه‌گذاران و تقویت اقتصاد شهری، بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی و ناوگان مرتبط، شفافیت و بافت تاریخی و غیره پرداخت.

به گزارش خبرنگار سپهرغرب سیدمسعود عسگریان با کد انتخاباتی 1589 نامزد انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به فرازونشیب‌های شورای دوره پنجم، برآیند تمامی اتفاقات حاصل را مطلوب ارزیابی کرد و توجه شهروندان را به اتفاقات مثبت روی‌داده در زمینه اجرایی شدن حجم بالایی از پروژه‌های شهری در شرایط اقتصادی حاکم جلب کرد.

   افزایش بودجه شهرداری از 650 میلیون تومان به یک‌هزار و 600 میلیارد تومان

عسگریان با بیان اینکه در سال 1396 شورای اسلامی شهر پنجم با بودجه 650 میلیون تومانی مدیریت شهری آغاز به‌کار کرد، گفت: امروز که سال آخر این دوره را پشت سر گذاشته‌ایم، شورای اسلامی شهر با افزایش چهار برابری بودجه مدیریت شهری رقم بودجه را به یک‌هزار و 600 میلیارد تومان افزایش داد تا سطح کمی و کیفی خدمات‌رسانی در حوزه‌های مختلف به شهروندان را بالا ببرد.

وی ادامه داد: طی چهار سال گذشته 60 الی 65 درصد و در سال 1399 نیز 70 درصد اقدامات عمرانی در سطح شهر انجام شده است و نحوه توزیع این اقدامات عمرانی کاملاً مناسب و عادلانه و سعی بر توسعه متوازن شهر بوده است.

    انجام بیش از 45 هزار متر مربع پیاده‌راه‌سازی و 250 هزار تُن توزیع آسفالت در سطح شهر

این مقام مسئول عنوان کرد: شهر همدان از منظر پیاده‌راه‌سازی و آسفالت و بهسازی معابر و بازسازی آن‌ها دستخوش اتفاقات مؤثری بوده و این مهم به‌گونه‌ای است که در سال 1399 (که سال پایانی اقدامات عمرانی شهرداری و شورا بود) بیش از 45 هزار متر مربع براساس گزارش‌های اعلامی پیاده‌راه‌سازی و جدول‌گذاری و نزدیک به 250 هزار تُن آسفالت در معابر شهری توزیع شده که این میزان در مقایسه با دوسال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

عسگریان با اشاره به اجرای پروژه‌های عمرانی دیگری همچون پُل قدر، پارکینگ آقاجانی‌بیگ و پُل سردار همدانی، ابراز کرد: با وجود آنکه این پروژه‌ها از سرعت قابل قبولی در رشد و پیشرفت برخوردار نیستند، اما تلاش مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر بر این بوده که اولویت را بر اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره قرار دهد؛ البته ذکر نکاتی در این زمینه لازم است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: افزایش تورم و ایجاد شرایط بد اقتصادی و اعمال تحریم‌ها موجب شد که مدیریت شهری نتواند براساس محاسبات و پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده اقدام کند و منجر به کُندی تحقق پروژه پُل سردار همدانی شد.

عسگریان در این خصوص با اشاره به سهل‌انگاری که مشاور و پیمانکار در بهره‌برداری از پُل سردار همدانی داشته است، عنوان کرد: تمامی خسارت مرتبط و ناشی از این اهمال از پیمانکار دریافت خواهد شد.

وی افزود: در دو پروژه دیگر یعنی قدر و پارکینگ آقاجانی‌بیگ شهرداری موفق عمل کرده است و براساس تعهداتی که شهرداری داشته و رفع موانع مالی به‌عمل‌آمده، پروژه‌ها را به سرانجام می‌رساند.

    سرانه فضای سبز شهری افزایش یافته است

این مقام مسئول مطرح کرد: ضمناً پروژه‌های بسیار دیگری در حجم‌های مختلفی در سطح شهر و مناطق در دستور کار قرار گرفت که می‌توان به حوزه فضای سبز و افزایش سرانه آن و جداسازی آب شرب شهری از آب مورد نیاز فضای سبز و نوسازی مبلمان شهری اشاره کرد.

    رویکرد انسان‌محوری در اولویت قرار گرفت

وی توجه به رویکرد انسان‌محوری را در عصر حاضر و پیچیدگی زندگی شهری به‌عنوان یک الزام معرفی کرد و افزود: در بحث پیاده‌راه‌سازی و توجه به رویکرد انسان‌محور بودن نیز توفیقات خوبی کسب شده است؛ با توجه به تراکم ترافیکی در مرکز شهر، شورای اسلامی شهر به این نتیجه رسید که نیاز است رینگ نخست را در برخی از بخش‌ها در ارتباط با پیاده‌راه‌سازی توسعه و براساس پیشنهاد و پیش‌بینی مشاور این اقدام‌ها را انجام دهد.

    برگزاری جشنواره شهروند برگزیده در راستای مشارکت شهروندان در امور شهری

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اتفاقات روی‌داده در حوزه فرهنگ و اجتماع در مدیریت شهری، گفت: از اقدامات شاخص و درخور توجه برگزاری جشنواره شهروند برگزیده بوده است که زمینه مشارکت هرچه بیشتر شهروندان را در امور شهری ایجاد کرده تا شهروندی را از جنس خود مردم معرفی کند. برگزاری این جشنواره با افزایش مشارکت شهروندان و تمایل آن‌ها به شرکت در کلیه برنامه‌های شهرداری و شورا همراه بوده و از شاخص‌های موفقیت شورا و شهرداری در جلب میزان مشارکت مردم در برنامه‌های شهری است.

   راه‌اندازی شورای اجتماعی محله با هدف مشارکت مردم در اداره شهر

وی راه‌اندازی شورای اجتماعی محله را الگویی دیگر در افزایش مشارکت شهروندان خواند و افزود: یکی از مبانی تحقق مردم‌سالاری در کشور، حضور میدانی مردم در صحنه است که در همین خصوص تشکیل شورای اجتماعی محله یا همیاران محله با هدف مشارکت شهروندان و محله‌محوری مورد توجه شورای پنجم قرار گرفت. در این زمینه شورای اسلامی شهر اختیارات برخی از امور را در محلات به شهروندان واگذار می‌کند تا آن‌ها نیازها و اولویت‌های محله خود را در راستای ارتقای آن مدنظر قرار دهند.

این مقام مسئول یادآور شد: متأسفانه به‌خاطر برخی از ایرادات قانونی مطرح در این مقوله، این طرح فعلاً مسکوت مانده است؛ اما با رفع برخی از نقاط ضعف و خلأهای قانونی، قطعاً شاهد حضور پُرتوان مردم در شورای اجتماعی محلات شهر همدان خواهیم بود.

    فعالیت تخصصی فرهنگ‌سراهای سطح شهر

وی افزود: در جهت رشد و شکوفایی فرهنگ‌سراهای شهرداری و فعال کردن آن‌ها، تخصصی کردن فرهنگ‌سراها مورد توجه قرار گرفت.

عسگریان در این خصوص ابراز کرد: فرهنگ‌سرای گردشگری در فرهنگ‌سرای تاریخ و تمدن، فرهنگ‌سرای قرآنی در تالار قرآن، فرهنگ‌سرای هنر و رسانه، فرهنگ‌سرای علمی و فرهنگ‌سرای کودک و خانواده ازجمله فرهنگ‌سراهای تخصصی ما خواهند بود.

نامزد ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: واگذاری فرهنگ‌سراها به سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مردمی اقدامی مؤثر از سوی شورا و شهرداری بود که می‌تواند منجر به افزایش مشارکت شهروندان در امور مدیریت شهری شود.

وی گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند در این فرهنگ‌سراها برنامه‌های مرتبط را جهت تحقق اهداف خود به‌کار و از ظرفیت موجود بهره گیرند.

   افزایش سرانه ورزشی و توجه به ورزش همگانی

عسگریان با اشاره به توجه سازنده شورای اسلامی شهر و شهرداری به مقوله ورزش و افزایش سرانه ورزشی و همینطور ورزش همگانی، افزود: بایستی از تمام ظرفیت‌های شهری برای توسعه ورزش و ایجاد نشاط اجتماعی استفاده کرد و در این زمینه شورای اسلامی شهر رویکرد ورزش همگانی را مورد توجه قرار داده است تا همگان بتوانند از این امکان بهره ببرند و با افزایش کمی و کیفی تجهیزات و امکان‌های مرتبط همراه بوده است.

    توجه مؤثر به سرمایه‌گذاران در مدیریت شهری

وی با اشاره به توجه مؤثر مدیریت شهری و شورا به سرمایه‌گذاران، عنوان کرد: شرایط حاکم بر اقتصاد و تحریم‌های مطرح و نوسانات اقتصادی برخی از سرمایه‌گذاران را برای مشارکت دچار تردید کرده است و آن‌ها مشارکت خود را همراه با خطر می‌بینند و از این روی خودداری می‌کنند و این موضوع در همدان هم اتفاق افتاده است. در همدان تمامی اسباب حضور سرمایه‌گذاران برای مشارکت فراهم شده بود که با این وضعیت روبه‌رو شدیم.

این مقام مسئول ادامه داد: موضوع دیگر این است که با وجود تمامی همکاری‌های مؤثر شهرداری و شورا و میراث فرهنگی، سرمایه‌گذاران در دستگاه‌های دیگر از حمایت‌های لازم برخوردار نیستند و ارتقای این مهم نیاز به مساعدت‌های سایر دستگاه‌ها نیز دارد تا بتوانند به موازات شورا، شهرداری و میراث اقدام کنند.

   بهبود و ارتقای ناوگان حمل‌ونقل عمومی 

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در دوره فعلی با اشاره به اقدامات مطلوبی که در بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی شهرداری روی داده است، ابراز کرد: با صدور مصوبات شورای اسلامی شهر، شهرداری توانست 150 دستگاه تاکسی را نوسازی و خودروهای فرسوده را از رده خارج کند و دو فاز از واگذاری و بهره‌برداری سپری شده است و فاز سوم نیز به‌زودی انجام خواهد شد. در ارتقای وضعیت حمل‌ونقل عمومی شهرداری خود 15 دستگاه خریداری کرده بود و نیز با صدور مجوز از سوی شورا برای استفاده از اوراق مشارکت به مبلغ 50 میلیارد تومان و تبدیل این اوراق به نقدینگی از سوی شهرداری 15 دستگاه دیگر نیز خریداری شد و در سال جاری نیز اجازه استفاده از 100 میلیارد تومان اوراق مشارکت داده شده است.

   اشکالات طرح جامع به دادستان اطلاع داده شد

عسگریان با بیان اشکالاتی که در طرح جامع وجود دارد، عنوان کرد: متولی طرح جامع شهر، شورا و شهرداری نیست و وظیفه تهیه طرح جامع برعهده راه و شهرسازی است و دستگاه متولی به‌کُندی این موضوع را پیش می‌برد و طرح را به شکل ناقصی تهیه می‌کند. ایرادات قابل توجهی را مدیریت شهری پس از بررسی پیشنهادهای نهایی مشاور اعلام کرده است و شورای شهر نیز تأیید و تأکید کرده که اگر رفع نشود، پایه اشتباهی برای طرح تفصیلی به‌وجود خواهد آورد.

وی افزود: اگر اعتراض داریم و خواهان اصلاح طرح جامع هستیم، به این خاطر است که این مهم می‌تواند تبعات منفی برای شهروندان و ملک‌های آن‌ها و کاربری‌های مطرح به همراه داشته باشد و برای رفع این مشکل خدمت دادستان محترم نامه‌ای تنظیم کردیم و از دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم خواستیم به این مهم ورود پیدا کند.

    هوشمندسازی شهر نیاز به اقدام یکپارچه دستگاه‌های اجرایی دارد

این مقام مسئول با اشاره به هوشمندسازی و ایجاد زیرساخت‌های شهر الکترونیک، یادآور شد: شورای اسلامی شهر برنامه‌ها و مصوبات خوبی را اختیار کرد، اما شهرداری نیز همچون سایر دستگاه‌های اجرایی در این روند کُند بوده؛ اگر قرار است شهر الکترونیک ایجاد کنیم، همه دستگاه‌های خدمات‌رسان بایستی به موازات یکدیگر حرکت کنند و زیرساخت‌های مورد نیاز را ارتباط دهند.

   تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری از دغدغه‌های مطرح

وی تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری را از دغدغه‌های مطرح در شورا و کمیسیون نظارت عنوان کرد و گفت: در سال 1396 که شورای دوره پنجم شروع به‌کار کرد، قرار بر برگزاری آزمونی از سوی وزارت کشور و استانداری بود؛ اما این آزمون به سال 1400 به تعویق افتاد و اکنون نیز می‌گویند بعد از انتخابات برگزار شود و از این موضوع به‌شدت گلایه‌مند هستیم، چراکه وضعیت قرارداد و معیشت کارکنان از حساسیت‌های بنده است که بایستی هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

   مناسب‌سازی معابر برای توان‌یابان/ توجه به مناطق کمتر برخوردار

این مقام مسئول به مناسب‌سازی معابر برای توان‌یابان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: شهرداری در مناسب‌سازی معابر و اماکن برای توان‌یابان بین 25 تا 30 درصد معابر و اماکن را مناسب‌سازی کرده و در پروژه‌های جدید این میزان درحال افزایش است

وی از افزایش توجه شورای دوره پنجم به مناطق کمتر برخوردار نیز سخن گفت و افزود: حجم بالایی از آسفالت در مناطق کمتر برخوردار توزیع شده است و همینطور افزایش فضاهای ورزشی و زمین‌های چمن مصنوعی در این مناطق را شاهد هستیم.

    راه‌اندازی سامانه شفافیت شورا و شهرداری

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به موضوع مهم شفافیت عملکردی شهرداری و شورا، عنوان کرد: سامانه شفافیت شورا وشهرداری می‌تواند منجر به سالم‌سازی فضای عملکردی شود، اما آنچه که مورد انتظار بود، محقق نشد و نیاز به اصلاحات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد و دارای اولویت است و امیدوارم که در شورای ششم بتوانیم این مشکل را مرتفع کنیم و در فضایی شفاف اجرای تصمیمات را به سمع و نظر مردم برسانیم.

     توجه به منافع تمام ذی‌نفعان در بافت‌های تاریخی شهر

عسگریان درخصوص بافت تاریخی نیز با اشاره به اینکه میراث فرهنگی ملزم به تهیه طرح تفصیلی در این خصوص شده است، گفت: میراث فرهنگی در سال گذشته نقشه اولیه در این زمینه را که متعلق به کنترل و نظارت این اداره بود و در آن حوزه حفظ حرایم بافت‌های واجد ارزش مشخص شده بود را ملاک عمل قرار داد، اما ضوابط اجرایی درخصوص سایر ساختمان‌های بخش خصوصی و شهروندان در آن نیامده بود؛ بنا بر قانون، اداره کل میراث باید طرح تفصیلی بافت تاریخی را تهیه می‌کرد که مشاور درحال تهیه این نقشه است و طرح هنوز در کمیسیون ماده پنج به تصویب نرسیده و مسئول راه و شهرسازی بوده، چون زیرساخت‌های طرح تفصیلی تهیه نشده است.

شناسه خبر 41930