شناسه خبر:41928
1400/3/24 09:31:33

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان لرستان، نبود صنایع تبدیلی را مهم‌ترین چالش صادرات گیاهان دارویی به‌ویژه فرآوری گل محمدی عنوان کرد و گفت: برخی واسطه‌ها گل را پیش‌خرید کرده و به شهرهایی همانند کاشان با قیمت بالاتر می‌فروشند.

جواد صالحیان با اشاره به ظرفیت تولید گل‌محمدی در لرستان، اظهار کرد: در حال حاضر سطح زیرکشت گل محمدی 900 هکتار بوده که بیشترین سطح آن با 400 هکتار مربوط به شهرستان الیگودرز است.

وی خاطرنشان کرد: میزان تولید گل تر در هر هکتار، هزار تن است که هر کیلوی آن بین 17 تا 30 هزار تومان به فروش می‌رسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی لرستان با بیان اینکه در صورت تبدیل گل تر به گل خشک، تولید نهایی 25 درصد خواهد شد، افزود: در نهایت از هر هکتار 250 کیلوگرم غنچه خشک با مبلغ 150 هزار تومان حاصل خواهد شد.

صالحیان، نبود صنایع تبدیلی را مهم‌ترین چالش صادرات گیاهان دارویی به‌ویژه فرآوری گل محمدی عنوان کرد و گفت: برخی واسطه‌ها گل را پیش‌خرید کرده و به شهرهایی همانند کاشان با قیمت بالاتر می‌فروشند.

وی بیان کرد: این در حالی است که در صورت اسانس‌گیری از هر لیتر 150 میلیون تومان درآمدزایی می‌شود، اما به دلیل نبود صنایع فرآوری و تبدیلی این امکان در استان وجود ندارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی لرستان نیاز آبی گل‌محمدی را بسیار پایین دانست و کشت آن را در ارتفاعات لرستان و همچنین اراضی شیب‌دار بسیار به‌صرفه و درآمدزا است.

 

شناسه خبر 41928