شناسه خبر:41565
1400/3/13 09:47:20

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان گفت: در حال حاضر ضریب نفوذ گاز طبیعی در جمعیت شهری دیواندره 100 درصد و در جمعیت روستایی 94 درصد است که با گازدار شدن روستاهای در دست اجرا ضریب نفوذ در جمعیت روستایی به بیش از 97 درصد افزایش می‌یابد.

احمد فعله‌گری اظهار کرد: شرایط توپوگرافی و ویژه شهر و روستاهای بخش مرکزی و زرینه شهرستان دیواندره که کوهستان‌های رفیع و مسیر تردد آن پیچ در پیچ و دارای شیب‌های تند است و زمین مسیر عبور لوله‌های گاز از جنس سنگ بسیار محکم بوده که عملیات حفاری برای دفن لوله‌های گاز را با دشواری‌های فراوانی روبرو ساخته که مشابه آن کمتر در جاهای دیگر ایران مشاهده می‌شود.

وی افزود: پروژه‌های فعال شهرستان دیواندره در پنج مجتمع اصلی در حال فعالیت است که می‌توان به گازرسانی به مجتمع روستایی عزیزآباد شامل پنج روستا و 11 واحد صنعتی، مجتمع روستایی گل قلعه شامل چهار روستا و پنج واحد صنعتی، مجتمع روستایی تبریز خاتون شامل سه روستا و چهار واحد صنعتی، مجتمع روستایی علی‌آباد دول‌رش شامل سه روستا، مجتمع روستایی برده‌سفید شامل سه روستا و مجتمع تفریحی سپهر تابناک غرب اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان یادآور شد: برای اتمام این طرح‌ها نیاز است 130 هزار متر شبکه‌گذاری انجام گرفته و پیش‌بینی شده است 638 مورد علمک نصب شود.

فعله‌گری هزینه اجرای پروژه‌های شهرستان دیواندره را فقط در بخش اجرایی 120 میلیارد ریال ذکر کرد که با احتساب هزینه‌های تحصیل اراضی، خرید لوله و اتصالات، ایستگاه‌ها و سایر هزینه‌ها به بالاتر از 300 میلیارد ریال می‌رسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در این شهرستان عملیات گازرسانی به 16 روستا و 20 واحد صنعتی و یک مجتمع تفریحی فعال است که پیش‌بینی می‌‌شود این تعداد پروژه در مناسبت‌های هفته دولت و دهه مبارک فجر سال جاری به بهره‌برداری برسند.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در مورد توسعه گازرسانی بخش روستایی شهرستان دیواندره چنین گفت: این شهرستان دارای 172 روستای دارای سکنه است که قابلیت گازرسانی برای 159 روستا فراهم است که تاکنون به 141 روستا گازسانی صورت گرفته و عملیات گازرسانی در 16 روستا در حال اجراست و مراحل انتخاب پیمانکار برای سه روستا در حال اتمام است.

فعله‌گری اضافه کرد: شهرستان دیواندره که از طرفی رشته کوه‌های هوازو و از طرفی دیگر کوه‌های مرتفع گروس بیجار و از سوی دیگر کوه‌های چهل چشمه، سارال و تیلکو آن را احاطه کرده‌اند و از نظر موقعیت جغرافیایی و آب وهوایی شهری با آب و هوای کوهستانی است که دارای زمستان‌های سرد و تابستانی ملایم و معتدل و در فصل بهار بارانی است.

وی در پایان گفت: در حال حاضر ضریب نفوذ گاز طبیعی در جمعیت شهری دیواندره 100 درصد و در جمعیت روستایی 94 درصد است که با گازدار شدن روستاهای در دست اجرا ضریب نفوذ در جمعیت روستایی به بیش از 97 درصد افزایش می‌یابد.

شناسه خبر 41565