شناسه خبر:40687
1400/2/26 10:58:33

سپهرغرب، گروه اندیشه: اگر یاد و ذکر خدا، شکرگزاری و دعا را از ماه رمضان ذخیره کنیم، برای باقی سال خودمان را بیمه کرده ایم.

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا خوشی خوانساری به برکات ماه مبارک رمضان و چگونگی سرایت آن برکات به دیگر ماه‌های سال اشاره کرد و گفت: امام زین العابدین (ع) در دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه معروف به دعای وداع از ماه رمضان در مضامین عرفانی نکات مختلفی را بیان می‌کنند که پرداختن به آن‌ها خیر دنیا و آخرت را برای شنونده و عمل کننده به آن به دنبال دارد.

وی افزود: در این دعا امام سجاد (ع) مهمترین برکت ماه رمضان را آشنایی با کلام الله مجید معرفی و به چند نکته کلیدی از آیات قرآن به عنوان ثمره ماه رمضان اشاره می‌کنند. امام چهارم شیعیان به عنوان یکی از ثمرات ماه رمضان به آیه 152 سوره بقره اشاره می‌کنند و می‌فرمایند «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ»؛ پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم. با توجه به این آیه یاد گرفتیم وقتی خدا را یاد کردیم در عمل و رفتار حال و هوای دلمان را خدایی‌تر کردیم و در حقیقت رنگ خدایی گرفتیم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام سجاد (ع) در ادامه دعا به نکته دیگری از قرآن اشاره می‌کنند و می‌فرمایند «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ ۖ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ»؛ شما بندگان اگر شکر نعمت به جای آرید بر نعمت شما می‌افزایم و اگر کفران کنید، عذاب من بسیار سخت است.

حجت الاسلام خوشی مطرح کرد: در رابطه با شکر نعمت داستانی زیبا از امام رضا (ع) نقل شده است که روزی شخصی نزد حضرت آمد و از فقر خود گلایه کرد، امام یک شاخه انگور از ظرفی که جلویشان بود، برداشتند به او دادند، اما او نگاه تحقیرآمیزی به آن انگور کرد و شکرگزاری نکرد. در همان هنگام فرد دیگری خدمت امام آمد و حضرت یک حبه انگور به او دادند و او بسیار شکرگزاری کرد در ادامه امام خوشه انگور را به او دادند و او باز به شکرگزاری ادامه داد. در نهایت کار به جایی رسید که امام فرمودند قلم و کاغذ بیاورند و باغ انگوری که این انگور‌ها از آن چیده شده را به نام او زدند. امام رضا (ع) علت این کار را اینگونه فرمودند که اخلاق ما اهل بیت (ع) اخلاق رحمانی است و مگر نشنیده‌ای که خدا می‌فرماید:شکر نعمت، نعمت تو را زیاد می‌کند و کفران نعمت تو را دچار عذاب شدید می‌کند.

وی در پایان گفت: در ماه رمضان یاد گرفتیم محل اجابت خواسته در دعا وطلب از پروردگار است و دعا بهترین راه ارتباط بنده با خداوند است.

شناسه خبر 40687