شناسه خبر:40482
1400/2/21 09:36:19

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: تصویب ایجاد منطقه آزاد قصر شیرین شروع کار است و نه غایت نهایی و بهره‌مندی از مواهب این مصوبه، مشروط به سعی و کوشش مسئولین و خواست و همراهی مردم منطقه خواهد بود.

کیوان کاشفی با بیان اینکه سرانجام پس از حدود پنج سال پیگیری ایجاد منطقه آزاد قصر شیرین به همراه 6 منطقه دیگر در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید، گفت: تصویب این منطقه خبری خوب برای توسعه استان است و باید از تمام افرادی که پیگیری و رایزنی فراوان در تصویب آن داشته‌اند، قدردانی کرد. اهمیت این امر زمانی بیشتر احساس می‌ شود که به یاد آوریم در طرح اولیه پیشنهادی نامی از قصر شیرین در بین مناطق جدید دیده نمی‌شد که پافشاری نمایندگان مجلس و استاندار باعث الحاق این منطقه به 6 نقطه پیشنهادی اولیه شد.

وی ادامه داد: سؤالی که هم‌اکنون مطرح است اینکه آن مصوبه به چه میزان بر توسعه استان و خصوصاً شهرستان‌های غرب استان تأثیر خواهد داشت و آیا به صرف بهره‌مند شدن قصر شیرین از تسهیلات قوانین مناطق آزاد، سرمایه‌گذاری، تولید و تجارت در منطقه شکوفا خواهد شد و یا اصولاً با توجه به بندری نبودن قصر شیرین و همسایگی با کشور عراق، تا چه حد و در چه حوزه‌هایی می‌بایست بر توسعه منطقه تمرکز کرد؟

کاشفی به نمونه‌هایی از توسعه دیگر کشورها به‌واسطه ایجاد مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: بررسی تجارب کشورهای مختلف در ایجاد مناطق آزاد نشان می‌دهد که ایجاد این‌گونه مناطق تأثیر فراوانی در توسعه اقتصادی این کشورها داشته است. به‌عنوان نمونه کشور چین که یکی از مهم‌ترین اقتصادهای دنیاست، با تأکید بر ظرفیت‌های این مناطق موجبات جذب سرمایه‌گذاران فراوان خارجی را فراهم آورد و بسیاری از کارشناسان، پیشرفت اقتصادی چین را مرهون تحرک و استفاده بهینه از این مناطق می‌دانند. در سال‌های اخیر نیز کشورهایی مانند امارات متحده عربی، ترکیه و اخیراً هم عمان و قطر پیشرفت اقتصادی خود را در بهره‌مندی از ظرفیت‌های این مناطق پایه‌گذاری کرده‌اند.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق ایران ادامه داد: وجود قوانین خاص در مناطق آزاد که با قوانین سرزمین اصلی متفاوت است، عدم وجود سلسله‌مراتب و تشریفات اداری مرسوم در سرزمین اصلی، معافیت‌های مالیاتی و سود عوارض گمرکی، آسان بودن فرآیند واردات و صادرات و برخورداری از تسهیلات قوانین کار و تأمین اجتماعی موجب ایجاد انگیزه و اشتیاق برای سرمایه‌گذاری در این مناطق شده است.

کاشفی به دیدگاه‌ها در ایران درخصوص مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: در کشورمان که پیش از این دارای هفت منطقه آزاد (کیش، قشم، ارس، چابهار، اروند، انزلی ماکو و فرودگاه امام خمینی (ره)) بوده، شرایط قدری متفاوت است و بین کارشناسان توافق نظر کاملی درخصوص کارکرد مناطق آزاد وجود ندارد. بعضی این مناطق را در پیشبرد اهداف تأسیسشان که توسعه و پیشرفت اقتصادی منطقه و کشور است، به نسبت موفق ارزیابی می‌کنند و در مقابل جمعی نیز منتقد مناطق هستند و استدلال می‌کنند مناطق آزاد در کشور ما به‌جای جذب سرمایه‌گذار و افزایش صادرات تبدیل به منافذی برای واردات کالا شده‌اند که علت طولانی شدن روند تصویب ایجاد مناطق جدید نیز همین تحلیل‌های مختلف از کارآیی این مناطق بوده است.

کاشفی گفت: چیزی که مشخص است اینکه دو برابر شدن تعداد مناطق آزاد کشور (براساس تصویب ایجاد مناطق آزاد جدید) موجب شکل‌گیری رقابتی تنگاتنگ در بین مناطق جدیدالتأسیس برای جلب بیشتر اعتبارات زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خواهد شد. توجه بیشتر به مصوبه جدید و موقعیت جغرافیایی مناطق نشان می‌دهد که سه استان کرمانشاه، ایلام و کردستان در مجاورت کشور عراق قرار دارند و این سه نقطه قطعاً در رقابتی نزدیک‌تر قرار خواهند داشت و هر منطقه که از مدیریت و برنامه‌ریزی بهتری برخوردار باشد، سرعت بیشتری در ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز خواهد داشت و در بهره‌مندی از مزایای مشترک سه منطقه توفیق بهتری دارد.

وی ادامه داد: بررسی آمار صادرات یک دهه اخیر سه استان کرمانشاه، ایلام و کردستان و حتی خوزستان در کنار موقعیت‌های خاص و ممتاز کرمانشاه و همسایگی با اقلیم کردستان و بخش مرکزی عراق و همچنین وجود مرز ترانزیتی خسروی می‌تواند دسترسی استان را به کشورهایی مانند عراق، سوریه، لبنان و دریای مدیترانه به‌خوبی فراهم کند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: درحال حاضر و پس از ابلاغ مصوبه مجمع تشخیص مصلحت به دولت سه موضوع بسیار مهم و تأثیرگذار است. نخست ترکیب هیئت‌مدیره و مدیرعامل منطقه که بسیار حائز اهمیت بوده، دوم تخصیص بودجه لازم برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز و سوم تقویت سرمایه اجتماعی منطقه جهت جلب و میزبانی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی.

کاشفی ابراز کرد: باید به این نکته مهم هم توجه داشت که تصویب ایجاد منطقه آزاد قصر شیرین شروع کار است و نه غایت نهایی و بهره‌مندی از مواهب این مصوبه، مشروط به سعی و کوشش مسئولین و صدالبته خواست و همراهی مردم منطقه خواهد بود.

وی افزود: معتقدم ایجاد اتاق فکر ویژه و تدوین استراتژی و برنامه راهبردی، باید هرچه زودتر در دستور کار مسئولین قرار گیرد.

هفته گذشته ایجاد منطقه آزاد قصر شیرین در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید.

شناسه خبر 40482