شناسه خبر:40303
1400/2/18 09:54:29

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: تصویب منطقه آزاد بانه- مریوان به‌حق هدیه ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی به مردم کردستان است.

خالد جعفری با اشاره به تصویب طرح منطقه آزاد بانه و مریوان و شرایط فراهم‌شده در راستای اجرای این طرح در این منطقه، اظهار کرد: برای تصویب این طرح تلاش چندساله در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و بخش‌های مختلف صورت گرفت که سرانجام به نتیجه رسید.

وی خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته که تصویب این طرح در دستور مجمع مصلحت نظام کشور قرار گرفت، هماهنگی‌های مختلفی با کمیسیون‌ها شد و بازدیدهای متعددی صورت گرفت و جلسات زیادی با حضور نمایندگان استان در سطح مرکز برگزار شد.

این مقام مسئول گفت: با امضای نمایندگان برای تصویب این طرح‌ها خوشبختانه شاهد تحقق این اتفاق میمون به‌عنوان یکی از اولویت‌های بسیار مهم بودیم که دولت طی این چندسال به‌جد دنبال کرده و مردم خواهان آن بودند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان عنوان کرد: در میان هشت منطقه آزاد کشور، کردستان با اولویت دوم به تصویب رسید و روز گذشته نهایی شد.

وی تصریح کرد: این منطقه آزاد در مریوان در حدود سه هزار و 500 هکتار و بانه در یک‌هزار و 900 هکتار ایجاد می‌شود.

جعفری گفت: آب و برق یکی از زیرساخت‌های منطقه آزاد است که سدهای گاران و عباس‌آباد و برق کافی برای ایجاد تأسیسات و کارخانه‌ها در این مناطق فراهم است.

وی تصریح کرد: ما درحال حاضر بیش از 500 مگاوات برق مازاد در استان داریم که بخشی از آن صادر می‌شود.

این مقام مسئول افزود: با توجه به برنامه‌ریزی که در زمینه اتصال راه‌‌آهن تهران- همدان- سنندج به مرز باشماق صورت گرفته است، این مهم نیز می‌تواند بستر و ظرفیت بسیار خوبی به‌لحاظ زیرساختی در این منطقه آزاد باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان در مورد وضعیت راه‌های دسترسی به منطقه آزاد بانه و مریوان هم عنوان کرد: جاده جدید سنندج- مریوان نیز با توجه به میزان پیشرفت فیزیکی بسیار خوب در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: فرودگاه سقز، رسمی‌ شدن مرز سیرانبند بانه و غیره زیرساخت‌های مناسبی است که زمینه را برای سرمایه‌گذاری در این منطقه به‌ویژه سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کرده است.

جعفری معافیت‌های گمرکی، سود بازرگانی، مالیات، ارزش‌افزوده و غیره را از امتیازات منطقه آزاد نسبت به منطقه عنوان کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان افزود:‌ تمام مواد اولیه و واحدهای تولیدی که در این منطقه مستقر می‌شود، تابع شرایط خاصی است که می‌تواند سرمایه‌گذاری بسیار خوبی را ایجاد کند و اشتغال‌زایی قابل توجهی را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به تلاش اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در تصویب منطقه آزاد بانه و مریوان و تقدیر از دبیر مجمع، گفت: ظرفیت‌های موجود در منطقه به‌لحاظ نیروی انسانی توانمند، فرهنگ مردم و زیرساخت‌های موجود همه و همه دست به دست هم داد تا این مهم تحقق پیدا کند.

این مقام مسئول با عنوان آنکه تصویب منطقه آزاد بانه- مریوان به‌حق هدیه ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی به مردم کردستان است، ابراز کرد: این موضوع در مقطع بسیار ارزشمندی برای استان اتفاق افتاد و امیدواریم شاهد رونق هرچه بیشتر اقتصاد و اشتغال در این دو شهرستان مرزی و کل استان باشیم.

شناسه خبر 40303