شناسه خبر:40113
1400/2/13 09:49:31

سپهرغرب، گروه خبر: دولت تدبیر و امید در زمینه افزایش سرانه فضاهای آموزشی از کارنامه قابل قبولی برخوردار است و کردستان با افزایش سرانه فضای آموزشی با احداث، تجهیز و مقاوم‌سازی حدود دو هزار کلاس درس، دلیل روشنی در این راستا است.
آموزش‌وپرورش شاکله فکری جامعه محسوب می‌شود و رسالت این دستگاه تربیت نیروی کارآمد، متعهد و آگاه برای کشور بوده و هرگونه آسیبی به آن زمینه‌ساز آسیب و زیان جدی به سایر بخش‌ها و دستگاه‌ها است.
شاخص رشد و تعالی جامعه از توجه به جایگاه آموزش‌وپرورش نشأت می‌گیرد و این نهاد یکی از ارکان‌ مهم توسعه در جامعه محسوب می‌شود و با توجه به اینکه بیشترین بخش زندگی هر انسانی از همان دوران کودکی در فضاهای آموزشی سپری می‌شود، بنابراین توجه به زیرساخت‌ فضاهای آموزشی توسعه همه‌جانبه را فراهم خواهد کرد.
آمارها نشان می‌دهد که توسعه و رشد سرانه فضاهای آموزشی در دولت تدبیر و امید در کشور و به تبع آن در استان کردستان با شتاب بیشتری پیش رفته و همچنین در این دولت کیفیت و بهسازی مدارس در اولویت قرار داشته است، به‌طوری که در فضاهای آموزشی که طی سال‌های اخیر احداث یا بازسازی شده، الزامات مهندسی و استانداردهای لازم رعایت شده است.
با همراهی دولت و خیرین مدرسه‌ساز در سال‌های اخیر بخش زیادی از نیازهای تحصیلی استان در بخش فضاهای آموزشی تأمین شده است، اما با وجود تلاش‌های انجام‌شده، این استان در امر مدرسه‌سازی در برخی از نقاط هنوز با کمبود فضا مواجه است.
   افزایش سرانه فضای آموزشی
مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس استان کردستان گفت: تا پایان سال 1399 حدود 300 مدرسه شهری و روستایی با حدود یک‌هزار و 200 کلاس درس در کردستان احداث شده است.
ماجد احمدی با اشاره به تخریب و بازسازی مدارس استان در دوره هشت‌ساله دولت تدبیر و امید، افزود: در ابتدای دولت یازدهم تعداد مدارس تخریبی در استان 396 مدرسه بود که در سال جاری این آمار به 699 باب رسید و با رشد 76 درصدی روبه‌رو شده است.
وی اظهار کرد: همچنین در ابتدای دولت یازدهم تعداد کلاس‌های مقاوم‌سازی‌شده شهری و روستایی در استان 326 کلاس بود که در سال جاری به 871 کلاس درس افزایش یافته و رشد 84.7 درصدی را نشان می‌دهد.
مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس کردستان به استانداردسازی و سیستم گرمایشی و حذف بخاری‌های نفتی نیز اشاره کرد و گفت: در این دولت 6 هزار و 831 کلاس درس در مناطق شهری و روستایی استان به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز شده است.
   هوشمندسازی کلاس‌های درس
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کردستان نیز توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تجهیز مدارس و کلاس‌های درس به امکانات هوشمند را یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان اعلام کرد و گفت: در ابتدای دولت یازدهم تنها 23 درصد کلاس‌های درس استان هوشمندسازی شده بود که در سال جاری این آمار به 50.16 درصد افزایش یافته است.
رشید قربانی افزود: همچنین در ابتدای دولت یازدهم 18 مدرسه استان به خدمات الکترونیک مجهز شده بود که در سال جاری این آمار به 44 مدرسه افزایش پیدا کرده است.
وی اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات را یکی دیگر از دستاوردهای دولت برشمرد و اضافه کرد: در ابتدای دولت یازدهم هیچ مدرسه‌ای در استان به شبکه ملی اطلاعات دسترسی نداشت، اما هم‌اکنون 75 درصد مدارس استان از این امکان بهره‌مند هستند.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کردستان همچنین آموزش مجازی دانش‌آموزان را یکی دیگر از دستاوردها اعلام کرد و یادآور شد: درحال حاضر 85 درصد دانش‌آموزان استان از آموزش مجازی بهره‌مند هستند.
براساس شواهد و آمارهای موجود آموزش‌وپرورش استان کردستان در دولت تدبیر و امید علاوه‌بر افزایش سرانه فضای آموزشی در بخش‌های دیگر نیز با رشد قابل توجهی روبه‌رو شده است.
   رشد باسوادی
معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش کردستان نیز نرخ باسوادی جمعیت 6 سال و بالاتر در استان را در ابتدای دولت یازدهم 79.39 درصد اعلام کرد و گفت: این آمار در سال 1400 به 83.65 درصد افزایش یافته است.
رمضان یوسفی با بیان اینکه نرخ باسوادی مناطق شهری در رده سنی 6 سال به بالا درحال حاضر 87.168 درصد و مناطق روستایی 73 درصد است، افزود: همچنین نرخ باسوادی مردان در این رده سنی 89 درصد و باسوادی زنان 77 درصد است.
وی همچنین نرخ باسوادی کل جمعیت 10 تا 49 سال استان در سال 1392 و ابتدای دولت یازدهم را 89 درصد دانست و اظهار کرد: این آمار در سال 1400 به 96.18 درصد افزایش پیدا کرده است.
معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش کردستان یادآور شد: نرخ باسوادی مناطق شهری در جمعیت 10 تا 49 سال درحال حاضر 96 درصد و در مناطق روستایی 89 درصد است، ضمن اینکه در این رده سنی نرخ باسوادی مردان به 97 درصد و زنان به 90 درصد رسیده است.
   99 درصد پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی
معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش کردستان با اشاره به افزایش نرخ پوشش تحصیلی دوره ابتدایی استان دو دولت تدبیر و امید، گفت: نرخ پوشش تحصیلی واقعی دوره ابتدایی در ابتدای دولت یازدهم 98.10 درصد بود که در سال 1400 این آمار به 99 درصد رسیده است.
صدیقه عبداللهی افزود: پوشش تحصیلی نوآموزان دوره پیش‌دبستانی نیز در سال 1392 و ابتدای دولت یازدهم 85 درصد بوده که در سال 1400 به 93 درصد رسیده است، ضمن اینکه پوشش تحصیلی روستایی پیش‌دبستانی نیز از 27 درصد در سال 1392 به 98 درصد در سال جاری رسیده است.
در این هشت سال همچنین نرخ ترک تحصیل دانش‌آموزان دوره اول متوسطه در استان از 5.3 درصد به 4.77 درصد و نرخ تکرار پایه دانش‌آموزان این مقطع از 64 صدم درصد به 58 صدم درصد کاهش یافته است.
اگرچه در دولت تدبیر و امید اقدامات بسیار خوبی در زمینه توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و همچنین دیگر بخش‌های آموزش‌وپرورش انجام شده، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد و می‌طلبد تلاش بیشتری برای توسعه این دستگاه انسان‌ساز انجام شود.

شناسه خبر 40113