شناسه خبر:40075
1400/2/12 12:41:00

سپهرغرب، گروه جوانی - سمیرا گمار: یاسین پورغیاثیان نوجوان موفق قرآنی است که از 9  سالگی دلش را با نور کتاب خدا روشن کرده، این نوجوان پایه‌ هشتم تاکنون موفق به کسب مقام‌های بسیاری شده که کسب مقام دوم مسابقات و ارزیابی کشوری اسوه و کسب مقام نخست کشوری در مسابقات تلویزیونی اسرا تنها گوشه‌ای از این موفقیت‌هاست.
فرقی نمی‌کند چندساله باشی. وقتی دلت جایگاه نور باشد، ترسی از تاریکی نداری و این یک واقعیت است. وقتی فردی چیزی یا کسی را خیلی دوست بدارد، زیاد نامش را بر زبان می‌آورد و سعی می‌کند همه‌چیز زندگی‌اش مطابق نظر محبوبش باشد. کسی که دوستدار خدا، قرآن و ائمه علیهم‌السلام است همیشه می‌کوشد مطابق ارزش‌های اعتقادی زندگی کند. دلش را با خواندن قرآن و عمل به آن زلال و روشن می‌کند تا در سیاهی گمراهی‌ها و بدی نیفتد. یاسین پورغیاثیان نوجوان موفق قرآنی است که از 9 سالگی دلش را با نور کتاب خدا روشن کرده، این نوجوان پایه‌ هشتم تاکنون موفق به کسب مقام‌های بسیاری شده که کسب مقام دوم مسابقات و ارزیابی کشوری اسوه و کسب مقام اول کشوری در مسابقات تلویزیونی اسرا تنها گوشه‌ای از این موفقیت‌هاست. البته او بزرگ‌ترین موفقیتش را تنفس در عرصه قرآن و زیستن در کنار پدر و مادری می‌داند که همواره مشوق او و مؤید فعالیت‌هایش بوده‌اند.
آنچه در ادامه می‌خوانید گپ و گفت کوتاه خبرنگار سپهرغرب با این نوجوان موفق همدانی است که می‌آید:
سلام؛ لطفاً خودتان را معرفی کنید.
سلام، بنده یاسین پورغیاثیان هستم، متولد سال 85، که در یک خانواده قرآنی و معتقد به دنیا آمده‌ام، پدر و مادرم هر دو اهل قرآن و هیئت‌های مذهبی هستند که از این بابت خدا را بی‌نهایت شاکرم.
 از چه سنی قرائت قرآن را شروع کردید و انگیزه  شما برای این کار چه بود؟
مادرم از زمانی که صحبت کردن را شروع کرده‌ام، به جای اشعار کودکانه سوره‌های کوچک قرآن را به من یاد می‌داد و مرتب از من درباره آنچه آموزش می‌داد سؤال می‌کرد، من هم سعی می‌کردم مطالبی که مادرم آموزش می‌دهد را خوب حفظ کنم.
خاطرم هست زمانی که به پیش‌دبستانی می‌رفتم در مسیر رفت‌وبرگشت مادرم آیه‌الکرسی را به من آموزش می‌داد و همین کارها و شنیدن مدام قرائت قرآن در خانه مرا به سمت قرائت قرآن و صوت و لحن سوق داد. بنابراین شروع فعالیت‌های قرآنی من از دوران کودکی شکل گرفت؛ که بعد از فراگیری خواندن و نوشتن به شکل جدی ابتدا روخوانی و روان‌خوانی را آغاز کردم و سپس وارد وادی تلاوت شدم، در واقع به شکل جدی و حرفه‌ای از 9 سالگی و حدود پنج سال است که توفیق فعالیت پیدا کرده‌ام.
 به نظر شما کسی که می‌خواهد قاری قرآن شود باید چه شرایطی داشته باشد؟
شروع این مسیر علاوه بر اینکه علاقه و عشق به این کار را می‌طلبد، نیازمند وجود استعداد در زمینه صوت و بعدازآن پرورش تلاوت با تلاش و استفاده از اساتید مجرب است. به نظر اگر این شرایط را داشته باشیم می‌توان در این مسیر قدم برداریم.
 عامل موفقیت شما چه بوده؟
عامل موفقیت من در این مسیر در درجه اول توکل به خدا و توسل به ائمه و بعد کمک و یاری نزدیکان به‌خصوص پدر و مادر و بهره‌گیری از محضر اساتید خبره بوده است، البته تلاش و پشتکار فراوان در این مسیر را نمی‌توان نادیده گرفت.
 قرائت قرآن روش‌های مختلفی دارد؟ یکی از روش‌ها را برایمان توضیح می‌دهید؟
ابتدای امر در قرائت باید مقلد یکی از اساتید بزرگ این امر بود که بنده هم به سفارش یکی از اساتید بزرگوار پیرو سبک استاد مصطفی اسماعیل شدم.
 وقتی قرآن می‌خوانید چه احساسی دارید؟
مسلماً قرائت قرآن بالاترین لذت و شعف را در من ایجاد می‌کند و برکاتی که قرآن در زندگی من ایجاد کرده وصف‌نشدنی است.
 در اوقات فراغت معمولاً چه فعالیتی انجام می‌دهید؟
بیشتر قرآن می‌خوانم و با قرائت مأنوسم، اما در پوسترسازی و تدوین هم مهارت دارم و به این کارها هم می‌پردازم.
 چه سفارشی به هم سن و سالان خودتان دارید؟
از هم‌سن‌وسال‌های خودم درخواست می‌کنم با قرآن مأنوس باشند تا آثار پربرکت آن را در زندگی حس کنند، تا در این مسیر قدم نگذاری نمی‌توانی این لذت را بچشی.
 چه کسانی را در یادگیری قرآن الگوی خود قرار می‌دهی؟
مطمئناً الگوی من در این مسیر افراد موفقی بوده‌اند که قبل از من این راه را طی کرده‌اند. به‌ویژه پدر و مادرم و سایر اساتید و بزرگان این عرصه؛ همان‌طور که قبلاً هم عرض کردم بنده در یک خانواده قرآنی بزرگ شده‌ام و پدر و مادرم در این راه همیشه مشتاق و پرانرژی بودند.
 در زمینه قرائت قرآن چه مقام‌هایی را کسب کرده‌اید؟
الحمدلله و به لطف خدا و با استعانت از اهل‌بیت موفقیت‌هایی کسب کرده‌ام که کسب مقام دوم مسابقات و ارزیابی کشوری اسوه، کسب مقام نخست کشوری در مسابقات تلویزیونی اسرا، کسب مقام ممتاز کشوری در مسابقات فرازهای آسمانی، کسب مقام ممتاز کشوری در مسابقات استعدادهای قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی، سه دوره پیاپی کسب مقام نخست کشوری در مسابقات قرآن و عترت دانش‌آموزی و کسب مقام دوم کشوری در مسابقات تلویزیونی ترنم را می‌توانم نام ببرم.
ضمن اینکه در سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قران کریم افتخار دعوت و قرائت قرآن را داشتم.
 چه هدفی را برای آینده خود پیش‌بینی کرده‌اید؟
مسیر بنده کاملاً مشخص است؛ علاقه‌ام در کنار قرائت به کسب مفاهیم ارزشمند قرآنی بوده و البته دانش‌اندوزی علمی هم برایم مهم است و در کنار قرآن آن را ادامه خواهم داد.
 خواسته شما از مسئولان چیست؟
امیدوارم مسئولان و متولیان امر توجه بیشتری به علوم قرآنی در جامعه داشته باشند چراکه توجه به این موضوع مسلماً تأثیر بسیار زیادی در همه امور خواهد داشت.
 و سخن پایانی شما را می‌شنویم.
بی‌نهایت از شما و تمام متولیان و دست‌اندرکاران رسانه‌ای متشکرم که در زمینه معرفی خادمان قرآنی تلاش می‌کنید؛ امیدوارم در قشر نوجوان و جوان این امر ایجاد انگیزه و اشتیاق کرده و مسیر رسیدن به ارزش‌های قرآن و اهل‌بیت را هموار کند.

شناسه خبر 40075