شناسه خبر:39946
1400/2/9 09:46:35

سپهرغرب، گروه خبر: گزارش خبرگزاری‌ها از زندگی تلخ چهار فرزند درگیر اعتیاد والدینشان در نایسر سنندج نتیجه داد و خیلی زود تعدادی از خیرین و مسئولان برای حمایت از این خانواده اعلام آمادگی کردند تا در زندگی این کودکان امیدی ایجاد کنند.

زندگی چهار کودک که متأسفانه سال‌های زیادی است قربانی اعتیاد والدینشان هستند و بدون هیچ پشتوانه‌ای در گوشه‌ای از این شهر روزگار سخت را می‌گذرانند، عنوان شد؛سینا 19 ساله امروز مسئولیت سنگین نگهداری از برادر و دو خواهرش را به جان خریده و تنها خواسته‌اش از مسئولان و خیرین ایجاد بستری برای سر پا شدن دوباره خانواده‌‌شان است.

پدر و مادرشان گرفتار اعتیاد هستند، اعتیادی که نه‌تنها ریشه خودشان، بلکه وجود چهار فرزندشان را نیز سوزانده است و سینا در طول عمرش هرگز روز خوش ندیده و همیشه مشغول کارگری در تهران و شهرهای دیگر بوده است.

سینا از 14 سالگی تمام توان‌ خود را برای رفاه و آسایش خواهران و برادر کوچکش به‌کار گرفته و با دیدن شرایط حاد خانواده‌اش، مادر و پدرش را به‌صورت هم‌زمان به کمپ ترک اعتیاد می‌فرستد و به آن‌ها قول می‌دهد که تا برگشتن‌ و پاک‌ شدن از اعتیاد، خانه و زندگی را نیز سامان می‌دهد.

درآمد ناچیز ماهانه سینا در همین حاشیه شهر به اندازه‌ای نیست که بخواهد خانه‌ای با قیمت بالا اجاره کند، چراکه باید به فکر سیر کردن شکم خواهران و برادرش هم باشد.

گزارش خبرگزاری‌ها از زندگی تلخ این خانواده منجر به نتیجه شد و خیلی زود تعدادی از خیرین و مسئولان برای حمایت از این خانواده به تکاپو افتادند، ورود چند نفر از بزرگ‌مردان این شهر به زندگی این کودکان امید را در وجودشان روشن‌ کرد.

عزم‌ برای خروج این خانواده از وضعیت موجود جزم بود، تهیه وسایل و امکانات و اجاره خانه پیشنهاد خیرین بود.

مدیرکل بهزیستی کردستان با دیدن وضعیت این کودکان و خانه‌ای که در آن ساکن بودند، بلافاصله با دو کمپ که والدین آن‌ها در آنجا نگهداری می‌شدند، تماس گرفت و جویای وضعیت فعلی پدر و مادر بچه‌ها شد.

مادر خانواده که وضعیت بهتری دارد، نیاز به طی دوره دوماهه دیگری در کمپ برای بهبودی دارد و پدر بچه‌ها نیز فعلاً باید در کمپ بماند. قریشی دستور داد به‌منظور بهبودی اولیای این بچه‌ها خدمات خوبی به آن‌ها داده شود.

صباح قریشی پیشنهاد داد بلافاصله سه فرزند کوچک‌تر خانواده به‌صورت موقت به مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست انتقال یابند و گفت: تا اتمام فرآیند درمانی مادر این بچه‌ها، بهزیستی استان با کمک خیرین ضمن تأمین امکانات مورد نیاز منزل، اجاره‌بهای خانه را نیز تقبل خواهند کرد.

قریشی همچنین به پسر بزرگ خانواده پیشنهاد داد در بازه زمانی بسیار کوتاهی نسبت به پیدا کردن خانه‌ای در نزدیک محل کارش اقدام کند و مطمئناً بهزیستی برای هر نوع کمکی آمادگی دارد.

مدیرکل بهزیستی کردستان گفت: زندگی برای این کودکان در شرایط موجود بسیار آسیب‌زا است و باید هرچه زودتر نسبت به تعیین تکلیف آن‌ها اقدام کنیم و بدون نیاز به فرآیند اداری، این کودکان به مراکز نگهداری انتقال داده می‌شوند.

فرصت یک‌روزه به سینا به‌عنوان سرپرست فعلی دیگر اعضای خانواده‌اش داده شد تا در مورد این پیشنهادات تصمیم‌گیری کند.

متأسفانه برخی تصورات مبنی بر واگذاری کودک شیرخوار به خانواده دیگری موجب ایجاد ترس در وجود شکیلا و سینا شده بود و به همین دلیل سینا، انتقال بچه‌ها به مراکز نگهداری را قبول نکرد؛ بنابراین تصمیم بر آن شد تا بهبودی و بازگشت والدین خانواده، بچه‌ها با نظارت و حمایت بهزیستی و خیرین در محیط سالم و تمیزی زندگی کنند.

این خانواده اگرچه مددجوی کمیته امداد نیستند، اما مسئولین این نهاد هم تقبل کردند هرروز غذای گرم برای این خانواده تأمین کنند.

مسئول روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی کردستان نیز اعلام کرد: معاون فرهنگی این دستگاه ضمن اعلام آمادگی برای بازدید از خانواده مذکور، نسبت به حمایت از آن‌ها قول مساعد داده است.

براساس اعلام دو کمپ ترک اعتیادی که والدین این خانواده در آن نگهداری می‌شوند، وضعیت هردو رو به بهبود بوده و امکان بازیابی سلامت به‌ویژه سلامت مادر خانواده زیاد است.

* به نقل از خبرگزاری فارس

شناسه خبر 39946