شناسه خبر:39610
1400/2/2 09:58:47

سپهرغرب، گروه خبر: نویسنده و محقق سقزی برای نخستین‌بار کتاب شاهنامه کُردی را منتشر کرد.

حیدر لطفی‌نیا روز چهارشنبه اظهار کرد: این کتاب در سه جلد تدوین شده که جلد نخست آن در 472 صفحه توسط انتشارات «بیریار» و ویرایش «لقمان نادرپور» چاپ شده و دو جلد دیگر آن نیز به‌زودی منتشر خواهد شد که شامل برخی حماسه‌ها و داستان‌های کُردی است.

لطفی‌نیا با بیان اینکه حدود 20 سال است برای جمع‌آوری داستان‌های این کتاب تلاش کرده است، گفت: همچنین ضمن بررسی‌های میدانی و گفت‌وگو با مردمانی که شاهنامه‌خوان بودند، از منابع و مآخذ معتبر، اسناد و متون تاریخی و ادبی کُردی استفاده کرده‌ام.

وی افزود: در مناطق مختلف شهرستان سقز حضور میدانی داشتم و از علاقه‌مندانی که داستان‌های متعددی داشتند، بهره گرفتم و داستان‌هایی که از قدیم به ماندگار مانده‌اند را با لهجه‌های شیرین کُردی در کتاب «شاهنامه کوردی» منتشر کردیم.

این محقق و نویسنده کُرد گفت: در این کتاب چندین داستان و اینکه تفاوت آن با شاهنامه فارسی و همچنین تفاوت این دو داستان در زبان کُردی و فارسی، اسطوره‌ها، حماسه‌ها، نقش شاهنامه در ادبیات کُردی همراه با مقوله‌های دیگر آمده است.

لطفی‌نیا از نویسندگان پُرتلاش کردستان است و تاکنون کتاب‌های متعددی ازجمله «چیروکه کوردییه‌کان»، «وه‌ر گیراو له فولکلوره‌وه»، «تیشکی دیرین»، «حماسه‌های مردم کورد»، «ئاوینه‌ی بیگه‌رد»، «ده‌سی گول و ده‌سی نیرگز»، «ئوستوره‌کانی کوردستانگ»، «بیژه‌ن و مه‌نیژه» را تألیف و منتشر کرده است.

این نویسنده سقزی دو کتاب دیگر «چیروکه‌کانی باوه نه‌بی» و «وه‌رقه‌ و گول شاد و یوسف و زلیخا» که هر دو داستان مشهور ادبی کُردی هستند را در دست تدوین دارد.

سقز با بیش از 226 هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پُرجمعیت استان کردستان است که در 190 کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

 

شناسه خبر 39610