شناسه خبر:39553
1400/2/1 09:52:39

سپهرغرب، گروه خبر: 20 سال از کلنگ‌زنی طرح گلخانه‌ای روستا مورت از توابع شهرستان چوار می‌گذرد‌، طرحی که بنا بود سبب ایجاد اشتغال در این روستا شود، اما متأسفانه این مهم تاکنون عملی نشده است و همچنان شاهد بلاتکلیفی آن هستیم.

20 سال از کلنگ‌زنی طرح گلخانه‌ای روستا مورت از توابع شهرستان چوار می‌گذرد، طرحی که بنا بود سبب ایجاد اشتغال در این روستا شود، اما متأسفانه این مهم تاکنون عملی نشده و پس ‌از گذشت 20 سال از کلنگ‌زنی این طرح، شاهد بلاتکلیفی آن هستیم.

عدم اجرای طرح درحالی است که مجریان مشکلات آب را دلیل اجرا نشدن آن می‌دانند و براساس گفته آنان، عدم کیفیت مناسب آب سبب شده امکان ادامه این طرح وجود نداشته و مدت کوتاهی پس از افتتاح، طرح مذکور غیر فعال شود.

یکی از ساکنین روستای مورت گفت: چند هکتار از اراضی این روستا 20 سال پیش به مجریان طرح واگذار شده ‌است، اما با وجود عدم فعالیت طرح، متأسفانه تاکنون اراضی مذکور تعیین تکلیف نشده‌اند.

یکی از مجریان پروژه گفت: مجریان پروژه تمام تلاش خود را برای ادامه فعالیت آن انجام دادند، اما متأسفانه کیفیت نامناسب آب منطقه سبب شد محصولات برداشت‌شده نیز کیفیت مطلوبی نداشته و همین امر ادامه کاشت محصول را غیر ممکن کرد.

پرویز باج با بیان اینکه آزمایش‌هایی جهت تعیین کیفیت آب مصرفی از سوی مراکز علمی انجام شد و براساس نتایج این آزمایشات آب مصرفی فاقد کیفیت مناسب جهت کاشت محصولات گلخانه‌ای است، اضافه کرد: درصورت تأمین آب مجریان پروژه آماده ادامه فعالیت هستند و پیگیری‌ها در این زمینه انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: سال 1380 طرح گلخانه‌ای در روستای مورت راه‌اندازی شد که متأسفانه مدت کوتاهی پس‌ از راه‌اندازی، شاهد غیر فعال شدن طرح بودیم.

محمدعلی اقدسی با بیان اینکه اراضی مذکور در مالکیت دولت هستند و واگذاری این اراضی به مجریان منوط به اجرای طرح بوده است، اظهار کرد: مجریان طرح با توجه به اینکه آن را نیمه‌تمام رها کردند، مالکیتی نسبت به اراضی ندارند.

وی اضافه کرد: طی هفته‌های آینده جلساتی جهت تعیین تکلیف این اراضی برگزار می‌شود.

گفتنی است؛ با توجه به نیاز روزافزون بازار به تولید سبزی و صیفی‌جات خارج از فصل، کشت گلخانه‌ای امروزه به یکی از سودآورترین بخش‌های کشاورزی تبدیل شده است. 

 

شناسه خبر 39553