شناسه خبر:39358
1400/1/29 09:27:50

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان بر ضرورت جلوگیری از کشت دوم کشاورزان تاکید کرد و گفت: آبرسانی از سد تالوار به همدان ضروری است در غیر این صورت در بخش‌هایی از همدان آب جیره‌بندی می‌شود‌.

سید هادی حسینی‌بیدار ظهر امروز در جلسه انسجام‌بخشی آب با بیان اینکه امسال دغدغه ویژه‌ای از بابت تامین آب داریم اظهار کرد: بر همین اساس جلسات متعددی به منظور رصد و رفع مشکلات برگزار شده است.

وی با تاکید بر اینکه اولین بار نیست که ما با شرایط بحرانی مواجه می‌شویم بیان کرد: طی 9 سال خدمت در این مجموعه، اجازه ندادیم مردم لحظه‌ای با قطعی آب مواجه باشند و به لطف خدا از این پس هم اوضاع را مدیریت خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان بر اعمال مدیریت فشار بر شبکه تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط موجود تقاضا داریم جهاد کشاورزی و فرمانداری‌ها نیز بر جلوگیری از کشت دوم اقدام کنند.

وی با بیان اینکه آبرسانی اضطراری از خط انتقال تالوار باید تا تیرماه عملیاتی شود گفت: در صورت عدم تامین آب از این منبع ممکن است در بخش‌هایی از همدان با جیره‌بندی مواجه شویم؛ بنابراین ضروری است در راستای پروژه آبرسانی از سد تالوار با حضور استاندار و نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی جلسه اضطراری برگزار شود.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز با اشاره به اینکه بر اساس توسعه بافت شهر همدان و همچنین شیوع ویروس کرونا، مصرف آب سال گذشته با سال جاری تا حدودی متفاوت است گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، در سال جاری مصرف آب شرب چیزی در حدود 180 تا 200 لیتر بر ثانیه نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

حمیدرضا نیکداد با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته پنج میلیون متر مکعب بر نیاز، برداشت از آب سد اکباتان خواهیم داشت افزود: طی 6 ماهه نخست سال گذشته حدود 21 میلیون متر مکعب آب از ذخایر آبی سدها برداشت شد.

وی عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش مصرف آب در سال جاری، نیازمند بیش از 26 میلیون متر مکعب آب از ذخایر آب‌های سطحی باشیم که به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت موجود، بین یک تا دو میلیون متر مکعب با کمبود ذخایر آبی مواجه باشیم.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان تصریح کرد: در صورت وجود شوک ناگهانی و تشدید وضعیت بحرانی ناگزیر به مدیریت توزیع آب در شهر همدان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 45 درصد برداشت آب از سد اکباتان، 17 درصد از سد آبشینه، 25 درصد از رودخانه عباس‌آباد و خاکو و 13 درصد از چاه‌ها است یادآور شد: برهمین اساس در حال حاضر حدود 60 درصد از آب مصرفی شهر همدان از ذخایر آبی سدها تامین می‌شود.

وی بیان کرد: در صورت از دست دادن منابع آبی رودخانه عباس‌آباد، مشکلاتی در توزیع آب در بخش‌هایی از شهر قابل انتظار است.

نیکداد با اشاره به اینکه بر مبنای شرایط موجود، بلافاصله پس از تعطیلات نوروزی نخستین جلسه مدیریت بحران در شرکت آب و فاضلاب استان برگزار شد گفت: بر همین اساس با بروزرسانی کنترل‌گرها مدیریت فشار در شبکه اعمال شد ضمن اینکه نشت‌یابی به منظور جلوگیری از پرت آب در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: دستور عدم فروش انشعابات ساختمان سازی و همچنین توسعه به منظور اضافه شدن مصرف کننده نیز مصوب و ابلاغ شده است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب همدان با بیان اینکه امیدوار بودیم آبرسانی اضطراری از خط انتقال تالوار با وجود درخواست‌ها و مذاکرات انجام شده به نتیجه برسد گفت: با توجه به بازدیدی که از منطقه داشتیم، نمی‌توان روی این منبع آبی در تابستان سال جاری حساب کرد.

شناسه خبر 39358