شناسه خبر:39314
1400/1/28 09:31:54

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر کارخانه شرکت صنایع فروآلیاژ ازنا گفت: از تعداد 607 کارکنان این مجموعه تنها چهار نفر غیر بومی هستند و درحال حاضر این کارخانه با تولید سالیانه 60 هزار تُن فروسیلیسیم و 20 هزار تُن پودر میکروسیلیکا با سه کوره بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده فروسیلیسیم در ایران و خاورمیانه است.

طی روزهای گذشته تعدادی از مردم شهرستان ازنا نسبت به بحث واگذاری شرکت صنایع فروآلیاژ ایران به بخش خصوصی و استفاده از مدیران غیر بومی در این مجموعه اعتراضاتی داشتند.

در همین راستا برای آگاهی از مباحث مطرح‌شده توسط مردم و کسب اطلاعاتی در مورد شرکت مذکور به سراغ مدیر کارخانه رفتیم تا ضمن پیگیری مطالبه شهروندان، درخصوص وضعیت این کارخانه بزرگ اطلاعاتی به سمع و نظر برسانیم.

مدیر شرکت فروآلیاژ ازنا با اشاره به اینکه شرکت صنایع فروآلیاژ ایران با هدف تولید فروسیلیسیم به‌عنوان تأمین‌کننده یکی از مواد اولیه صنایع فولاد و چدن در سال 1365 در زمینی به مساحت 70 هکتار تأسیس شد و در بهمن‌ماه 1372 به بهره‌برداری رسمی رسید، اظهار کرد: درحال حاضر کارخانه با تولید سالیانه 60 هزار تُن فروسیلیسیم و 20 هزار تُن پودر میکروسیلیکا با سه کوره بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده فروسیلیسیم در ایران و خاورمیانه است.

طاهر شاه‌حسینی با بیان اینکه شرکت صنایع فروآلیاژ ایران در استان لرستان، شهرستان ازنا واقع شده است، افزود: تولید فروسیلیسیم در این شهرستان به‌دلیل نزدیکی به منابع مورد نیاز تولید آن (سنگ سیلیس) اقتصادی است و در همین رابطه شرکت صنایع فروآلیاژ ایران هم‌اکنون با بیش از 91 درصد توان اسمی و تولید 60 هزار تُن فروسیلیسیم در سال، فعالیت می‌کند.

مدیر کارخانه شرکت صنایع فروآلیاژ ایران، شهرستان ازنا بیان کرد: به‌طور تقریبی 60 درصد از تولیدات مجموعه در بازارهای داخلی عرضه و مابقی به بیش از 25 کشور ازجمله ترکیه، آلمان، ایتالیا، چک، فرانسه، یونان، صربستان، هند، پاکستان و غیره صادر می‌شود.

شاه‌حسینی با بیان اینکه سال 65 دو شرکت فروآلیاژ یکی در استان لرستان و دیگری در استان سمنان در دست ساخت قرار گرفتند، تصریح کرد: مجموعه فروآلیاژ سمنان به تعدادی سهام‌دار واگذار شد و سال 82 پس از ابلاغ سیاست‌های خصوصی‌سازی، مالکان فروآلیاژ سمنان با مدیریت آقای حاج‌بابایی و با توجه به سابقه مثبتی که در این حوزه داشتند، اقدام به خریداری واحد ازنا نیز کردند.

وی عنوان کرد: در این مجموعه 607 نفر به‌صورت مستقیم فعالیت می‌کنند و تمام حقوق و مزایای آنان با توجه به قانون وزارت کار پرداخت می‌شود و تا به حال سابقه نداشته در پرداخت حقوق کارگران تأخیری داشته باشیم.

مدیر کارخانه شرکت صنایع فروآلیاژ ایران شهرستان ازنا درخصوص گلایه تعدادی از شهروندان در مورد به‌کارگیری نیروهای غیر بومی گفت: از تعداد 607 کارکنان این مجموعه تنها چهار نفر غیر بومی هستند که این افراد شامل مدیر کارخانه، مدیر اداری، مسئول کارگزینی و یک کارگر است و مابقی کارکنان بومی استان لرستان به‌خصوص شهرستان‌های ازنا و دورود هستند.

شاه‌حسینی با اشاره به آنکه در تمام بحران‌های اقتصادی که برای این کارخانه به‌وجود آمده یک کارگر نیز اخراج نشده است، تصریح کرد: درحال حاضر این شرکت به هیچ دستگاه و بانکی بدهی ندارد و در بهترین شرایط ممکن به‌سر می‌برد.

لازم به ذکر است که فروسیلیسیم آمیژانی است از آهن و سیلیسیم که از طریق حرارت دادن و ذوب و احیای اکسیدآهن و سیلیس (کوارتز) توسط مواد کربنی مانند زغال سنگ، کک متالورژی و ذغال چوب در کوره‌های قوس الکتریکی تولید می‌شود.

پودر میکروسیلیکا (Microsilica,silicaFume) محصول جانبی فرآیند تولید فروسیلیسیم در کوره قوس الکتریکی است.

پودر میکروسیلیکا خاصیت سوپر پوزولانی دارد و در بتن‌ریزی‌های مربوط به ساخت سازه‌های دریایی، سازه‌های با رده مقاومتی بالا و کلیه سازه‌هایی که در معرض حملات شیمیایی به‌خصوص یون کلر و سولفات قرار دارند، کاربرد زیادی دارد.

شناسه خبر 39314