شناسه خبر:39195
1400/1/24 23:19:06

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس نظام پرستاری همدان گفت: پرستاران جدیدی که جذب شدند، باید زودتر به بیمارستان‌ها اضافه شوند، اما هنوز در گیرودار بروکراسی اداری وزارت بهداشت است.

هادی زرینی با اشاره به واکسیناسیون کادر پرستاری استان همدان، اظهار کرد: براساس اولویت نیروهای بخش ICU کرونا، ICU، بخش‌های کرونا و سایر بخش‌ها واکسیناسیون می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته مرحله چهارم واکسیناسیون آغاز شد و واکسیناسیون نیروهای اتاق عمل نیز درحال انجام است، گفت: تقریباً 30 درصد این نیروها واکسیناسیون شده‌اند.

رئیس نظام پرستاری همدان با بیان اینکه در تعطیلات نوروز محدودیت‌ها اعمال نشد و این باعث افزایش مبتلایان و درنتیجه بالا رفتن مراجعات به بیمارستان‌ها شد، افزود: متأسفانه بار کاری همکاران بالا رفته و تعدادی از آن‌ها نیز به کرونا مبتلا می‌شوند و مجبورند استعلاجی بروند و بعد از سپری شدن دوره درمان دوباره سر کار برگردند.

وی با بیان اینکه اگر نیروهای جدید و تازه‌نفس وارد سیستم شوند بار کاری سایر همکاران کاهش خواهد یافت و خدمات بهتری ارائه می‌شود، گفت: جذب نیرو امتیازی در موقعیت کرونا بود که متأسفانه هنوز وزارت بهداشت دستورالعملی برای اولویت‌بندی و امتیازبندی آن به دانشگاه‌ها ارسال نکرده است.

زرینی با بیان اینکه آزمون جذب پرستاران برگزار شده و پذیرفته‌شدگان مشخص شده‌اند و درحال حاضر امتیازبندی کرونا مطرح است که متأسفانه هنوز دستورالعمل واحدی به دانشگاه‌ها ارسال نشده، افزود: باید روال اداری هرچه سریع‌تر طی شود، چون وضعیت بحرانی بوده و مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها افزایش یافته‌اند.

وی تصریح کرد: نیروهایی که در آزمون استخدامی شرکت کردند هرچه سریع‌تر به چرخه درمان اضافه شوند تا بخشی از کار را از دوش همکاران بردارند، متأسفانه بروکراسی اداری باعث شده هنوز دستورالعمل واحدی از وزارت بهداشت اعلام نشود تا امتیازبندی کرونا انجام گیرد و همکاران شروع به‌کار کنند.

رئیس نظام پرستاری همدان بیان کرد: از فروردین‌ماه سال گذشته اعلام کردند به پرستاران پاداش کرونا تعلق می‌گیرد تا بخشی از زحمات آن‌ها جبران شود، درصورتی که پاداش کرونا در ادارات دیگر مبالغ بالایی پرداخت شد؛ اما متأسفانه برای پرستاران کشور که مبلغ کمی هم درنظر گرفته شده، پرداخت نشد و تنها در حد شعار بود.

وی با بیان اینکه افزایش حقوق هم مطرح شد که برای تمام کارکنان ادارات اجرا کردند و برای پرستاران و تمام گروه‌های درمان قبل از عید انجام شد اما برای همکاران شرکتی هنوز اتفاقی رخ نداده است، خاطرنشان کرد: در حوزه وزارت بهداشت و سازمان برنامه‌ بودجه مشکلاتی به‌وجود آمده و اجرایی نشده است.

زرینی یادآور شد: از ابتدای دی‌‌ماه سال گذشته که همسان‌سازی حقوق نیروهای رسمی و پیمانی انجام و قرار شد به حقوق پرستاران شرکتی نیز فوق‌العاده ویژه اضافه شود، هنوز اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه رئیس قوه قضائیه کارگروهی را تشکیل داده بودند که در مدت سه ماه قوانین بر زمین مانده پرستاری که ناقص اجرا شده و اجرا نمی‌شوند مورد بررسی قرار گیرد که یک سال از آن مسئله و کرونا گذشته و قانون تعرفه‌گذاری اجرا نشده است، افزود: قانون بهره‌وری نیز در استان‌های مختلف به شکل‌های متفاوت است و یکسان اجرا نمی‌شود.

رئیس نظام پرستاری همدان با بیان اینکه درخصوص قانون مشاغل سخت و زیان‌آور نیز هیچ اتفاقی نیفتاد و در حد قول بود، عنوان کرد: همکاران ما با تمام توان در بیمارستان‌ها کار انجام می‌دهند و امیدوارند از سوی مسئولان هم اتفاقاتی بیفتد که در سطح کشور هنوز شاهد اقدامی نبودیم.

وی با بیان اینکه البته ما سعی می‌کنیم استان خود را مدیریت کنیم که می‌توان به موضوع واکسیناسیون و دیگر موارد اشاره کرد اما تصمیماتی هم باید کشوری گرفته شود و مسئولان چاره‌ای بیندیشند، افزود: موضوع حقوق شرکتی‌ها و دیگر قوانین را باید وزارت بهداشت حل کند، اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

زرینی درخصوص جذب نیروهای جدید پرستار در بیمارستان‌های استان گفت: در بیمارستان‌های مختلف تعداد متفاوتی جذب خواهند شد که رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا در این زمینه زحمات زیادی کشیده‌ است.

وی با تأکید بر اینکه موضوع جذب نیروهای پرستاری در همدان نسبت به استان‌های دیگر وضعیت بهتری دارد، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه جمعیت استان کمتر بود، اما سهمیه خوبی در جذب نیرو داده شده که البته در بروکراسی اداری مانده است.

رئیس نظام پرستاری همدان گفت: اگر نیروهای جدید وارد سیستم شوند، تعدادی از نیروها تبدیل وضعیت خواهند شد و بار کاری همکاران هم کاهش خواهد یافت؛ اما متأسفانه هنوز اتفاقی رخ نداده است.

شناسه خبر 39195