شناسه خبر:39172
1400/1/24 11:29:45

سپهرغرب، گروه خبر: معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست کردستان با اشاره به اینکه با آلودگی‌هایی که بهداشت عمومی مردم را به خطر بیندازد به‌شدت برخورد خواهد شد، گفت: در طول سال گذشته 821 مورد نظارت و پایش از واحدهای فعال استان انجام شده و بررسی 150 شکوائیه مردمی منجر به 75 مورد اخطار، 43 مورد دستور تعطیل و پلمب 9 واحد آلاینده در استان شده است.

اقبال حمیدی اظهار کرد: ‌در سال گذشته یک‌هزار و 989 فقره استعلام برای استقرار و بهره‌برداری واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی به این اداره کل واصل شده است که با توجه به همسو بودن این اداره با توسعه پایدار و رونق اقتصادی استان، با بیش از 94 درصد از این طرح‌ها موافقت شده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات بیماری کرونا در سال گذشته سه جلسه کمیسیون ماده 11 در استان برگزار شد و 20 طرح مختلف از تمامی استان در این جلسه‌ها بررسی شده است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست کردستان با بیان اینکه با 15 مورد از طرح‌های بررسی‌شده در کمیسیون ماده 11 موافقت شده است، گفت: با دو مورد آن‌ها به‌دلیل عدم احراز ضوابط زیست‌محیطی لازم مخالفت شده است و سه مورد دیگر برای تکمیل مدارک و مستندات به‌لحاظ بررسی بیشتر به جلسات آتی این کمیسیون موکول شده است.

حمیدی خاطرنشان کرد: رویکرد این کمیسیون به‌منظور رفع مشکلات واحدهای صنعتی، کمک به رونق فعالیت‌های توسعه‌ای و تولیدی و ایجاد اشتغال با حفظ تمام جوانب زیست‌محیطی است و می‌کوشد افزایش تولید و توسعه پایدار به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: در سال ‌جاری این اداره کل با جدیت بیشتری در راستای رفع یا کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی گام برمی‌دارد که در همین راستا می‌توان پایش مستمر و آنلاین صنایع استان، ارائه مشاوره به صاحبان صنایع، ارائه مشوق‌های قانونی به واحدهای صنعتی و خدماتی و آموزش‌های زیست‌محیطی اشاره کرد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست کردستان با اشاره به اینکه با آلودگی‌هایی که بهداشت عمومی مردم را به خطر بیندازد به‌شدت برخورد خواهد شد، افزود: در طول سال گذشته 821 مورد نظارت و پایش از واحدهای فعال استان و بررسی 150 شکوائیه مردمی منجر به 75 مورد اخطار، 43 مورد دستور تعطیل و پلمب 9 واحد آلاینده در استان شده است.

وی در مورد برنامه‌های سال‌جاری محیط‌زیست استان نیز گفت: مهم‌ترین برنامه‌های معاونت در سال 99 در راستای کمک به توسعه پایدار و صنایع سبز بوده است که پایش و ترویج فرهنگ زیست‌محیطی و رعایت الزامات آن در زمان بهره‌برداری در راستای نیل به توسعه پایدار و مکاتبه با سازمان صمت، سازمان جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای معرفی واحدهای سبز صنعتی، کشاورزی و خدماتی بوده که در سال 99 شرکت گاز استان به‌عنوان واحد خدماتی سبز کشوری معرفی شد.

این مقام مسئول اظهار کرد: رویکرد اداره کل محیط‌زیست استان در سال 1400 و در حوزه محیط‌زیست انسانی هدایت و الزام صنایع و واحدهای کشاورزی و خدماتی به‌منظور رعایت ضوابط و دستورالعمل‌ها و تحقق مدیریت سبز جهت گرفتن لوح سبز از سازمان خواهد بود.

وی درخصوص وضعیت کیفیت هوای استان تصریح کرد: در سال گذشته طی 303 روز هوای استان پاک، 62 روز قابل قبول و تنها یک روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است.

شناسه خبر 39172