شناسه خبر:38996
1400/1/22 09:38:09

سپهرغرب، گروه خبر: کارخانه آرد نگین زاگرس با تولید سالانه 58 هزار تُن آرد گندم توانسته برای 45 نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی کند که این طرح نیازمند حمایت و نگاه ویژه مسئولین به‌منظور توسعه بیشتر و صادرات است.

کارخانه آرد نگین زاگرس واقع در بخش صالح‌آباد یکی از همین صنایع موفق استان است که در سال 1399 با حضور معاون وزیر صمت افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

این کارخانه از زمان کلنگ‌زنی تا زمان افتتاح به دست توانمند تلاشگران و با همت فرزندان همین استان انجام شده است و سالانه 58 هزار تُن آرد سالم تولید می‌کند.

نقش کارخانه‌ها و صنایع در چرخه‌های تولید این استان حائز اهمیت است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد تا شاهد توسعه و اشتغال‌زایی باشیم، این کارخانه توانسته برای 45 نفر اشتغال‌زایی کند.

گندم مازاد تولید استان را می‌توان به آرد با کیفیت تبدیل و به پایتخت کشور ارسال کرد که با این کار هم اشتغال ایجاد می‌شود و هم گندم خام از استان خارج نمی‌شود و سود حاصله در استان سرمایه گذاری خواهد شد.

مسئولین بایستی از بوروکراسی اداری جلوگیری کرده و با توجه بیشتر به گرفتن سهمیه گندم نیمه‌یارانه‌ای کارخانه‌های آرد استان، تعادل در توزیع سهمیه‌ها، تزریق تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زایی و الزام بانک‌ها به تسریع در پرداخت تسهیلات، به اشتغال‎‌زایی کمک کنند.

      احداث کارخانه در سال 1399

مدیرعامل کارخانه آرد نگین زاگرس گفت: این شرکت در زمینه‌ تولید آرد گندم در بخش صالح‌آباد از توابع شهرستان مهران توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال 1399 در زمینی به مساحت 16 هزار متر مربع راه‌اندازی شد و دارای خط تولید تمام‌اتوماتیک plc فناوری آلمان تحت لیسانس اینترمیلینگ ترکیه است.

منصور حیدربیگی افزود: این واحد ظرفیت تولید سالانه 58 هزار تُن آرد گندم را دارد و با بهره‌برداری از این طرح صنعتی با سرمایه‌گذاری معادل بر 240 میلیارد ریال و 1/1 میلیون یورو برای 45 نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی شده است.

مدیرعامل کارخانه آرد نگین زاگرس گفت: تعداد 20 نفر از افراد با تحصیلات کارشناسی و بالاتر و تعداد 15 نفر با تحصیلات دیپلم و تعداد 10 نفر با تحصیلات سیکل در این کارخانه مشغول به‌کار هستند.

وی ادامه داد: در این کارخانه پنج نوع آرد گندم شامل سنگک، لواش، بربری، ستاره و نول تولید می‌شود و همچنین سطح کیفی آرد تولیدی با آرد روز اروپا برابری می‌کند و توان صادرات به کشور عراق و رقابت با آرد ترکیه را هم دارد.

حیدربیگی گفت: این کارخانه دارای سیستم هفت‌فیلتره بوده و به‌عنوان کارخانه سبز هیچ‌گونه آلایندگی زیست‌محیطی ندارد.

      لزوم توجه به کارخانه به‌منظور اشتغال‌زایی

یکی از کارگران کارخانه آرد گفت: امیدوارم که این کارخانه همچنان به روند رو به رشد خود ادامه دهد تا بتواند جوانان بیشتری را جذب کند و همواره مسئولین بایستی از مشکلات جلوگیری کنند تا فعال باقی بماند.

سعید فتح‌اللهی افزود: احداث این کارخانه در منطقه محروم باعث اشتغال‌زایی برای جوانان این دیار شده است و با حمایت مسئولین می‌توان ضمن توسعه بیشتر آن به شهرها و کشورهای دیگر صادرات کرد.

      آرد تولیدشده در کارخانه دارای استاندارد است

مسئول روابط عمومی سازمان استاندارد ایلام نیز گفت: محصول از همان زمانی که در تجهیزات آسیاب و توزیع می‌شود، زیر نظر سازمان استاندارد قرار می‌گیرد؛ محصولی که در این کارخانه تولید می‌شود، در آزمایشگاه نمونه‌برداری شده که ازنظر کیفی و کمی دارای استاندارد است.

عباسی افزود: اگر واحد تولیدی مشکل داشته باشد، قطعاً برخورد خواهیم کرد؛ در سال گذشته 230 واحد تولیدی داشتیم که از این تعداد 120 واحد تولیدی فعال است که فقط به سه کارخانه تذکر دادیم که کارخانه آرد جز این‌ها نبوده است.

      عدم فروش آرد از مشکلات این کارخانه است

رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان مهران گفت: مهم‌ترین مشکل این واحد تولیدی فروش آرد آن است که بایستی اداره کل غله بتواند بازار فروش برای کل استان فراهم کند؛ فقط فعلاً سایت فروش برای ایلام یا مهران درنظر گرفته است.

فرزاد مرادی افزود: این واحد تولیدی زیرمجموعه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است که با زحمات بخش خصوصی و حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و شهرستان انجام گرفته و یکی از واحدهای موفق استان در تولید آرد با کیفیت است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان مهران ادامه داد: با توجه به آنکه این کارخانه انواع آرد یارانه‌ای، نیمه‌یارانه‌ای، آزاد و صنعتی تولید می‌کند، امیدواریم سایت فروش برای تمام واحدهای خبازی یا سایر استان‌های کشور فراهم شود تا بتوان انواع آن‌ها را به فروش رساند.

وی افزود: تاکنون به این واحد تولیدی تسهیلات بانکی ارائه شده، اگر بازهم به تسهیلات بانکی یا سرمایه در گردش نیاز داشته باشد، آمادگی حمایت همه‌جانبه را نه‌تنها از این واحد تولیدی بلکه از سایر واحدهای تولیدی دیگر نیز داریم.

وجود کارخانه‌ها در این شهر دارای مزیت‌های فراوانی است و باید تصمیم‌های متناسبی با وضعیت فعلی آن‌ها گرفته شود تا مانع از ایجاد مشکلات و راکد شدن تولید شد.

شناسه خبر 38996