شناسه خبر:38859
1400/1/18 22:59:06

سپهرغرب، گروه خبر: کتاب «سفالگری و سفال در ایران و همدان» به همت فرهاد امینی به‌عنوان بیست‌وچهارمین اثر مکتوب دانشنامه استان همدان با موضوع سفال و سفالگری (دوره اسلامی) در ایران و همدان، به‌مناسبت هفته هنر انقلاب رونمایی می‌شود.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه هنری استان همدان، دبیر دانشنامه استان همدان با بیان آنکه این کتاب شامل 9 گفتار است و تلاش کرده با نگاهی نو و تحقیقی، سفالگری ایران به‌ویژه همدان را در دوره‌ اسلامی بررسی و بازنویسی کند، گفت: مؤلف با دیدگاهی دانشگاهی و نظا‌م‌مند، ابتدا به معرفی روش پژوهش در سفالگری دوره‌ اسلامی پرداخته و سپس سیر تاریخی ساخت سفال را تبیین کرده است.

تیمور آقامحمدی با اشاره به آنکه این کتاب سفالگری ایران را در دوره‌ اسلامی به‌ترتیب در چهار گفتار معرفی و بررسی کرده، افزود: سده‌های نخستین اسلامی (شامل دوره‌ اموی، اوایل دوره‌ عباسی، سفال‌های نیشابور و ساری)، دوره‌ سلجوقی و خوارزمشاهی، دوره‌ ایلخانی و تیموری، دوره‌ صفوی و قاجار که هریک از این گفتارها به‌تنهایی پژوهشی مستقل و درخور به‌شمار می‌آید.

معاون فرهنگی حوزه هنری استان همدان اصلاح دسته‌بندی‌‌های نادرست و رایج در عرصه سفال و سفالگری را از نقاط قوت و متمایز کتاب دانست و گفت: این اثر سفالگری استان همدان شامل داده‌های سفالی به‌دست‌آمده از کاوش و سفال‌‌های موزه‌ای و سفال‌گری قدیم لالجین را در دو گفتار جداگانه مطالعه و بررسی کرده است.

وی با بیان اینکه کتاب فوق در584 صفحه و از مجموعه دانشنامه حوزه هنری استان همدان به چاپ رسیده است، ابراز کرد: در بخش پیوست کتاب نیز بیش از 60 نگاره‌ رنگی سفال درج شده و نمایگان و فرهنگ مختصر اصطلاحات نیز بخش پایانی کتاب را تشکیل داده است.

شناسه خبر 38859