شناسه خبر:38808
1400/1/18 09:27:13

سپهرغرب، گروه خبر: درحالی که وسعت گلخانه‌ها و باغات احداث‌شده در اراضی شیبدار لرستان در گذشته بسیار ناچیز و نزدیک به صفر بود، اما اکنون در سال پایانی دولت تدبیر و امید این استان حدود 70 هکتار گلخانه و بیش از 6 هزار هکتار باغ در زمین‌های شیبدار دارد.

گرایش مردم به استفاده چهارفصل از میوه‌ها، رسم دیرینه «هر میوه در فصل خود» را تاحدودی به حاشیه برد که گلخانه‌ها در این میان نقش اصلی تأمین میوه‌های تابستانه را در زمستان و میوه‌های زمستانی را در گرمای تابستان داشته‌اند.

هرچند لرستان استانی چهارفصل محسوب می‌شود، اما طی سال‌های گذشته نیاز این استان به گلخانه علاوه‌بر مصرف داخل، با چشم‌انداز صادرات موجب شد گلخانه‌هایی احداث شوند که اکنون محصول آن‌ها به روسیه و اروپا درحال صادرات است.

بنا بر گفته استاندار لرستان سطح گلخانه‌های استان از ابتدای دولت تدبیر و امید هفت هکتار بود که اکنون به 68 هکتار رسیده و حتی برخی از محصولات گلخانه‌ای این منطقه نیز صادر می‌شود.

به گفته سیدموسی خادمی درحال حاضر محصولات گلخانه‌ای این استان با استانداردهای روز دنیا به روسیه و کشورهای حوزه خلج فارس صادر می‌شود که بسیار رضایت‌بخش وخوشایند بوده و علاوه‌بر این درمجموع 200 هکتار طرح گلخانه‌ای استان درحال تکمیل و یا اجرا است.

      تولید سالانه 13 هزار تُن محصول گلخانه‌ای در لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان می‌گوید: در سال‌های اخیر شرایط استان برای توسعه کشت گلخانه‌ای فراهم شده است و صدور مجوزهای اداری برای حضور سرمایه‌گذاران در این بخش تسهیل می‌شود.

اسفندیار حسنی‌مقدم افزود: کشاورزی از مهم‌ترین محورهای توسعه لرستان محسوب می‌شود و زیرساخت‌های طبیعی برای گسترش گلخانه در این منطقه وجود دارد.

وی با اشاره به سابقه فعالیت 25 ساله گلخانه‌ای در لرستان، گفت: با وجود سابقه بالای کشت گلخانه‌ای در استان، اما نهضت کشت محصولات این بخش در قیاس با سایر نقاط کشور چندان درخور و شایسته نبوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: براساس برنامه افق 1400 باید سه درصد سطح زیر کشت گلخانه‌ای کشور معادل دو هزار هکتار در لرستان ایجاد شود، درصورتی که این رقم اکنون 68 هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: با توجه به شرایط خشک و نیمه‌خشک کشور، توسعه گلخانه‌ها یک ضرورت محسوب می‌شود که زیرساخت‌های اقلیمی برای این مهم در لرستان وجود دارد.

حسنی‌مقدم تصریح کرد: پایین بودن درجه ابرناکی، تابش مناسب خورشید، محدود نبودن منابع خاک و وجود منابع آبی ازجمله مزیت‌های لرستان برای توسعه گلخانه‌ها است که می‌توان نسبت به راه‌اندازی این نوع کشت و کار با کمترین هزینه در نقاط معتدل استان اقدام کرد.

وی اضافه کرد: در کشت گلخانه‌ای 90 تا 95 درصد مصرف آب کم می‌شود، حجم تولید محصولات و اشتغال نیز نسبت به کشاورزی در فضای باز 10 برابر خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: درحال حاضر محصولات گلخانه‌ای این استان با استانداردهای روز دنیا به روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود که بسیار رضایت‌بخش وخوشایند است.

حسنی‌مقدم تأکید کرد: باید برای توسعه کشت گلخانه‌ای از حضور بخش خصوصی استفاده کرد و جهاد کشاورزی نیز در این راستا جهت تأمین زمین از منابع ملی براساس قانون، آمادگی دارد.

وی گفت: صدور مجوزها در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین تشریفات اداری برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد، اما افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این بخش را دارند باید برای ارتقای دانش فنی و مهارت خود تلاش کنند.

این مقام مسئول با تأکید بر تسریع در پرداخت تسهیلات با سود کم برای گلخانه‌داران، اظهار کرد: برای اصلاح، بازسازی و به‌روزرسانی گلخانه‌های موجود نیازمند کمک‌های دولتی هستیم.

به گفته حسنی‌مقدم 68 هکتار گلخانه‌های لرستان شامل 45 هکتار سبزی و سیفی، 2.5 هکتار گیاهان دارویی، 4.5 هکتار گل‌های شاخه‌بریده و 16 هکتار سایر گیاهان زینتی است و سالانه 13 هزار تُن محصولات گلخانه‌ای شامل گوجه، خیار، فلفل دلمه‌ای وآلوئه‌ورا در لرستان تولید می‌شود.

همچنین شیب و موقعیت کوهستانی لرستان و خاک خاصلخیز آن، این فرصت را برای دولت‌مردان فراهم کرد تا سطح باغات را از طریق اراضی شیبدار افزایش دهند و علاوه‌بر تثبیت خاک، تولید و اشتغال را از زمین‌های ناهموار برای لرستانی‌ها فراهم کنند.

      آغوش سبز اراضی شیبدار برای محصولات باغی

طی سال‌های گذشته روند سنتی و معیشتی کشاورزی لرستان رو به اقتصادمحوری بوده و توسعه باغ در اراضی شیبدار با توجه به توپوگرافی کوهستانی و بارش‌های مناسب استان به‌طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

یکی از روش‌های افزایش محصولات کشاورزی، کشت اراضی شیب‌دار است، چراکه این زمین‌ها در عرصه‌های طبیعی، دیم‌زارها و مراتع فقیر واقع شده و بازدهی زراعی و علوفه‌ای ندارند، بنابراین برای احداث باغ دیم مناسب هستند.

به گفته کارشناسان در مناطقی که بارش بیش از 300 میلی‌متر دارند و دارای عمـق خاک مناسب هستند، می‌توان باغ دیم احداث و علاوه‌بر تولید محصولات باغی، ضمن کنترل فرسایش خاک از ایجاد رواناب و بروز سیل نیز جلوگیری کرد.

درآمد باغ‌های اراضی شیبدار بسیار مطلوب و اقتصادی است، به همین دلیل کشاورزی با توسعه این فعالیت، از یک منبع درآمد گذران و موقت تبدیل به اقدامی پول‌ساز و سرمایه‌ای می‌شود که درعین‌حال کمک شایانی به حفظ سالم محیط‌زیست می‌کند.

لرستان 70 درصد جغرافیای کوهستانی دارد که یک بستر مناسب خدادادی برای توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار به‌شمار می‌رود و بارندگی مناسب، خاک غنی و آب‌وهوای مطلوب نیز بسته کاملی از شرایط لازم برای این فعالیت را فراهم کرده‌اند.

لرستان بین 2.9 تا سه میلیون تُن تولید کشاورزی و باغی دارد، 800 هزار هکتار زمین زراعی و 42 هزار و 600 هکتار باغ مثمر با تولید 280 هزار تُن ظرفیت بزرگی برای این استان محسوب می‌شود و پنج میلیارد و 300 میلیون تومان ارزش تولیدات کشاورزی لرستان در زیربخش‌های زراعی، دامی و باغی است.

بدون شک ایجاد باغ در اراضی شیبدار گام مهمی در راستای تحقق جهش تولید و افزایش درآمدهای پایدار است که طی سال‌های اخیر به‌خوبی در لرستان مورد توجه بوده و از ظرفیت آن استفاده شده است.

      ایجاد 4040 هکتار باغ در اراضی شیبدار لرستان طی 2 سال گذشته

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این خصوص گفت: طرح احداث چهار هزار و 40 هکتار باغ در اراضی شیبدار و کم‌بازده استان طی سال 96 تا پایان 98 انجام شده است.

احمدرضا احمدوند افزود: 152 هکتار از این سطح مربوط به صنایع دفاع دورود است که چاله‌کنی و تأمین نهال آن توسط جهاد کشاورزی انجام شده و آیین بهره‌برداری هم‌زمان نیز به‌صورت پایلوت در این منطقه مردادماه امسال از طریق جلسه ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهوری افتتاح شد.

وی اظهار کرد: برای احداث هر هکتار باغ در اراضی شیبدار و کم‌بازده 14 میلیون تومان هزینه شده و به‌طور متوسط در هر سه هکتار یک فرصت شغلی مستقیم ایجاد شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان پیش‌بینی تولید این میزان باغ را دو هزار و 20 تُن برشمرد و گفت: درمجموع 565 میلیارد و 600 میلیون ریال با اشتغال‌زایی یک‌هزار و 346 نفر برای این طرح‌ها هزینه شده و ارزش‌افزوده تولید در این مناطق نیز یک‌هزار و 10 میلیارد ریال است.

به گفته وی تا پیش از سال 96 طرح‌های ناچیزی درخصوص توسعه باغات در اراضی شیبدار و کم‌بازده اجرا شده است.

      200 هزار هکتار اراضی حاشیه جنگل‌های لرستان مستعد ایجاد باغ است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان اضافه کرد: 200 هزار هکتار اراضی حاشیه جنگل‌های استان اکنون به زیر کشت گندم و جو می‌رود، درحالی که این سطح قابلیت بسیار بالایی برای احداث باغ و ایجاد ارزش‌افزوده دارد.

احمدوند افزود: این اراضی جزء زمین‌های ملی و در اختیار کشاورزان است که سالانه هر کدام در حد 500 کیلوگرم جو یا گندم برداشت می‌کنند، اما چنانچه در این مناطق باغ احداث شود، درآمد اقتصادی بسیاری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بیش از 6 هزار هکتار باغ در اراضی شیبدار استان احداث شده است، تصریح کرد: در سال جهش تولید نیز هدف‎‌گذاری این طرح در سطح دو هزار هکتار از طریق منابع استانی و سه هزار و 600 هکتار از طریق منابع ملی انجام شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: درحال حاضر برای یک‌هزار هکتار تشکیل پرونده انجام شده که حدود 600 تا 700 هکتار آن در اراضی ملی است و چنانچه سازمان جنگل‌ها و مراتع مجوز ویژه این طرح‌ها را صادر کند، با توجه به استقبال مردم، اقدامات مطلوبی صورت می‌گیرد.

احمدوند بیان کرد: بارش مناسب، حاصلخیزی خاک و توپوگرافی کوهستانی لرستان زمینه مناسبی برای ایجاد باغات در اراضی شیبدار و کم‌بازده است که موجب اشتغال‌زایی، درآمد و با ایجاد پوشش گیاهی جلوگیری باعث هدررفت آب و جذب باران و جلوگیری از فرسایش خاک و وقوع سیلاب می‌شود.

ظرفیت بالای احداث باغ در اراضی شیبدار استان درحالی مورد توجه قرار گرفته که به گفته استاندار لرستان بیش از 70 درصد مساحت این منطقه اراضی شیبدار است و درعین‌حال بارندگی بالای 550 میلی متر دارد که این مزیت نسبی استان را برای احداث باغ در اراضی شیبدار مستعد کرده است.

سیدموسی خادمی می‌گوید: سال 96 در یک هدف‌گذاری چهارساله مقرر شد 15 هزار هکتار باغ در اراضی شیبدار و کم‌بازده استان ایجاد کنیم که تاکنون 6 هزار هکتار از این رقم محقق شده و پنج هزار هکتار نیز در دستور کار است.

شناسه خبر 38808