شناسه خبر:38761
1400/1/17 01:46:19

سپهرغرب، گروه خبر: اگرچه تعطیلات نوروزی و ایام پُرمصرف مرغ به پایان رسید، اما صف‌های طولانی خرید این کالا همچنان پابرجاست.

بر اثر گرانی بی‌رحمانه قیمت گوشت قرمز و حذف این کالا از سبد غذایی اقشار کم‌درآمد، تقاضای خرید مرغ افزایش یافته؛ اما کمبود این کالای پُرمصرف در سطح بازار سبب تشکیل صف‌های طولانی و عدم دسترسی برخی از مردم به مرغ مورد نیاز خود شده است.

صف متقاضیان خرید مرغ از واپسین روزهای اسفندماه سال گذشته آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. مردم برای خرید یک عدد مرغ باید در ساعات اولیه صبح به بازار رفته و در صف‌های طولانی قرار بگیرند.

معمولاً در ساعات بعد از ظهر مرغ در بازار وجود ندارد و اگر هم در نقاط حاشیه‌ای و محلات یافت شود، قیمت آن بالاتر از نرخ بازار است.

ساعت 9 و نیم صبح به بازار مرکزی همدان و محل تجمع واحدهای مرغ‌فروشی رفتیم. در خیابان باباطاهر همدان چندین واحد مرغ‌فروشی قرار گرفته و کارگران مشغول تخلیه مرغ‌ها هستند؛ مقابل هر فروشگاه جمعیت زیادی در صف ایستاده و هرچه زمان بیشتری می‌گذرد، صف‌ها طولانی‌تر می‌شود.

اندازه مرغ‌ها بسیار درشت و سنگین است و به هر فردی که در صف ایستاده، فقط دو عدد مرغ عرضه می‌شود. در کنار مرغ‌های بسیار درشت، مرغ‌هایی کوچک با وزن کمتر از یک کیلو و 500 گرم نیز به چشم می‌خورد.

وزن بالا و بیش از اندازه مرغ‌‌ها سبب گلایه مردم شده و زمزمه‌های اعتراض‌آمیز مردم نسبت به کیفیت پایین گوشت مرغ به گوش می‌رسد. مردم هیچ اختیاری در انتخاب وزن مرغ مورد نیاز خود ندارند و قیمت متوسط دو عدد از آن بین 130 تا 140 هزار تومان است.

افرادی که تقاضای خرید بیش از دو عدد مرغ را دارند، مجبورند به فروشگاه‌های دیگر بروند و در صفی دیگر قرار بگیرند. در این صف‌ها فاصله قرار گرفتن افراد از یکدیگر بسیار کم است و پروتکل‌های بهداشتی مربوط به پیشگیری از کرونا نیز رعایت نمی‌شود.

      روزانه 80 تُن مرغ در همدان توزیع می‌شود

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی همدان گفت: روزانه 60 تا 80 تُن مرغ در بین واحد‌های صنفی همدان توزیع می‌شود.

جواد عاشوری اظهار کرد: توزیع مرغ در تمامی واحد‌های صنفی شهرک‌ها، حاشیه شهر و رینگ اول صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه قیمت مصوب مرغ در کشتارگاه 23 هزار و 300 تومان است، تصریح کرد: عمده‌فروشی‌ها هر کیلو مرغ را با نرخ 23 هزار و 900 تومان دریافت می‌کنند و برای مصرف‌کننده‎‌ها با قیمت 24 هزار و 900 تومان عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی همدان با تأکید بر اینکه از هفته گذشته قطعه‌بندی مرغ ممنوع شده است، گفت: از آن‌جا که مرغ قطعه‌بندی‌شده با قیمت بالاتری عرضه می‌شد، به‌منظور حفظ تعادل قیمت و جلوگیری از کمبود، قطعه‌بندی مرغ ممنوع اعلام شده است.

معاون امور بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با بیان اینکه روزانه دو برابر نیاز مردم استان مرغ توزیع شده است، اظهار کرد: ایام پُرمصرف را پشت سر گذاشته‌ایم.

آقایار فراشی تصریح کرد: میزان نیاز روزانه استان همدان به مرغ بین 80 تا 120 تُن است، اما بااین‌حال در برخی روزها در همدان 180 تُن مرغ توزیع شده و بازهم شاهد صف‌های طولانی خرید بودیم.

وی با بیان آنکه تأمین و تولید مرغ برعهده جهاد کشاورزی است، گفت: درحال حاضر در استان کمبود مرغ نداریم، اما تقاضا بیش از حد بالا رفته است.

شناسه خبر 38761