شناسه خبر:38416
1400/1/7 20:02:56

حرف حساب که می شود، برخی تصور می کنند همه چیز پولی و مالی است. گاهی حساب های تسویه نشده ما دل هایی است که شکستیم ، یا لجبازی هایی که کردیم و خوشبختی هایی که از دیگران گرفتیم .

 برخی از ما تصور می کنیم، تغییر ساعات و روزها و سال ها تنها در زمان اتفاق می افتد و قرار نیست ما را دچار تغییراتی کند، همینطور به زبانمان هم سر سال تحویل یک ورد «یا مقلب القلوب» می خوانیم اما توجه نمی کنیم که آیا قلبمان را تا تحویل شدن سال تکانده ایم یا نه، آیا با خود و دیگران تسویه حساب کرده ایم؟

برخی هم فکر می کنیم تسویه حساب فقط مالی است، مثلا کسی از ما پولی طلب نداشته باشد یا اینکه از کسی طلب نداشته باشیم، چه اینکه اگر اینطور باشد بلافاصله زمان نیازمان طلبمان را مطالبه می کنیم یا بدهکاری مان را به ما گوشزد می کنند اما به دل هایی که شکستیم یا از ما شکستند یا غرور و تکبری که در روابطمان داشتیم، بی توجهی می کنند تا دلمان آنقدر سیاه شود که دیگر اصلا عذاب وجدانی هم بابتش نگیریم.

امام علی(ع) فرموده اند: « عباد الله ! زنوا انفسکم قبل ان توزنوا و حاسبواها من قبل ان تحاسبوا » : ای بندگان خدا! خود را بسنجید قبل از آنکه مورد سنجش قرار گیرید  و به حساب خود رسیدگی کنید، پیش از آنکه به حسابتان رسیدگی کنند. (نهج البلاغه/ خطبه ۹۰)

یکی از بهترین زمان های تسویه حساب با خود و دیگران همین ایام عید است، اینکه بابت غرورهایی که داشتیم و دل هایی که شکستیم یک حساب و کتاب کنیم و در این ایام به حساب خود و آن ها برسیم، با صله رحم از دل کسانی که ناراحتشان کردیم، در بیاوریم هر چند که شاید تاوان دل شکسته را نتوانیم هیچگاه بدهیم اما قدری می توانیم تسکین بخش دل دیگران باشیم و همینطور خود را نیز از منجلاب گرفتاری روحی نجات دهیم و بار آخرتمان را هم سبک کنیم.

گاهی که این عذرخواهی ها، دل شکستن ها و دل به دست آوردن ها همین نزدیکی ها است یعنی در خانه خودمان، دلی که از همسر یا فرزندان یا دیگران اعضای خانواده خود شکستیم، غروری که زیر پا نگذاشتیم تا همسرمان از دست ما برود یا روابطی را با دوستانمان حفظ کنیم اما نکردیم. 

حال بهترین موقعیت است که در نوروز به یاد عزیزانمان باشیم و به سراغشان برویم حتی شده در فضای مجازی اگر دسترسی به خانواده مان در شهر دیگری نداریم یا به شریکی که یک زمانی با ما زندگی می کرده و به خاطر اشتباهاتمان او را از دست دادیم، به سراغش برویم. فرزندانمان را به یک گردش خوب و پر محبت زیر چتر خودمان ببریم و آنها را از دوست داشتن و نبودهای همیشگی مان سیراب کنیم.

 آیا می‌دانید حساب‌ عاطفی چیست؟

راستی حساب عاطفی چیست؟ همانطور که ما حساب بانکی و پس انداز داریم و هر وقت که نیاز داریم از آن برداشت میکنیم حساب بانک عاطفی هم براساس اعتماد در یک رابطه ایجاد می شود. کسانی که در این حساب خوش نام باشند به آسودگی و آرامش به همسر، خانواده، فرزندان و دوستان ارتباط برقرار می کنند. مهربان، صادق و با وفای به عهد هستند و از این حساب سود می برند حتی اگر گاهی اشتباهی هم بکنند، باز هم براساس اعتمادی که بینشان هست اشتباهاتشان را جبران می کنند اما اگر این اشتباهات به بی حرمتی، بی احترامی، تهدید، غرور و تکبر، خودررأیی و از بین رفتن اعتماد منجر بشود آن وقت است که دیگر حساب عاطفی شان خالی می شود.

حساب عاطفی بر مبنای درک فرد مقابل در رابطه بین یک زن و شوهر یا رابطه بین دوستان و خانواده است. قانون طلایی زندگی این است : همانطور که با دیگران رفتار کنی، با تو رفتار خواهند کرد. پس سعی کن همسر، والدین و دوستانت را درک کنی و به آنها احترام بگذاری تا آنها هم تو را درک و به تو احترام بگذارند. مشاجرات، درگیری و عدم درک متقابل همیشه از نبود صمیمت ناشی می شود.

نکته دوم در حساب بانکی توجه به مسائل به ظاهر جزئی و بی اهمیت است. اینکه من تصور میکنم حرف هایی که امروز به دوستم زدم و او را مورد تهمت یا ناراحتی قرار دادم، اصلا مهم نبوده و چرا او باید بابتش ناراحت بشود  و با من ارتباطش را قطع کند یا اینکه بابت رفتار والدین همسرم او را به استهزا گرفتم و دلش شکسته است، مقصر خودش بوده است. نامهربانی، بی ادبی، بی ملاحظی، غرور کاذب و بی احترامی حساب بانکی ما را خالی می کند.

سومین نکته مهم در حساب بانکی وفای به عهد است.اینکه دو طرف به قولشان پایبند باشند خود پس انداز بزرگی است و چهارم آشکار کردن توقعات و خواسته ها است که تقریبا ریشه خیلی اختلافات در روابط زوجین می باشد. توقعات مبهم به ناامیدی، نداشتن تفاهم و دلسردی می انجامد و کم کم سوتفاهم ایجاد کرده و صمیمت را از بین می برد.

حال که شاید به برخی از مشکلات حساب عاطفی خود آگاه شده باشیم باید این را بدانیم که عذرخواهی خالصانه حساب بانکی ما را شارژ می کند. باید از صمیم قلب عذرخواهی کنیم مثل اینکه بگوییم: «من اشتباه کردم»، «به تو کم لطفی کردم»، «نسبت به تو بی احترامی کردم یا تو را نادیده گرفتم» و «واقعا متأسفم» نوروز بهترین زمانی است که می توانیم این کار را انجام دهیم نه اینکه چاپلوسی کنیم بلکه از صمیم قلب همدیگر را ببخشیم چون ما به همه عزیزانمان نیازمندیم و آنها هم به ما.

پس لطفا همه حساب هایتان را در نوروز تسویه کنید، ببخشیدهایی هایی که از سر غرور نگفتید، دلی که می توانستید به دست بیاورید و نیاوردید، رفتنی را که از سر لج به جای ماندن ترجیح دادید و... بنابراین حتما نباید همه حساب ها مالی باشد، همین ها می تواند یک عمر خوشبختی را به شما هدیه بدهد. پس حساب های عاطفی تان را تسویه کنید.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 38416