شناسه خبر:37257
1399/12/9 10:33:26

سپهرغرب، گروه خبر: قصه پُرغصه بی‌توجهی مسئولان ایلامی تا جایی رسیده که اخیراً تنها شرکت تولیدکننده ادوات با کیفیت کشاورزی در غرب کشور به‌دلیل مشکلات متعدد و عدم همکاری مسئولین، در آستانه ورشکستگی قرار دارد.

سال‌ها است که شرکت تولیدکننده ادوات با کیفیت کشاورزی در ایلام که برای بیش از هشت نفر اشتغال ثابت ایجاد کرده، به‌دلیل بی‌تدبیری برخی مسئولین در چندقدمی ورشکستگی قرار دارد.

عدم حمایت، نادیده گرفتن و بی‌توجهی به مشکلات تولیدکنندگان، قصه غم‌انگیز این روزهای تولیدکنندگان است که به‌جرأت می‌توان گفت باعث شده تنها شرکت تولیدکننده ادوات با کیفیت کشاورزی در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار گیرد.

حمایت همه‌جانبه مسئولین امر از کارخانه و در اختیار قرار دادن مساحت بیشتر، علاوه‌بر تولید و اشتغال‌زایی بیش‌ازپیش، سبب حمایت از تولیدات داخلی و عدم وابستگی به تولیدات خارجی خواهد شد.

سال 87 این شرکت به‌طور رسمی تولید وسایل کشاورزی را آغاز و از طریق صنایع، معادن و بانک تجارت 181 میلیون تومان جهت تکمیل زیرساخت‌ها دریافت کرد، اما بنا بود 314 میلیون تومان تسهیلات به این منظور اختصاص یابد.

اکنون با گذشت روزها، ماه‌ها و سال‌ها خبری از مرتفع کردن مشکلات پیش روی این تولیدی توسط مسئولین امر نیست و تنها به دادن وعده‌هایی که هیچ‌کدام عملی نشده،‌ اکتفا کرده‌اند.

توجه به مطالبات به‌حق کارگران که زندگی و دسترنج آن‌ها وابسته به کار کردن در این کارخانه شده، درحالی است که جمعی از آن‌ها خواستار تسریع و بهبود وضعیت فوق به‌صورت ویژه شدند‌.

      تنها تولیدکننده ادوات کشاورزی در غرب کشور

مدیرعامل شرکت تولیدکننده ادوات کشاورزی نیز گفت: این کارخانه تنها تولیدکننده ادوات کشاورزی با تأییدیه سازمان استاندارد در ایلام و همچنین در استان‌های هم‌جوار است و روزی با 15 استادکار و 15 مونتاژکار به‌صورت مستقیم مشغول فعالیت بود؛ اما هم‌اکنون به‌علت فشار بیش‌ازحد بانک با سود بسیار، 15 نفر از کارگران بیکار و خانه‌نشین شده‌اند و مابقی نیز درحال بیکار شدن هستند و تنها هشت نفر مشغول فعالیت مانده‌اند.

محمد حربی‌زاده افزود: این شرکت زیر نظر صنایع و معادن شهرستان و استان ایلام است، اما در زمان تأسیس آن مساحت یک‌هزار متر را درنظر گرفته‌اند و اکنون با توجه به اینکه بنده تمامی ادوات کشاورزی را تولید می‌کنم، می‌بایست مساحت بیشتری در اختیار داشته باشم که متأسفانه با پیگیری‌های مکرری که صورت گرفته، صنایع و معادن حاضر به همکاری در این خصوص نیست.

مدیر شرکت تولیدکننده ادوات کشاورزی در ایلام تصریح کرد: برای اینکه کارگاه ساخت ادوات را گسترش دهیم‌، نیازمند حمایت مسئولین هستیم.

      سازمان مشکلی با توسعه واحد تولیدی ندارد

معاون امور صنایع ایلام نیز گفت: شرکت مربوطه درخواست جابه‌جایی واحد تولیدی خود را به ما ارائه داده که سازمان مشکلی با این موضوع و یا توسعه واحد تولیدی ندارد.

ولی باج بیان کرد: محل معرفی‌شده فاقد شرایط است و می‌بایست ازنظر مساحت و مالکیت و کاربری با ضوابط مربوطه هم‌خوانی داشته باشد؛‌ بنابراین درصورت معرفی مکان دارای شرایط از طرف متقاضی مساعدت و اقدام لازم انجام خواهد شد‌ و سازمان همکاری لازم در این خصوص خواهد داشت.

در وضعیت کنونی که تحریم‌های اقتصادی در کشور جولان می‌دهد، توجه و حمایت از کارخانه‌ها و برداشتن موانع و مشکلات پیش روی آن‌ها می‌تواند علاوه‌بر حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی، اشتغال و تولید بیش‌ازپیش نیز محقق شود؛ اما درصورت بی‌توجهی و این فاصله چند قدمی به تعطیلی کارخانه‌ها، ضربه‌های مهلکی به اقتصاد و تولید استان وارد خواهد شد.

شناسه خبر 37257