شناسه خبر:36916
1399/11/30 11:04:28

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دامپزشکی استان کردستان از شناسایی کانون‌های آنفلوآنزای فوق ‌حاد پرندگان در شهرستان‌های سقز و دیواندره خبر داد.

مجتبی ورمقانی در نشست ستاد بحران شهرستان سقز با اشاره به شناسایی یک روستا در این شهرستان (روستای بوبکتان) به‌عنوان کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اظهار کرد: همکاران ما درحال حاضر مشغول معدوم‌سازی این کانون آنفلوآنزا در این روستای شهرستان سقز هستند.

وی ادامه داد: در روستای کندولان سقز نیز مواردی مبنی بر آنفلوآنزای حاد پرندگان گزارش شده است که همکاران شبکه دامپزشکی به آنجا هم اعزام شده‌اند و مشغول بررسی موضوع هستند که اقدامات اساسی و بهداشتی نیز در مورد آن صورت می‌گیرد.

ورمقانی افزود: اکیپ‌های شبکه دامپزشکی هم‌اکنون در سطح استان کردستان آماده‌باش هستند و کسانی که با تلف ‌شدن طیور بومی و غیر بومی مواجه شدند، شبکه را مطلع کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان در ادامه از روستاییان خواست هرگونه موارد مشکوک مرگ طیور را به عوامل شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

وی تصریح کرد: غرامت تمام تلفات طیور به‌علت آنفلوآنزای حاد پرندگان در محل پرداخت خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: در روزهای اخیر آنفلوآنزای حاد پرندگان موجب تلف ‌شدن یک لک‌لک در مریوان شده بود.

به گفته ورمقانی دو روستای کانون آنفلوآنزای فوق‌ حاد پرندگان هم روز گذشته در شهرستان دیواندره شناسایی و عملیات معدوم‌سازی در محل‌های یادشده با موفقیت انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان اظهار کرد: چون در شهرستان سقز مرغ‌داران زیادی وجود دارند، از آنان درخواست می‌شود رعایت ضوایط بهداشتی و قرنطینه‌ای که قبلاً به آنان اطلاع‌رسانی شده است را در دستور کار قرار دهند تا از شیوع این بیماری پرندگان جلوگیری شود و خیلی سریع موضوع مختومه شود.

وی با اشاره به اینکه آنفلوآنزای فوق‌ حاد پرندگان در کمین شهرستان سقز و حتی استان کردستان است، از عموم مردم خواست از خرید و مصرف مرغ زنده به‌جد خودداری کنند تا سلامت خود، خانواده و جامعه به خطر نیفتد.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان ادامه داد: آنفلوآنزای فوق ‌حاد پرندگان بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است که این عفونت در پرندگان اهلی به‌سرعت سبب همه‌گیری در میان آن‌ها می‌شود.

در ادامه این نشست انور بهرامی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سقز هم با بیان اینکه هشدارها و توصیه‌های لازم به بهورزان در سطح روستاها ابلاغ و اعلام شده است، گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزای انسانی برای متولیان و دست‌اندرکاران و نیروهای واحدهای مرغ‌داری‌ها به‌ویژه در واحدهای مرغ تخم‌گذار در دستور کار است.

مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم اظهار کرد: مهم‌ترین اقدام برای مهار بیماری و جلوگیری از گسترش آن، شناسایی سریع کانون و معدوم‌سازی تلفات است.

رحیم‌زاده تصریح کرد: با توجه به خطر و احتمال آنفلوآنزای انسانی، مردم تا مهار کامل بیماری از خرید مرغ زنده خودداری کنند.

وی با بیان اینکه به‌دلیل بارش‌های اخیر احتمال شیوع بیماری زیاد است، اضافه کرد: روستاییان تا مهار کامل بیماری و اعلام اتمام، طیور را در فضاهای سربسته یا حداقل حیاط نگهداری کنند تا به‌دلیل تغذیه از آب‌های روان، دچار ابتلا به بیماری‌های حیوانی نشوند.

محمدنافع علایی‌نیا، مدیر جهاد کشاورزی سقز هم با عنوان اینکه حفظ سلامت و جان مردم و حفاظت از صنعت طیور به‌عنوان دومین صنعت پُررونق کشور و نخستین صنعت پُررونق استان بسیار حائز اهمیت است، از آمادگی جهاد برای مهار این بیماری تأکید کرد.

بهروز سبکرو، رئیس اداره پایانه‌های سقز هم از آمادگی این اداره خبر داد و افزود: خودروهای حمل‌ونقل بدون مجوز دامپزشکی حق جابه‌جایی طیور را ندارند.

رشید میرحسامی، شهردار سقز هم گفت: این شهرداری آمادگی دارد تا درصورت نیاز ستاد بحران شهرستان، امکانات خودرویی سنگین و سبک خود را در اختیار شبکه دامپزشکی قرار دهد.

سرفه، گلودرد، تنگی نفس و سابقه تماس در یک هفته قبل از مرگ پرندگان آلوده یا در مرحله واگیری و سطوح آلوده به ویروس و تب بالای ‎ 38درجه از علائم بیماری آنفلوآنزای مرغی در انسان محسوب می‌شود.

پرندگان آبزی، وحشی و مهاجر بدون ابتلا بـه ایـن بیماری می‌توانند ویروس را تا مسافت‌های طولانی انتقال دهند و انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته‌شده نیز می‌تواند به این بیماری مبتلا شود.

شناسه خبر 36916