شناسه خبر:36749
1399/11/27 10:39:58

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه این استان بزرگ‌ترین تولیدکننده نخود در کشور است، گفت: نخود تولیدی در کرمانشاه شهرت جهانی دارد.

محمدسعید هوشیار با اشاره به اینکه 33 کشور در دنیا در تولید نخود نقش دارند که از این تعداد 18 کشور بالای 20 هزار هکتار سطح زیر کشت نخود دارند، اضافه کرد: از نظر سطح زیر کشت نخود کشورهای هندوستان، پاکستان، استرالیا، ترکیه، میانمار، ایران، اتیوپی، مکزیک و کانادا شاخص هستند.

وی افزود: سالانه به‌طور متوسط بیش از 13 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی دنیا زیر کشت نخود می‌رود و سالانه به‌طور متوسط بیش از 13 میلیون تن نخود با متوسط عملکرد 955 کیلوگرم در جهان تولید می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در کشور ما نیز سالانه به‌طور متوسط بین 550 تا 600 هزار هکتار نخود کشت و با متوسط عملکرد 519 کیلو در هکتار، 295 تا 320 هزار تن نخود تولید می‌شود.

هوشیار گفت: استان کرمانشاه نیز با متوسط سطح زیر کشت بین 150 تا 200 هزار هکتار و تولید 85 هزار تن نخود با متوسط عملکرد 565 کیلوگرم در هکتار حدود 25درصد از تولید نخود کشور را به خود اختصاص داده و بر همین اساس مقام نخست کشور را در زمینه تولید و سطح زیر کشت نخود دیم در کشور دارد.

وی با اشاره به سابقه طولانی کشت نخود در استان کرمانشاه، اضافه کرد: کرمانشاه بیش از 700 هزار هکتار اراضی دیم دارد که طبق آمارهای بلند‌مدت هرساله بین 150 تا 200 هزار هکتار آن به کشت نخود دیم اختصاص می‌یابد و قابلیت 60 هزارتن صادرات نخود به خارج از استان را دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به شهرت جهانی نخود تولیدی در استان کرمانشاه، ادامه داد: در شرایط کنونی و با توجه به تحریم‌های ظالمانه دشمنان، صادرات محصولات غیرنفتی نقش و اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و از بین آن‌ها در بخش کشاورزی نخود جایگاه مهمی دارد، از طرفی صادرات نخود از گذشته در این استان متداول بوده و نخود کرمانشاه از شهرت جهانی برخوردار است.

هوشیار سپس به اقدامات انجام شده در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه جهت ساماندهی زراعت نخود در کشور اشاره داشت و گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به مکاتبه با نهادهای ‌ذی‌ربط جهت ساماندهی صادرات و واردات محصول نخود اشاره کرد که نتیجه آن منجر به آزادسازی صادرات، نظام‌مند بودن تعرفه گمرکی و جلوگیری از واردات بی‌رویه نخود بی کیفیت به کشور شده است.

وی از ترویج و توسعه کشت نخود پاییزه به‌عنوان یکی دیگر از اقدامات انجام شده در استان کرمانشاه برای توسعه زراعت نخود یاد کرد و گفت: از مزایای کشت پاییزه نخود استفاده از بارش فصل پاییز و افزایش طول دوره رشد است که نتیجه آن افزایش عملکرد در واحد سطح است.

وی در پایان اشاره ای هم به مزایای کشت نخود داشت و گفت: ازجمله مزایای این کشت می‌توان به تناوب زراعی کشت نخود در اراضی دیم اشاره کرد که باعث تثبیت ازت و حاصلخیزی خاک، جلوگیری از شیوع آفات، بیماری و علف‌های هرز، پایـداری در تولید غلات دیم و اشتغال‌زایی و... می‌شود.

شناسه خبر 36749