شناسه خبر:36509
1399/11/20 10:30:14
معاون استاندار لرستان مطرح کرد؛

توقف سیمان سفید ازنا در نقطه پیشرفت 80 درصدی

سپهرغرب، گروه خبر: معاون اقتصادی استاندار لرستان با اشاره به پیشرفت فیزیکی 80 درصدی پروژه سیمان سفید ازنا، گفت: بخش عمده‌ای از کارخانه‌های فرآوری سنگ استان تعطیل هستند.
اسد عبدالهی در سخنانی با اشاره نیروگاه خرم‌آباد، اظهار کرد: تا‌کنون در استان لرستان تولید برق نداشتیم و عمدتاً مصرف‌کننده برق بودیم، در این راستا فاز اول این نیروگاه افتتاح شد.
وعده افتتاح فاز دوم نیروگاه خرم آباد در اوایل 1400
وی، ظرفیت این نیروگاه برق را 300 مگاوات عنوان کرد و گفت: برای این فاز، حدود چهار هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.
معاون اقتصادی استانداری لرستان، تصریح کرد: نیروگاه برق خرم‌آباد، سیکل ترکیبی است و در این راستا فاز دوم آن تا پایان امسال و یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
عبدالهی با تأکید بر اینکه فاز دوم این نیروگاه اگر افتتاح شود، تمام نیاز برق استان در حوزه‌های خانگی، صنعتی و خدماتی تأمین می‌شود، افزود: این نیروگاه با وجود اینکه به شبکه سراسری وصل می‌شود، اما نیاز برق کل استان را تأمین می‌کند.
ایجاد 150 فرصت شغلی در صورت احیای ماشین‌سازی خرم‌آباد
وی در بخش دیگری از سخنان خود به کارخانه ماشین‌سازی خرم‌آباد اشاره کرد و بیان کرد: این کارخانه سال‌ها تعطیل بوده است.
معاون اقتصادی استانداری لرستان با بیان اینکه این واحد مشکل قضایی داشت و به تملک دستگاه قضایی درآمده بود، گفت: مشکل قضایی این کارخانه حل شده و مزایده آن نیز برگزار و یک گروه هم برنده آن شده است.
عبدالهی، تأکید کرد: به‌دلیل اینکه تجهیزات این کارخانه آماده است، در صورتی که شروع به فعالیت کند حداقل 150 فرصت شغلی در خرم‌آباد ایجاد خواهد شد.
توقف سیمان سفید ازنا در نقطه پیشرفت فیزیکی 80 درصدی
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه سیمان سفید ازنا، بیان کرد: این پروژه در حال حاضر حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
معاون اقتصادی استانداری لرستان با تأکید بر اینکه بخش عمده‌ای از تجهیزات مورد نیاز این کارخانه وارد کشور شده است، عنوان کرد: امیدواریم که در اوایل سال آینده فاز اول این کارخانه به بهره برداری برسد.
عبدالهی، گفت: این پروژه محدودیت‌هایی از نظر منابع مالی داشت، گرچه سرمایه‌گذاران آن اهلیت و تخصص دارند، پیگیری‌هایی از طریق دو بانک برای پرداخت تسهیلات به این کارخانه در دستور کار قرار گرفته است.
پارسیلون و سه راهکار برای احیا
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کارخانه پارسیلون خرم‌آباد، گفت: این کارخانه یکی از واحدهای بزرگ اقتصادی استان در گذشته بوده است به‌طوری که حدود هزار نفر در این صنعت مشغول به کار بوده‌اند.
معاون اقتصادی استانداری لرستان با تأکید بر اینکه حدود 10 هزار جمعیت خانوار از این واحد اقتصادی امرار معاش می‌کردند، بیان کرد: اما متأسفانه به‌دلیل مشکلات خاصی که برای آن ایجاد شد به بخش خصوصی واگذار و بخش خصوصی هم که مالک این کارخانه شد متأسفانه نه تخصص و نه توان مالی داشته است.
عبدالهی، تصریح کرد: از حدود پنج سال پیش مدیریت استان به این نتیجه می‌رسد که باید این کارخانه از بخش خصوصی پس گرفته شود، این واحد ظرفیت‌های زیادی داشته و مدیریت استان حدود سه سال به دنبال این بوده که به تملک سه بانک در بیاید.
وی با بیان اینکه در نهایت این سه بانک و یک شرکت به توافق رسیدند که یک هیئت‌مدیره تشکیل دهند، گفت: همچنین سه راهکار از جمله تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی، خریداری این مجموعه توسط یک هلدینگ بزرگ کشور از بانک‌ها و همچنین تبدیل شدن به شهرک صنعتی شماره چهار خرم‌آباد برای فعال شدن این مجموعه در نظر گرفته شده است.
بخش عمده‌ای از کارخانه‌های فرآوری سنگ تعطیل هستند
معاون اقتصادی استاندار لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در استان 271 معدن وجود دارد، گفت: از این تعداد حدود 200 مورد فعال هستند.
عبدالهی، ادامه داد: 27 معدن تعطیل استان در حال احیا شدن، هستند.
وی با تأکید بر ضرورت به روز کردن تجهیزات و فناوری کارخانه‌های سنگ در لرستان، عنوان کرد: در حال حاضر صنایع سنگی را در استان داریم که صادرات سنگ دارند، اما متأسفانه این صادرات از طریق واسطه صورت می‌گیرد.
معاون اقتصادی استاندار لرستان که در گفتگوی تلویزیونی سخن می‌گفت، افزود: بخش عمده‌ای از کارخانه‌های فرآوری سنگ تعطیل و بخشی هم به سیستم بانکی بدهکار هستند.

شناسه خبر 36509