شناسه خبر:36119
1399/11/12 10:14:42
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان:

افتتاح 10 پروژه در دهه فجر

سپهرغرب، گروه استان - طاهره ترابی مهوش : سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان همدان با بیان اینکه در ایام الله دهه‌فجر 10 پروژه افتتاح خواهد شد گفت: این پروژه‌ها شامل 79 کلاس درس با زیربنای 7 هزار و 550 متر مربع با اعتبار 16 میلیارد و 400 میلیون تومان خواهد بود.

محمد حسین مرادی روز گذشته در نشست خبری با اشاره به 342 پروژه در دست اجرای این اداره کل طی سالجاری، گفت: از این تعداد 258 پروژه دولتی و 84 پروژه به صورت مشارکتی انجام می‌پذیرد.

وی با تاکید براینکه سهم بنیاد برکت از 84 پروژه مشارکتی 18 پروژه است اذعان کرد: 66 پروژه دیگر نیز توسط خیرین (حقیقی و حقوقی) ساخته و تجهیز می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه میزان کل اعتبارات این اداره کل در سال جاری 190 میلیارد تومان است که 82 میلیارد تومان در تعهد خیرین و مابقی از محل اعتبارات دولتی تامین خواهد شد گفت: میزان اعتبار تخصیص‌یافته تاکنون از محل اعتبارات دولتی 97 میلیارد تومان و از محل تعهد خیرین 52 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه یقینا این میزان اعتبار و تخصیص کفاف کمبودها و ساخت کلاس‌های مورد نیاز را نمی‌دهد ابراز کرد: علاوه بر اعتبارات عنوان‌شده طبق برآوردهای به عمل 315 میلیارد تومان دیگر نیز برای پیگیری و اتمام پروژه نیاز داریم.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان همدان با تاکید بر اینکه در ایام الله دهه‌فجر نیز 10 پروژه افتتاح خواهد شد گفت: این پروژه‌ها شامل 79 کلاس درس با زیربنای هفت هزار و 550 متر مربع با اعتبار 16 میلیارد و 400 میلیون تومان خواهد بود.

مرادی، گریزی نیز به مدارس و کلاس‌های درس در سایت‌های مساکن مهر زد و گفت: از بدو شکل‌گیری مساکن مهر در کل استان چهار پروژه 12 و 14 کلاسه با 58 کلاس درس و 48 اتاق به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه این چهار پروژه در سالهای 95و 97 به بهره برداری رسیدند اذعان کرد: درحال حاضر نیز پنج پروژه مستقر دراین سایتها را با 64 کلاس و 50 اتاق در دست اجراست.

مدیر کل نوسازی،توسعه‌و تجهیز مدارس استان همدان با تاکید براینکه علیرغم ساخت این پروژه‌ها همچنان در سایت‌های مساکن مهر نیازمند ساخت مدرسه هستیم عنوان کرد: برای تحقق این مسئله نیازمند تامین زمین از سوی اداره کل راه و شهرسازی و تحویل آن به آموزش و پرورش و همچنین تامین اعتبار از محل یک سوم دولتی هستیم.

مرادی با بیان اینکه در این سایت‌های نیازمند ساخت 30 مدرسه 12 کلاسه با 360 کلاس درس هستیم اظهارکرد: برای این مدارس چیزی حدود 300 میلیارد تومان نیاز است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگارسپهرغرب درخصوص مشکل فضای آموزشی کوی فردوس و وعده احداث آن از سوی مسئولان در بازدیدی که ولی‌فقیه از محل داشتند نیز گفت: سال 88 بود که طرح مسکن مهر در استان همدان کلید خورد.

مرادی افزود: حال آنکه تامین مسکن تنها بخشی از پروژه تعریف شده و یقینا می‌بایست فضاهای روبنایی همچون فضاهای آموزشی و بهداشتی و خدماتی و غیره نیز به عنوان قسم مهم دیگر این پروژه دنبال می‌شد اما متاسفانه از آنجاییکه در تعریف سایت‌ها شاهد عجله بودیم این جانمایی‌ها به درستی صورت نپذیرفت.

مدیر کل نوسازی،توسعه‌و تجهیز مدارس استان همدان با تاکید دراین سایت( کوی فردوس ) نیز قسمتی با عنوان آموزشی در نظر گرفته شده است اما این جانمایی با استانداردهای آموزشی ما سازگار نیست.

وی با تاکید براینکه طبق استانداردهای ما حداقل برای ساخت یک مدرسه بیش از 2هزارو500 متر مربع زمین نیاز است عنوان کرد: این درحالی است که جمعیت دانش‌آموزی این سایت یقینا بیش از یک مدرسه نیاز دارد.

مرادی افزود: با این حال برای تامین حداقل نیاز آموزشی برای مقطع ابتدایی نیز زمین واگذار شده به لحاظ هندسی استاندارد نیست و تاکنون زمین مورد نیاز تامین نشده است.

مدیر کل نوسازی، توسعه‌و تجهیز مدارس استان همدان با تاکید بر اینکه طبق آخرین جلسه‌ای که در استانداری هفته گذشته داشتیم قرار شد با جابه‌جایی و تغییر کاربری اراضی دراین سایت زمین مورد نیاز را تامین و به آموزش و پرورش تحویل دهند اذعان کرد: طبق سلسه مراتب اداری پس از تحویل زمین به آموزش پرورش این اداره کل زمین مورد نظر را برای ساخت به ما تحویل خواهد داد تا ما منطبق با استانداردها مدرسه مورد نیاز را بسازیم.

وی تاکید کرد کرد: این مسئله می‌بایست از سوی اداره کل آموزش و پررش استان پیگیری شود.

شناسه خبر 36119