شناسه خبر:35241
1399/10/23 10:22:10

سپهرغرب، گروه خبر: جاده «قاضی‌خان» در استان ایلام، سال‌ها در انتظار تکمیل است، اما حرکت این پروژه کُند بوده و مردم شهرستان‌های «بدره» و «سیروان» را بیش از 15 سال چشم‌انتظار نگه داشته است.

15 سال پیش کلنگ احداث جاده‌ «قاضی‌خان» در شهرستان دره‌شهر سابق و شهرستان بدره فعلی به زمین زده شده که هدف از احداث آن برقراری ارتباط بین شهرستان شیروان چرداول سابق و سیروان فعلی با شهرستان بدره بوده است.

برقراری این ارتباط جاده‌ای به کاهش 45 کیلومتری فاصله بین شهرستان‌های«بدره» و «سیروان» و 70 کیلومتری حوزه شمالی ایلام به حوزه جنوبی استان و اتصال به جاده ‌ایلام به خوزستان و لرستان منجر خواهد شد.

این پروژه که 13 کیلومتر مسافت دارد، به گفته علی‌اصغر کاظمی، مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام به‌علت شرایط توپوگرافی منطقه و مشکلات مالی تا سال 1398 تنها هفت کیلومتر آن آسفالت و آماده بهره‌برداری شده بود.

شادمهر کاظم‌زاده، نماینده سابق مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز سوم تیرماه 1398 از پیگیری برای گرفتن اعتبارات ملی جهت تکمیل این پروژه سخن گفت و اظهار کرد:‌ برای اتمام پروژه و تخصیص به‌موقع اعتبارات در سطح ملی پیگیری‌های لازم انجام می‌شود تا این پروژه حتماً امسال بهره‌برداری شود.

اما از «حتماً» شادمهر کاظم‌زاده، نماینده اسبق مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی یک سال دیگر گذشت و پروژه «قاضی‌خان» همچنان بلاتکلیف باقی ماند تا این که یونس آزادی فرماندار بدره، نوید بهره‌برداری از این پروژه تا پایان دولت دوازدهم را داد.

فرماندار بدره از پروژه «قاضی‌خان» به‌عنوان پُرهزینه‌ترین پروژه راه‌سازی یاد کرد و گفت: در هفت کیلومتر این پروژه که در حوزه شهرستان بدره است، سه کیلومتر آسفالت و چهار کیلومتر دیگر نیز به شرط شرایط مساعد جوی تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری خواهد رسید.

نکته قابل توجه در این پروژه علاوه‌بر پُرهزینه بودن آن، ویژگی‌های کوهستانی و توپوگرافی منطقه، کمبود اعتبارات و سایر مؤلفه‌هایی که مسئولان در توجیه 15 سال تأخیر در انجام 14 کیلومتر عنوان می‌کنند، آن است که فرماندار بدره افتتاح پروژه را نیز در پایان دولت دوازدهم با پیشرفت 85 درصدی ذکر می‌کند.

با این وصف علاوه‌بر شرایط فوق، عدم دقت مسئولان در بیان ویژگی‌های پروژه که 15 سال از عمرش می‌گذرد نیز آن بوده که یونس آزادی فرماندار بدره به تاریخ 21 دی‌ماه 1399 از هفت کیلومتر باقی‌مانده پروژه سخن می‌گوید که چهار کیلومتر آن باقی ‌مانده است و علی‌اصغر کاظمی مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در تاریخ سوم تیرماه 1398 از تکمیل هفت کیلومتر این جاده و پیشرفت فیزیکی 80 درصد سخن می‌گوید که به نظر می‌رسد هردو مسئول هنوز نمی‌دانند که پروژه راهسازی قاضی‌خان در چه وضعیتی بوده و چند کیلومتر از آن انجام شده است.

اگر بیان فرماندار بدره را معیار بهره‌برداری از پروژه راهسازی قاضی‌خان ملاک قرار دهیم و تا پایان دولت دوازدهم در انتظار بهره‌برداری با پیشرفت 85 درصدی جاده قاضی‌خان بنشینیم و معیار پیشرفت پروژه را از مصاحبه علی‌اصغر کاظمی مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در تاریخ سوم تیرماه 1398 که از پیشرفت 80 درصدی سخن گفته است، مدنظر بگیریم، این پروژه در یک سال گذشته پنج درصد پیشرفت داشته؛ این پیشرفت اگر در پایان دولت دوازدهم آن‌هم به شرط وضعیت مساعد جوی با 85 درصد به بهره‌برداری برسد، آن‌گاه از پایان دولت دوازدهم (1400) به شرط ادامه پروژه باید سه سال دیگر در انتظار نشست تا خواسته مردم شهرستان‌های بدره و سیروان به بار بنشیند و از مسیر قاضی‌خان تردد کنند! انتظاری که 18 ساله می‌شود و این انتظار 18 ساله برای 14 کیلومتر راه انتظاری بوده که فرجام آن نیازمند صبر و اهتمام ویژه مسئولان است.

شناسه خبر 35241