شناسه خبر:35059
1399/10/20 12:30:39

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: مدیرعامل شرکت رایان نیک الکترونیک گفت: 90 درصد از بازار داخلی تجهیزات آزمایشگاهی الکترونیک و منابع تغذیه کشور توسط این شرکت تأمین می‌شود
همگان بر این عقیده‌اند در عصر فنّاوری تولید تجهیزات آزمایشگاهی منطبق با استانداردهای بین‌المللی از مهم‌ترین دستاوردهای ملی هر کشور محسوب می‌شود به‌طوری‌که این مهم درواقع یک گام به جلو در عرصه تولید به‌حساب ‌می‌آید زیرا در بخش‌های مختلف صنعتی و تولید و آموزشی آزمایش بدون وجود لوازم موردنیاز عملاً غیرممکن است از این رو شرکت‌های زیادی وجود دارند که در زمینه تولید لوازم آزمایشگاهی باکیفیت و مطابق با فنّاوری‌های روز دنیا با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
دراین بین شرکت بین‌المللی الکترونیک رایان نیک به‌عنوان یکی از شرکت‌های موفق عرصه تولید این لوازم و تجهیزات طی سال‌های اخیر واحدی را در شهرک صنعتی رزن برای توسعه فعالیت خود در بخش‌های مختلف صنعت برق دایر کرده و علاوه بر تولید تجهیزات آزمایشگاهی گویی در دیگر بخش‌های صنایع با برق نیز ورود داشته به‌طوری‌که به گفته معاون امور صنایع واحد صنعتی فوق‌الذکر تا پایان سال بخش دیگری را برای تولید لامپ‌ها ال‌ای‌دی به کارخانه موجود افزوده و به‌عنوان یکی از پروژه‌ها جهش تولید به بهره‌برداری خواهد رسید براین اساس برآن شدیم تا با حمید شاهنجرینی مدیرعامل این شرکت گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
مدیرعامل شرکت بین‌المللی الکترونیک رایان نیک با اشاره به اینکه این شرکت در سال 1374 تحت عنوان «ایران ترونیکس» تأسیس و فعالیت خود را در زمینه تهیه، فروش و خدمات پس از فروش تجهیزات اندازه‌گیری برق و الکترونیک آغاز کرد گفت: با استقبال گسترده مصرف‌کنندگان این صنف مواجه و در سال 1382 با هدف گسترش فعالیت خود در حیطه تولید صنایع آموزشی و تحقیقاتی به نام «شرکت بین‌المللی الکترونیک رایان نیک» تغییر نام و در سال 85 فعالیت بازرگانی خود را آغاز کرده است.
حمید شاهنجرینی افزود: تا سال 92 کشور در عرصه تأمین تجهیزات آزمایشگاهی الکترونیک وابستگی شدیدی به واردات داشت اما در آن سال‌ها با واقعی‌تر شدن قیمت ارز این مهم با دشواری مواجه در نتیجه رقابت در عرصه تولید داخلی شکل گرفت.
وی با تأکید بر اینکه این فرصت ما را بر‌آن داشت تا با قوت در عرصه تولید تجهیزات آزمایشگاهی و آموزشی الکترونیک که در دانشگاه‌ها، مدارس فنی و حرفه‌ای، هنرستان‌ها کاربرد دارد ورود جدی داشته باشیم گفت: در حال حاضر تمام تجهیزات آزمایشگاهی رشته‌های زیرمجموعه مهندسی برق را در کشور این واحد صنعتی تولید می‌کند.
وی با اشاره به اینکه پانزده سال فعالیت هدفمند و مداوم در بخش تولید تجهیزات آزمایشگاهی سبب شده که این شرکت در حال حاضر بیشترین تنوع کالا تولیدی در این بخش را در اختیار داشته باشد اذعان کرد: ارائه 55 نوع محصول کاملاً متفاوت برای سال 96 دلیلی برای اثبات این مهم است.
مدیرعامل شرکت رایان نیک الکترونیک با اشاره به اینکه این واحد صنعتی در ادامه پیشرفت‌های خود در جهت گسترش فعالیت‌ها در سال 1394 اقدام به احداث کارخانه‌ای به مساحت 6 هزار مترمربع در شهرک صنعتی رزن واقع در استان همدان کرد و درنهایت این واحد صنعتی در سال 96 به بهره‌برداری رسید.
شاهنجرینی افزود: بر این اساس این شرکت نخستین واحد صنعتی در حوزه آزمایشگاهی برق و الکترونیک است که از فاز تولید کارگاهی به تولید کارخانه‌ای ارتقا یافته است.
وی با اشاره به اینکه در ادامه فعالیت‌های یک کتگوری (یک رسته دیگر فعالیتی تولیدی) دیگر با نام منابع تغذیه را نیز آغاز کردیم ابراز کرد: خوشبختانه با ورود به این عرصه و تولید محصول موردنیاز دراین شرکت از واردات این محصول به کشور بی‌نیاز شدیم.
مدیرعامل شرکت رایان نیک الکترونیک با تأکید براینکه این بی‌نیاز به واردات بر سر سخت‌گیری و ایجاد مانع برای واردات نبوده است بلکه به دلیل کیفیت محصول تولیدشده در این شرکت است عنوان کرد: بااین‌وجود قیمت تمام شه محصول از مشابه چینی‌ها ارزان‌تر بوده و تولید آن به لحاظ اقتصادی منجر به صرفه‌جویی ارزی برای کشور شده است.
شاهنجرینی با اشاره به اینکه در ادامه فعالیت‌ها و گسترش فضای تولید محصول در عرصه تولید فرنکشن ژنراتور‌ها ورود داشتیم ابراز کرد: به‌عبارت‌دیگر فانکشن ژنراتور DDS کاملاً ایرانی برای نخستین‌بار در تاریخ کشور توسط این شرکت طراحی و به مرحله تولید رسیده است.
وی با تأکید براینکه این مهم خود نوید دهنده شکوفایی در حوزه تجهیزات تست و اندازه‌گیری در کشور است، گفت: با ایجاد واحد تحقیق و توسعه و درعین‌حال تعریق پروژه‌های تحقیقاتی با ورود به این عرصه جزو شرکت‌ها دانش‌بنیان استان محسوب شدیم.
مدیرعامل شرکت رایان نیک الکترونیک با بیان اینکه در ادامه فعالیت‌ها یک پروژه دیگر تحقیقاتی را نیز در دستورکار خود قراردادیم، اذعان کرد: در این واحدهای تحقیقاتی طرح‌های همچون تولید اسیلوسکوپ یا همان ژنراتور فرکانس بالا و مولتی‌متر رومیزی به مرحله تولید نمونه آزمایشگاهی رسید.
شاهنجرینی افزود: ازآنجایی‌که کالاهای تولید شده در این واحد صنعتی دارای جنبه و کیفیت صادراتی نیز بودند خوشبختانه به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان صادراتی نیز به محسوب شدیم.
وی با بیان اینکه در اواخر سال گذشته نیز ازآنجایی‌که یکی از اهداف ما ایجاد اشتغال در شهرستان رزن بود در یک اقدام ورودی به عرصه تولید لامپ‌های ال‌ای‌دی مرتبط با صنعت روشنایی داشتیم، گفت: گرچه از سال گذشته تولید در این عرصه از واحد موجود آغاز کردیم اما ساخت دو سوله دیگری در دستورکار قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت رایان نیک الکترونیک با اشاره به اینکه انتظار می‌رود سوله دوم نیز تا پایان سال تکمیل و امکان بهره‌برداری از آن فراهم شود گفت: با بهره‌برداری از این سوله این بخش کاملاً به عرصه تولید محصولات روشنایی اختصاص خواهد یافت.
شاهنجرینی با اشاره به وجه تمایز این واحد صنعتی در ورود به عرصه صنعت روشنایی ابراز کرد: رقبای ما در حال حاضر برای تأمین کلیه قطعات به خارج از کشور وابسته بوده و درواقع محصول به‌صورت نیمه آماده وارد شده و آن‌ها بیشتر در عرصه مونتاژ آن ورود کرده‌اند.
وی ادامه داد: این در حالی است که ما توانستیم این صنعت را طی تعریف یک پروژه چند ساله به‌صورت بومی‌سازی شده درآورده و بخش عمده‌ای از محصول را در این واحد صنعتی تولید کنیم.
مدیرعامل شرکت رایان نیک الکترونیک با بیان اینکه خوشبختانه برد موردنیاز تولید محصول در شرکت تولید می‌شود و ما تنها برخی قطعات را وارد می‌کنیم اذعان کرد: درواقع به‌دنبال بومی‌سازی صنعت روشنایی در ایران هستیم.
شاهنجرینی با تأکید بر اینکه با راه‌اندازی سوله جدید قطعات وارداتی چینی که توسط دیگر رقبا وارد کشور می‌شود را خود به‌صورت بومی‌سازی شده تولید خواهیم کرد گفت: درواقع از این به بعد این واحد تولید، خود تأمین‌کننده مواد اولیه رقبا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه تا چند ماه آینده ما تنها در عرصه صنعت روشنایی نیاز به تأمین تعداد محدود از قطعات از طریق واردات خواهیم بود و مابقی نیاز این صنعت در داخل توسط ما تولید می‌شود اذعان کرد: البته تولید این قطعات نیز توسط شرکت امکان‌پذیر است اما به‌دلیل تیراژ بالای تولید قطعات برای صرفه اقتصادی داشتن استقرار این بخش تولیدی، در حال حاضر تنها چند کشور در این عرصه ورود کرده و نیاز مابقی کشورها را تأمین می‌کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در عرصه تجهیزات آموزشی 90 درصد از نیاز داخلی را شرکت ما تأمین می‌کند اذعان کرد: در حوزه تولید منابع تغذیه نیز بیش از 90 درصد بازار را در اختیار دارد.
مدیرعامل شرکت رایان نیک الکترونیک با تأکید بر اینکه در عرصه تولید لامپ‌های ال‌ای‌دی نیز باید بگویم در داخل کشور نیاز سالانه 100 کشور چیزی حدود میلیون عدد است عنوان کرد: در فاز نخست بهره‌برداری از سوله مخصوص تولید لامپ ما چیزی حدود دو میلیون عدد را تأمین و تولید خواهیم کرد اما برای اوایل سال آتی این عدد را به ده میلیون عدد لامپ خواهیم رساند.
شاهنجرینی با اشاره به اینکه در صورت استقبال از تولید می‌توانیم ظرفیت را بالاتر ببریم عنوان کرد: در حال حاضر این شرکت برای 60 نفر اشتغال‌زایی مستقیم داشته که با بهره‌برداری از فازهای جدید این عدد به 150 نفر خواهد رسید.
وی در واکنش به این سؤال در حال حاضر عمده مشکل تولیدکنندگان داخلی را چه چیزی می‌دانید و آیا حمایت‌های لازم از سوی دستگاه‌های مختلف انجام می‌پذیرد گفت: مشکلات پیش روی تولیدکنندگان آن‌قدر زیاد است که در مجال این گزارش خبری نمی‌گنجد.
مدیر این واحد صنعتی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از این مشکلات زیرساختی است خاطرنشان کرد: این مشکلات ازآنجا نشأت می‌گیرد که در کشور ما تصمیم‌سازان فهم درستی از تولید را ندارند.
شاهنجرینی افزود: براین اساس شاید بخش عمده‌ای از عدم‌ حمایت‌ها به این مسئله باز می‌گردد که این قبیل افراد نمی‌دادند باید چه‌کار بکنند زیرا هنوز برای آن‌ها صورت‌مسئله (تولید) روشن نیست و یا در فرض بدتر به نظر می‌رسد نمی‌خواهند که بدانند چه باید بکنند.
وی با تأکید بر اینکه بخش دیگر مشکلات به این موضوع برمی‌گردد که همه دستگاه‌ها مرتبط با تولید به‌جایی همسویی به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند اذعان کرد: به‌عنوان‌مثال گمرکات کاری با این مسئله ندارد که تولید چیست و یا با چه فضای فرد وارد عرصه تولیدشده بنابراین به‌صورت جزیره تنها کار و وظیفه تعریف‌شده را انجام می‌دهند.
مدیرعامل شرکت رایان نیک الکترونیک در توضیح بیشتر مشکل جزیره‌ای عمل کردن دستگاه و نیز شرکت‌های خدمات‌رسان به مثال دیگری اشاره کرد گفت: حتی برای خرید و اتصال امتیازاتی همچون گاز که می‌بایست به‌عنوان یک زیرساخت بدیهی در اختیار تولیدکننده و یا واحد تولیدی قرار گیرد شرکت ما ماه‌ها درگیر بود و حتی اخطار استاندار نیز کارساز نشد.
شاهنجرینی با اشاره به اینکه دیگر دستگاه‌ها همچون بهداشت، مالیات، تأمین اجتماعی و غیره نیز وضعیت به همین منوال است گفت: به‌عنوان‌مثال سال گذشته طرح کاروزی مطرح شد که یک کار مشترک بین سازمان تأمین اجتماعی با دستگاه بالادستی خود یعنی وزارت کار بود بنابراین ما بر اساس وعده‌های داده‌شده در این طرح شرکت کرده و نتیجه آن چیزی جز بدهکاری ما به سازمان تأمین اجتماعی نبود زیرا این دو دستگاه هنوز درک درستی از این فعالیت مشترک نرسیده بودند.
وی با تأکید بر اینکه البته در استان همدان اداره کل صنعت، معدن و تجارت تمام‌قد حامی تولیدکنندگان است اما همچنان این جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌ها چیزی جز سردرگمی و بلاتکلیفی را برای تولیدکنندگان به‌دنبال نخواهد داشت گفت: باید به این تصمیم‌سازان عرصه تولید گفت حمایت به معنای اعطای تسهیلات نیست بلکه باید درک درستی از تولید و فضای آن داشته باشند.
مدیرعامل شرکت رایان نیک الکترونیک با بیان اینکه در شرایط فعلی من تولیدکننده هیچ حمایتی از دستگاه‌ها دولتی انتظار ندارم فقط ما را به حال خود رها کنند تأکید کرد: من تولیدکننده حتی در شرایط تحریم نیز می‌توانم به هر طریق ممکن مواد اولیه موردنیاز را در خارج از مرزها تأمین کنم اما آنچه مشکل‌ساز است قوانین و ضوابط داخلی است.
مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد تأسف‌بار است که یک تولیدکننده بهترین حمایت را رها شدن به حال خود بداند و هیچ توقعی از دستگاه‌هایی که وظیفه حمایت را دارند داشته باشد و این رویکرد چیزی جز این فضا را به ذهن متبادر می‌کند که ما در عرصه تولید علیرغم تلاش‌ها هنوز نتوانسته‌ایم به درک درستی از شرایط و مفاهیم تولید دست یابیم که این امر نیازمند بازنگری در روش و ضوابط و قوانین عرصه تولید است.

شناسه خبر 35059