شناسه خبر:34541
1399/10/10 10:20:22
در میزگرد تخصصی گروه رسانه ای سپهرغرب با اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره شهروند برگزیده مطرح شد:

جشنواره شهروند برگزیده گامی به سوی پیشرفت همدان

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره شهروند برگزیده از این جشنواره به‌عنوان گامی به سوی توسعه‌یافتگی بیشتر شهر همدان یاد کرد و گفت: همدان این توسعه‌یافتگی را مرهون شهروندان هوشمندی است که همواره همراه شورا و شهرداری بوده‌اند.

در میزگرد تخصصی گروه رسانه‌ای سپهرغرب با اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره شهروند برگزیده که در محل دبیرخانه این جشنواره واقع در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی و قرآنی همدان برگزار شد، سید مسعود عسگریان با اشاره به توجه مطبوعات و رسانه‌های موجود در شهر همدان به موضوع برگزاری جشنواره شهروند برگزیده و نیز میزان ثبت‌نام شهروندان و خوداظهاری آنان برای شرکت در سومین دوره جشنواره طی این مدت کوتاه آغاز ثبت‌نام‌ها که بیانگر رسیدن جشنواره به اهداف خود یعنی الگوسازی است، گفت: همدان شهر توسعه‌یافته‌ای است که این توسعه‌یافتگی مرهون مشارکت و همراهی مردم با مدیریت شهری و شورا است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه مردم همدان مردمانی هوشمند هستند، عنوان کرد: این شهروندان فهیم همدانی در راستای توسعه‌یافتگی بیشتر همواره همکاری لازم را با مدیریت شهری داشته‌اند.

وی با بیان اینکه همراهی مردم در برگزاری جشنواره طی ادوار گذشته و دوره جدید نشان‌دهنده آن است که ما برای الگوسازی و معرفی این الگوها به مردم خوشبختانه موفق عمل کرده‌ایم، تصریح کرد: این میزان مشارکت از سوی مردم حاکی از آن است که آنان خود تمایل دارند که ویژگی‌های بارز و مورد نظر مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر را هرچه بیشتر در سطح شهر گسترش دهیم و این معرفی برجستگان مردم به عموم شهروندان بیانگر آن بوده که مدیریت شهری به اهداف تعریف‌شده خود از جشنواره دست یافته است.

عسگریان افزود: امید است در برگزاری این جشنواره نیز حضور حداکثری مردم در مشارکت و معرفی الگوها را از حیث کارآمدی، اخلاق‌مداری و سایر شاخصه‌های تعریف‌شده داشته باشیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره شهروند برگزیده همدان با بیان اینکه خوشبختانه شرایط و نحوه برگزاری و تأثیرگذاری این رویداد مهم فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر به اندازه‌ای بوده که به زعم بنده درصورت قطع این رویداد برگزاری آن به‌عنوان یک مطالبه از سوی شهروندان همدان مطرح شود، اظهار کرد: ما برای الگوسازی نیازمند معرفی الگوها از بدنه جامعه هستیم تا بتوانیم در عمل و اقدام مشارکت مردم را توسعه‌یافتگی بهتر شهر رقم بزنیم.

عسگریان در واکنش به این سؤال که به زعم شما از میزان نفوذ این رویداد در بین مردم می‌توان به میزان تأثیرگذاری آن پی برد و آماری از میزان ثبت‌نام‌ها و مشارکت مردم در دسترس دارید که به آن اشاره کنید؟ تصریح کرد: تا هفته گذشته 180 نفر از طریق سایت و چیزی حدود 250 نفر از طریق کد دستوری ‌uss شهرداری جهت ثبت‌نام در جشنواره اقدام کرده‌اند و یقیناً این اعداد طی هفته جاری افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بسیاری از شهروندان نیز از سوی دستگاه‌های مختلف با افزوده شدن کمیته تحقیق به ساختار برگزاری جشنواره معرفی شده و پرونده آنان نیز در کمیته داوری بررسی خواهد شد، ابراز کرد: بازهم تأکید می‌کنم این میزان ثبت‌نام در مدت کوتاه و با لحاظ کردن شرایط کرونا منحصربه‌فرد بوده و نشان‌دهنده آن است که مردم قائل به مشارکت بیشتر در عرصه مدیریت شهری و نیز معرفی شهروندان برگزیده هستند.

عسگریان در واکنش به این سؤال که برای رسیدن به این مطلوب که در واقعیت کلمه شهروندان برگزیده به‌عنوان سفیر مدیریت شهری در بطن جامعه و درعین‌حال نماینده مطالبه‌گر مردم در مواجه با مدیریت شهری باشند چه رویکردی در جشنواره و پس از دنبال می‌شود تا از این ظرفیت در مباحث مختلف بهره ببریم، گفت: یقیناً با توجه به سابقه اندک برگزاری جشنواره نمی‌توان انتظار بالایی در این فضا داشت، اما حرکت یقیناً به این سمت‌وسو است.

وی ادامه داد: درواقع یکی از اهدافی که دبیرخانه دائمی جشنواره می‌تواند با بانک اطلاعاتی که در ادامه فراهم خواهد شد دنبال کند، این است که در یک بازه زمانی کاملاً مشخص ضمن شناساندن ویژگی‌های شهروند برگزیده، از ظرفیت این افراد به‌صورت دوسویه در عرصه مدیریت شهری بهره‌مند شود.

عسگریان با بیان اینکه بهره‌مندی از این فرصت درواقع یک امتیاز برای شهرداری محسوب می‌شود، گفت: درواقع رسیدن به این درجه هدف عالیه مدیریت شهری در راستای تسهیل امور و رفع موانع اجتماعی در حوزه مسیر اجرای برخی از پروژه است.

در ادامه رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه سال 99 سومین دوره جشنواره شهروند برگزیده درحال برگزاری است، خاطرنشان کرد: طی برگزاری دو دوره قبل تجاربی به‌دست آمده که منجر به تغییر و تحول در دستورالعمل‌های تدوین‌شده در دوره نخست شد.

رضوان سلماسی ادامه داد: براساس تجارب و اتفاقاتی که در حین برگزاری جشنواره داشتیم، دستورالعمل‌های موجود بازنگری و دستورالعمل جدید تدوین و در شورای اسلامی شهر همدان پس از بررسی، تصویب شد.

وی با تأکید بر اینکه دستورالعمل‌ها به‌نوعی چالش‌های جشنواره‌های دو دوره قبل را مرتفع کرده، ابراز کرد: حتی برای دستورالعمل جدید نیز قابلیت بازبینی پیش‌بینی شده است.

سلماسی افزود: بر این اساس درصورت نیاز به تحول طی سال‌های آتی می‌توان بازهم دستورالعمل موجود را تغییر داد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه در تدوین دستورالعمل علاوه‌بر جلساتی که با همکاران و کارشناسان مرکز مطالعات داشتیم از ظرفیت افراد صاحب‌نظر و آگاه نیز بهره‌مند شدیم، اذعان کرد: به تعبیر بهتر نگاهی علمی را در فضای جشنواره و انتخاب شاخص و فرآیند انتخاب دخیل کردیم.

سلماسی با بیان اینکه دستورالعمل برگزاری جشنواره شهروند برگزیده دارای نگاه پژوهشی است، عنوان کرد: گرچه قائل به بی‌نقص بودن کار نیستیم، اما به‌واقع می‌توان گفت دستورالعمل جدید دارای شاخص‌های برتری است.

وی با اشاره به آنکه به زعم بنده این جشنواره به‌نوعی فرهنگ‌سازی در جامعه را رقم می‌زند، گفت: این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که طی سال‌های اخیر بین مدیریت‌های مختلف شهری و شهروندان فاصله و عدم اعتمادی به‌وجود آمده است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان افزود: بر این اساس یکی از اهداف برگزاری چنین جشنواره‌ای، کم کردن این فاصله و مشارکت‌طلبی از شهروندان در تصمیم‌سازی‌ها است.

سلماسی با تأکید بر اینکه البته انتظار نمی‌رود که پس از گذشت تنها سه دوره از برگزاری جشنواره شاهد تأثیرگذاری شگرف آن در عرصه مشارکت مردمی باشیم، عنوان کرد: البته بازخوردهایی که در جامعه و سطح شهر شاهد آن هستیم، بیانگر تأثیرگذاری مناسب این رویداد است.

وی با بیان اینکه جشنواره طی ادوار گذشته روند رو به رشدی را طی کرده و تاحدودی در بین مردم توانسته اعتماد جلب کند، گفت: در راستای هدف جشنواره یعنی الگوسازی باید گفت که این روند نیاز به استمرار دارد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه انتظار می‌رود در دوره‌های بعدی شورا و شهرداری برگزاری این جشنواره به‌عنوان یک فعالیت اجتماعی همچنان استمرار یابد، اذعان کرد: درواقع تأثیرگذاری این فرآیند یعنی تغییر در نگاه، نگرش، فرهنگ و آشنایی مردم به حقوق و تکالیف و افزایش مشارکت و درعین‌حال باورپذیر شدن تأثیر آن‌ها در تصمیم‌سازی‌ها، نیازمند استمرار است.

سلماسی ادامه داد: درواقع شهروندان باید به این باور برسند که به‌عنوان یک سرمایه فرهنگی و اجتماعی و انسانی می‌توانند در عرصه مدیریت شهری تأثیرگذار باشند و مدیریت شهری برای وجود چنین شهروندانی ارزش قائل بوده و آن‌ها را به‌عنوان یک الگوی فرهنگی معرفی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه بنده به آینده برگزاری جشنواره امیدوارم، اذعان کرد: درواقع درحال حاضر میزان تعامل و ارتباط جشنواره و شهروندان هرروز بیش‌ازپیش می‌شود.

سلماسی با تأکید بر اینکه یکی از راه‌های تقویت این تعامل جذب مشارکت مردمی از طریق بهره‌مندی از ظرفیت شوراهای اجتماعی محلات در قالب همیاران محله بوده که در دستورالعمل کنونی برای آن سرفصل جدیدی تعریف شده است، عنوان کرد: درواقع این افراد بازوهایی هستند که می‌توانند ما را در فرهنگ‌سازی کمک کنند.

سلماسی ادامه داد: علاوه‌بر این در حوزه آموزش‌های شهروندی که دستور و برنامه اصلی ایجاد ارتباط مستقیم با شهروندان است نیز این مهم (تعامل و مشارکت و درنتیجه فرهنگ‌سازی) مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه جشنواره شهروند برگزیده می‌تواند شهروندان واقعی که قابلیت الگو شدن در عرصه‌های مختلف قانون‌مداری و اخلاق‌مداری را دارا هستند به مردم معرفی کند، عنوان کرد: بنابراین در سال‌های آتی سه بازوی آموزش شهروندان، جشنواره شهروند برگزیده و نیز همیاران محله می‌توانند در کنار هم ما را در عرصه مدیریت شهری به اهداف تعریف‌شده نزدیک کنند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با بیان آنکه در این وادی رسانه‌ها از آنجایی که در ارتباط با مردم بوده و درعین‌حال مورد توجه و اعتماد آن‌ها نیز هستند باید به‌عنوان یک بازو همراهی لازم با مدیریت شهری را داشته باشند، اذعان کرد: بنده به‌عنوان یکی از نمایندگان مردم در شورای اسلامی از رسانه‌های مختلف شهر همدان انتظار دارم در کنار این طرح با شورا و شهرداری همراهی کنند تا تأثیرگذاری این جشنواره در سطح شهر نمود پیدا کند.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری همدان نیز در ادامه این مباحث مطرح‌شده گفت: به اعتقاد ما استمرار این کار نیکو (برگزاری جشنواره شهروند برگزیده) درصورت استمرار می‌تواند نتیجه‌بخش باشد؛ این مهم (جشنواره شهروند برگزیده و تأثیرات آن) زمانی می‌تواند بروز و ظهور پیدا کند که مورد توجه مستمر قرار گرفته و درعین‌حال متولیان امر به این مقوله به‌صورت مقطعی نگاه نکنند.

حسین قراباغی افزود: بحث تشویق و ترغیب سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی شهر مقطعی نیست.

وی با اشاره به اینکه حتی در بحث نوع تشویق‌ها نیز نباید مقطعی به مسئله نگریست، اذعان کرد: درواقع شهروند برگزیده می‌بایست به‌صورت مستمر از مزایای این تشویق بهره‌مند شود.

قراباغی با اشاره به آنکه این مهم (تشویق مستمر) منجر به یادآوری موضوع است، عنوان کرد: دراین‌بین یقیناً هدف مدیریت شهری و سیاست‌گذاران شورا نگاه مقطعی نیست.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه هدف شورا و شهرداری این است که شهروندان مشارکت‌جو و اخلاق‌مدار را به‌عنوان یک الگو همواره در منظر دیگر شهروندان مطرح کند، خاطرنشان کرد: دراین‌بین احساس تعلق شهروندی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های سرمایه‌های اجتماعی جزء اهداف جشنواره شهروند برگزیده است.

وی گفت: این احساس به‌عنوان یکی از امور مهم شهری قلمداد می‌شود و شهروند برگزیده نیز از این قاعده مستثنا نیست.

قراباغی با اشاره به اینکه شهروند برگزیده شهروندی است که نسبت به شهر و محل زندگی خود احساس تعلق و تعصب داشته باشد، اذعان کرد: مشارکت شهروندان در مدیریت شهری فقط پرداخت عوارض شهرداری نیست، بلکه ارائه الگویی در راستای حفظ و حراست از اموال عمومی و درعین‌حال اهدافی همچون معرفی الگوهای مثبت شهروندی و حس مسئولیت‌پذیری، از اهداف عالیه مدیریت شهری است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه استان همدان گردشگری بوده، تصریح کرد: بیش از یک‌هزار و 800 بنای تاریخی و جاذبه طبیعی نشان‌دهنده قدمت تاریخی و تمدنی همدان است.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه شهروند برگزیده با احساس تعلق ‌خاطری که نسبت به شهر خود دارد می‌تواند قابلیت‌ها و ظرفیت‌های این کهن‌شهر تاریخی را در کشور و جهان معرفی کند، تصریح کرد: همدان یک شهر گردشگری و توریستی است و ظرفیت‌هایی بالایی دارد که این شهر را می‌توان با شیوه‌های مختلف معرفی کرد.

قراباغی با اشاره به اینکه اگر بتوانیم حس تعلق ‌خاطر شهروندان همدانی را برانگیخته کنیم شاهد برگزاری موفق جشنواره شهروند برگزیده خواهیم بود، گفت: هرکسی که به سهم خود تعلق‌ خاطری به شهر داشته باشد، می‌تواند نمونه باشد و به زعم بنده می‌توان این قبیل افراد را به‌عنوان شهروند معرفی کرد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی همدان نیز با اشاره به اینکه هدف جشنواره الگوسازی در عرصه شهروندی است، ابراز کرد: یقیناً این هدف می‌بایست به‌عنوان یک آرمان همچنان مورد توجه قرار گیرد.

حمید بادامی‌نجات افزود: بنابراین صرف انتخاب تعدادی از شهروندان به‌عنوان شهروند برگزیده و اعطای جوایز هدف ما نبوده و نیست، بلکه هدف ما آن است که این افراد پس از انتخاب در جامعه شهری معرفی شده و مردم آن‌ها را بشناسند تا هم خود انگیزه‌ای برای ادامه مسیر داشته باشند و هم مردم از آن‌ها به‌عنوان یک الگو پیروی کنند.

وی با اشاره به آنکه رسیدن به این هدف مستلزم آن است که جشنواره به شکل یک برند درآید، اذعان کرد: درواقع شرایط باید به‌گونه‌ای پیش برود که شهروندان با شنیدن نام جشنواره و یا دیدن نام آن از طریق بیلبوردهای شهری، این تصور را داشته باشند که قرار است افرادی در این جشنواره انتخاب شوند که در واقعیت کلمه شهروندان ممتاز و درجه یک محسوب می‌شوند.

بادامی‌نجات با تأکید بر آنکه این مهم یقیناً نیازمند صرف زمان بیشتری است، اظهار کرد: به‌عنوان مثال اگر امروز جشنواره خوارزمی در عرصه فناوری به یک برند تبدیل شده، یقیناً این مهم علاوه‌بر سیاست‌گذاری درست، چندین سال زمان برده است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی همدان با تأکید بر اینکه در مسیر جشنواره شهروند برگزیده نیز باید شرایط را به‌گونه‌ای مدیریت کرد و ادامه داد که در سال‌های آتی از آن به‌عنوان یک برند ملی یاد شود، ابراز کرد: بر این اساس طی سه سال نمی‌توان انتظار داشت که کاری بدون نقص ارائه شود.

وی با بیان آنکه خوشبختانه در این مسیر شاهد ریل‌گذاری مناسبی هستیم، اذعان کرد: وقتی سه سال پیاپی چنین رویدادی در شهر برگزار می‌شود، نشان‌دهنده آن است که عزم جدی برای رسیدن به اهداف تعریف‌شده وجود دارد.

بادامی‌نجات با بیان اینکه یقیناً هرساله نقاط قوت و ضعف جشنواره مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: یکی از اهداف تعریف‌شده برای جشنواره بهره‌مندی از شهروندان منتخب در مباحث مدیریتی همچون آموزش شهروندی، معرفی خدمات انجام‌شده از سوی مدیریت شهری و یا غیره است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره که با هدف الگوسازی و آموزش شهروندی برگزار می‌شود درواقع بخشی از سند آموزش شهروندی بوده که در شورای چهار تدوین و در سال نخست برگزاری توسط مرکز مطالعات شورای پنجم تکمیل شده است، اذعان کرد: خوشبختانه فعالیت‌های صورت‌گرفته در این راستا قابل دفاع است و امروز در بسیاری از شهرها از این رویداد فرهنگی و اجتماعی جهت برگزاری الگوبرداری کرده‌اند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی همدان در ادامه گریزی نیز به مبحث جایگاه جوانان در برگزاری جشنواره شهروند برگزیده زد و گفت: جوانان ما بیشترین قشر سنی را در کشور به خود اختصاص داده و درعین‌حال منطبق با سیاست‌های نظام و همچنین منویات مقام معظم رهبری و به‌ویژه مبحث گام دوم انقلاب، همواره جوانان از جایگاه ویژه برخوردار هستند.

بادامی‌نجات افزود: بر این اساس این قشر در جشنواره نیز مورد توجه و عنایت ویژه است، به‌طوری که حتی در دور نخست جشنواره بیش از 50 درصد نفرات منتخب از بین قشر جوان بود.

وی با بیان اینکه حتی یک بخش ویژه جوانان نیز در دوره نخست جشنواره تعریف شده بود که در ادوار بعدی از آنجایی که اغلب افراد منتخب جوانان بودند حذف شد، تصریح کرد: بر این اساس با توجه به جایگاه جوانان در جامعه، انتظار می‌رود برخی شاخص‌ها نیز در جشنواره در راستای همسو بودن با شرایط جوانان دچار تحول شود.

بادامی‌نجات گریزی نیز به فضای پایگاه اطلاعات داده‌ای از شهروندان همدانی زد که می‌بایست در دبیرخانه دائمی ایجاد شود تا در شناسایی افراد و احراز برتر بودن آن‌ها ملاک عمل قرار گیرد و گفت: یکی از ویژگی‌های شهر هوشمند داشتن همین پایگاه اطلاعاتی است، اما مسئله این بوده که در مقوله مذکور نه‌تنها در همدان، بلکه در سطح ملی با مشکل مواجهیم؛ به‌طوری که درحال حاضر در ساده‌ترین داده اطلاعاتی یعنی تعداد شهروندان همدانی دچار ضعف هستیم و متأسفانه حتی در این زمینه آمار درستی در دسترس نیست و این مسئله خود منجر به بروز اختلاف شده است.

وی ادامه داد: بنابراین اینکه انتظار داشته باشیم یک جشنواره با عمر سه سال دارای پایگاه داده اطلاعاتی قوی باشد، دور از انتظار است؛ اما باید در این مسیر به‌عنوان یک ضرورت گام برداشت.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی همدان با اشاره به اینکه متأسفانه بخشی از نقص موجود به فضای حاکمیتی و نهادهای دولتی بازمی‌گردد که فرای وظایف و امور تعریف‌شده فعلی برای مدیرت شهری است، خاطرنشان کرد: درواقع مسئله این است که درحال حاضر مدیریت شهری به‌عنوان مدیریت یکپارچه شهری ایفای نقش نمی‌کند، بلکه در کنار دیگر نهادها تنها بخشی از فضا را مدیریت کرده و در برخی از مباحث با محدودیت‌هایی مواجه است.

وی ادامه داد: البته طی ادوار مختلف برگزاری جشنواره، دبیرخانه می‌تواند از طریق احصای اطلاعات افراد ثبت‌نامی نسبت به تشکیل پایگاه داده‌ای به‌تدریج اقدام کند.

بادامی‌نجات با تأکید بر اینکه متأسفانه نه‌تنها در همدان بلکه حتی در دیگر کلان‌شهرها داده‌های اطلاعاتی در حوزه مباحث شهروندی بسیار ضعیف است، اذعان کرد: بر این اساس در شرایط فعلی تنها در این مسیر می‌توانیم گام‌های نخست را برداریم.

دبیر اجرایی جشنواره «شهروند برگزیده» همدان نیز در ادامه با اشاره به آنکه دبیرخانه دائمی جشنواره در فاصله بین جشنواره دوم تا سوم دایر بود و فعالیت کرده است، گفت: طی این مدت ارزیابی برگزاری جشنواره طی دو دوره قبل مورد توجه قرار گرفت.

رضا سراجق افزود: از زمستان 98 براساس تجربیات به‌دست‌آمده و ظرفیت‌های جدید شناسایی‌شده در سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری و مدیریت شهری مجدداً شیوه‌نامه اجرایی جشنواره را که مربوط به سال 97 بود، بازنگری و ویرایش کردیم.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل ویرایش‌شده جهت گرفتن مصوبه به شورای اسلامی شهر همدان ارسال شد و توانست مورد تأیید قرار گیرد، عنوان کرد: درواقع تدوین دستورالعمل جدید یکی از مباحثی بود که در دبیرخانه دائمی دنبال شد.

سراجق با تأکید بر اینکه بهره‌مندی از ظرفیت شورای اجتماعی محلات به‌عنوان همیاران محله در قالب دستورالعمل جدید برای انتخاب شهروندان برگزیده ازجمله تغییرات در دستورالعمل اجرایی است، اذعان کرد: درواقع این مهم ما را در مردمی‌تر کردن برگزاری جشنواره کمک خواهد کرد.

دبیر اجرایی جشنواره «شهروند برگزیده» با اشاره به اینکه درحال حاضر در محلاتی که در آن‌ها شورای اجتماعی محلات دایر هستند این شورا افرادی را به‌عنوان کاندید معرفی کرده و پس از بررسی سوابق پرونده تعداد از این افراد در هیئت داوری جشنواره مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، گفت: با این اتفاق میمون بخشی از انتخاب از سوی مردم خواهد بود.

وی افزود: علاوه‌بر این طی سال در بسیاری از برنامه‌هایی که مدیریت شهری در مناسبت‌های مختلف برگزار کرده است، ایفای نقش کرده‌اند.

سراجق گفت: به‌عنوان مثال شهروند برگزیده در شورای اجتماعی محله خود به‌صورت خودکار عضو خواهد بود.

وی ادامه داد: در مجموعه عین‌القضات نیز که اخیراً درحال تبدیل شدن به یک مجموعه فرهنگی و گردشگری بوده، قرار است بخش ویژه‌ای را به‌عنوان تالار شهروندان برگزیده تدارک ببینیم تا مستندات و تصاویر شهروندان برگزیده در ادوار مختلف ثبت و ضبط و درعین‌حال به نمایش گذاشته شود.

سراجق با بیان اینکه جشنواره شهروند برگزیده و دبیرخانه این جشنواره به منبع اطلاعاتی جهت انتخاب افراد شاخص در برگزاری مراسمات بدل شده است، گفت: به‌عنوان مثال بارها صداوسیما با دریافت اطلاعات افراد برگزیده نسبت به استفاده ظرفیت این افراد در برنامه‌های خود اقدام کرده است.

وی از تشکیل کمیته تحقیق در ساختار جشنواره شهروند برگزیده سال 99 خبر داد و افزود: علت تشکیل این کمیته آن است که فرآیند فراخوان یقیناً به‎تنهایی نمی‌تواند افراد شاخص را در شهری 600 هزار نفری مشخص کند، پس گروه تحقیقی تشکیل شده و با حضور بین اقشار مختلف، نسبت به شناسایی شهروندان برگزیده اقدام می‌کنند.

سراجق با تأکید بر آنکه در این مسیر از کمک و همکاری دستگاه‌های مختلف بهره خواهیم برد، گفت: به‌عنوان مثال تاکنون علوم پزشکی 70 نفر را به این کمیته معرفی کرده است.

وی با تأکید بر اینکه از نهادهایی همچون سپاه که در ارتباط بیشتری با حوزه کمک‌های مؤمنانه قرار داشتند نیز خواستار همراهی شدیم و قرار است آنان نیز نسبت به معرفی افراد اقدام کنند، ابراز کرد: برخی شهروندان به‌دلیل خلوص نیتی که دارند همواره از مطرح شدن گریزان هستند؛ بر این اساس از همیاران محله کمک گرفتیم، به‌طوری که اخیراً در کوی شهرک الوند پدر شهید امیرگان از سوی این افراد معرفی شده است؛ حال آنکه این شهروند با وجود فعالیت‌های عام‌المنفعه، به‌دلیل تواضع اقدام به ثبت‌نام در جشنواره نکرده بود.

وی ادامه داد: در عرصه امور خیریه که درواقع خدمتی به شهر نیز در قالب آن مورد توجه است، با سازمان نوسازی مدارس جهت معرفی افراد خیر رایزنی کردیم و منتظر معرفی افراد از طریق این دستگاه جهت بررسی در کمیته تحقیق هستیم.

شناسه خبر 34541