شناسه خبر:34425
1399/10/8 12:23:17

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: علیرغم تاکید نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی همچنان سدسازی برای مهار سیلاب احتمالی و نیز ذخیره‌سازی آب در استان لرستان در حد مطالعه باقیمانده و درصورت بروز و تکرار سیلاب بازهم شاهد ویرانی گسترده‌ای استان خواهیم بود.

شاید برای شما هم قابل باور نباشد که استان لرستان طی سال‌های اخیر علیرغم بروز سیلاب‌های مخرب با تنش آبی مواجه بوده است بطوریکه با شروع فصل گرما مشکل تامین آب شرب در بسیاری از شهرستانی‌های این استان مشکل‌ساز شد.

دراین بین کاهش نزولات آسمان، برداشت بی‌رویه آب، حفر چاه‌های غیرمجاز و روش‌های سنتی آبیاری، افت سفره‌های زیرزمینی را در پی داشته و نه‌تنها خساراتی بر پیکره کشاورزی، صنعت و محیط‌زیست واردشده است بلکه مردم برخی شهرستانها و از جمله شهرستان پلدختر نیز با مشکل تامین آب شرب مواجه کرده است براین اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با حمیدرضا کاظمی‌نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی گفتگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بحث آب و حق‌آبه استان لرستان از گذشته‌های دور مورد بی‌مهری وزارت نیرو بوده است گفت: به‌طوریکه در شهرستانی همچون پلدختر مردم در پی این بی‌مهری‌ها در سیل سال 98 متاسفانه متحمل خسارات بسیاری در بخش‌های مختلف زیرساختی،کشاورزی شدند.

حمیدرضا کاظمی با تاکید براینکه علیرغم ورود خسارت پنج هزار میلیارد تومانی سیل به شهرستان پلدختر هنوز هم وزارت نیرو در خصوص ایجاد سد و سازه در بالادست این شهرستان ‌نکرده است افزود: دو سد مورد تاکید ما سدهای چولهول و بن‌لار هستند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز وزارت نیروی برنامه روشنی برای احداث این سدها ارائه نکرده است عنوان کرد: این درحالی است که استان لرستان به عنوان چهارمین استان آبی کشور در زمان سیلاب و بارندگی همواره در معرض خطر است و این مسئله به دغدغه و نگرانی مردم بدل شده است.

کاظمی ادامه داد: البته در فصول گرم سال نیز به دلیل نبود سازه و سد در منطقه مردم در خشکسالی به سر برده و کشاورزان خسارات جبران‌ناپذیری را متحمل می‌شوند.

وی با تاکید براینکه طبق آمار ارائه‌شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی میانگین کشت آبی در کشور چیزی حدود 40 درصد است تصریح کرد: اما متاسفانه این عدد در استان لرستان به عنوان چهارمین استان آبی کشور چیزی حدود 23 درصد است.

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این عدد بیانگر بی‌برنامگی محض در بخش‌های همچون اعطای مجوزها و عدم ایجاد سد و سازه در شهرستان‌های مختلف این استان است تشریح کرد: هربار که پیگیری پروژه‌های سدسازی از طریق وزات نیرو می‌شویم عنوان می‌کنند که مطالعات این پروژه‌‌ها در دست اجرا است.

کاظمی با بیان اینکه متاسفانه طی سال‌های اخیر هیچ‌گاه شاهد به ثمر رسیدن این مطالعات نبوده‌ایم تا در پی آن مردم این استان احساس امنیت کنند اذعان کرد: وقتی می‌توان در کنار رودخانه‌ها احساس امنیت کرد که در مسیر رودخانه‌ها سد و سازه ساخته شود تا از بروز سیلاب در فصل بارش و از بروز خشکسالی در پی جمع‌آوری آب در پشت این سدها در فصل گرم جلوگیری کند اما متاسفانه درحال حاضر در اغلب شهرستان‌های لرستان و به ویژه شهرستان پلدختر این گونه نیست.

وی ادامه داد: تاسف‌بارتر اینکه در شهرستان پلدختر علی‌رغم بروز سیلاب‌های مخرب حتی در تامین آب شرب با مشکل مواجه هستیم.

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بارها تاکید کردیم اجرای سدهای چولهول و بن‌لار برای تامین آب شرب شهرستان یک ضرورت است عنوان کرد: درحال حاضر آب شرب چیزی حدود 90 هزار نفر این شهرستان از سفره‌های زیر زمینی تامین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اجرای کلیه سدهای عنوان شده دارای مصوبه هستند تشریح کرد: درحال حاضر مطالعات اولیه و شناخت سد چولهول به اتمام رسیده و متظر اجرای مطالعات نهایی است.

کاظمی با اشاره به اینکه دراین مباحث نیازمند سرعت عمل وزارت نیرو هستیم ابراز کرد: زیرا سد بن‌لار نیز همچنان در دست مطالعه است.

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه ایجاد سد زال در حد طرح موضوع باقیمانده است عنوان کرد: درخصوص سد پاعلم نیز که مطالعات آن از سال‌ها پیش به اتمام رسیده است متاسفانه شاهد تعطیلی ادامه روند این پروژه بودیم.

کاظمی ادامه داد: اجرای این سدها در واقع علاوه بر نجات لرستان و شهرستان‌های همچون پلدختر از سیلاب بلکه نجات بخش استان خوزستان نیز هست.

وی با تاکید براینکه این ضرورت همزمان با بروز سیل ازسوی وزیر نیرو نیز در مصاحبه‌های مختلف با رسانه‌ها مطرح می‌شد تصریح کرد: بازهم تاکید می‌کنم با گذشت بیش از یک و سال و نیم هنوز کار مهمی دراین باره در استان لرستان انجام نشده است.

نماینده مردم ‌پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه اگر بار دیگر شاهد بروز سیلاب در این استان باشیم یقینا زیرساخت‌های اجرا شده بار دیگر ویران خواهد شد عنوان کرد: این درحالی است که هنوز خسارت‌های سیل قبلی در استان و به تبع آن شهرستان پلدختر همچون خسارت‌های وارده شده به جاده‌ها، پل‌ها و جاده اصلی پلدختر به خرم‌آباد و نیز جاده هاو پل‌های روستایی منطقه جبران نشده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه زیرساخت فاضلاب نیز شهرستان پلدختر نیازمند اعتبارات ویژه از سوی وزارت نیرو است اذعان کرد: گرچه اقداماتی در این خصوص در دستورکار قرار گرفت و اجرا شد اما از آنجایی که درپی سیلاب کل سیستم فاضلاب شهرستان دچار آشفتگی و تخریب شد دراین زمینه نیازمند نگاه ویژه وزارتخانه‌ای به لحاظ اعتباری هستیم.

مع‌الوصف آنگونه که پیداست متاسفانه با توجه به ضعف در زیرساخت‌های کنترل آب و سیلاب در استان لرستان و به‌ویژه منطقه پلدختر درصورت تکرار سیلاب با توجه تغییرات اقلیمی بار دیگر شاهد ویرانی بیشتری در این استان و عقب‌ماندگی این استان در بخش‌های مختلف توسعه‌ای در پی این خرابی‌ها خواهیم بود لذا این سوال مطرح است که چرا مدیریت ارشد این استان برای پیگیری مطالبات به حق مردم تلاشی مستمر را برای رسیدن به نتیجه مطلوب در دستورکار خود قرار نمی‌دهد و یا اینکه چرا برای این مهم از طریق پای کار آوردن بخش خصوصی به عنوان سرمایه‌گذار استفاده نمی‌کند و همچنان اجرای این مصوبات درحد مطالعه و در برخی موارد حتی کمتر از فرایند باقیمانده‌اند این درحالی است که استان لرستان به دلیل پتانسیل بالا در عرصه‌هایی همچون کشاورزی و صنعت همواره به عنوان استان‌های آتیه‌دار مطرح بوده و هست.

شناسه خبر 34425