شناسه خبر:33990
1399/10/1 10:09:08
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان خبر داد:

تشکیل کمیته تحقیق، وجه تمایز جشنواره شهروند برگزیده سال 99

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان از تشکیل کمیته تحقیق در ساختار جشنواره شهروند برگزیده سال 99 خبر داد.

زمانی که برچسب شهروندی به پیشانی افراد زده می‌شود، یعنی باید منتظر حقوق و تکالیفی در پی این عنوان بود. افرادی که در یک شهر زندگی می‌کنند، درحقیقت به‌عنوان شهروندان آن شهر به حساب می‌آیند و برای اینکه بتوانند زندگی آرام و راحتی داشته باشند، نیاز به تعریف حق و تکلیف دارند.

به دیگر سخن شهروندی، مفهوم جذابی است و عموم مردم در جامعه مدرن از آن بهره می‌برند. دراین‌بین برای اینکه شهروندی دارای مفهوم واقعی باشد، شهروندان باید بر مبنای معیارهای عینی و شفاف مورد قضاوت قرار گیرند و در ادامه نیز حقوق متعدد آن‌ها مورد توجه قرار گیرد؛ درواقع می‌توان گفت که شهروندی، موقعیتی است که فرد با برخورداری از آن می‌تواند در یک جامعه اخلاقی شده و زندگی خود را براساس وابستگی‌های متقابل و طبق موازین و تعادل حقوق و مسئولیت‌های اجتماعی سامان‌دهی کند.

بر این اساس طی چندسال اخیر مدیریت شهری همدان ضمن برگزاری جشنواره‌ای با عنوان شهروند برگزیده، به دنبال معرفی شهروندان نمونه شهر همدان بود؛ به‌طوری که درحال حاضر سومین دوره این جشنواره در همدان آغاز شده است، بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‎باره و فرآیند چگونگی برگزاری جشنواره گفت‌وگویی را با روح‌الله وجدی‎هویدا، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان با بیان اینکه دو سال گذشته جشنواره شهروند برگزیده برگزار و شهروندان برتر انتخاب شدند و امسال سومین سال این جشنواره را درپیش داریم و امیدواریم همچون سال‌های گذشته جشنواره‌ای در شأن مردم همدان برگزار شود، گفت: شهروندان از تاریخ 15 آذرماه تا 20 دی‌ماه فرصت دارند تا با مراجعه به وب‌سایت www.TCF.hamedan.ir:globe_with_meridians: به‎صورت الکترونیکی در جشنواره شرکت کنند.

روح الله وجدی‌هویدا با تأکید بر اینکه در سال جاری 14 نفر به‎عنوان شهروند برگزیده در بخش‌های مختلف انتخاب می‎شوند که با توجه به بخش ویژه کرونا ممکن است چندنفری به این تعداد افزوده شوند، اذعان کرد: در حوزه تأمین اعتبار مشکلی نداریم، زیرا در دومین دور اعتبار جشنواره سه میلیارد ریال بود و امسال نیز همین میزان درنظر گرفته شده که به‌دلیل بیماری کرونا درصدد کاهش این مبلغ هستیم، زیرا هنوز مشخص نیست برنامه اختتامیه داشته باشیم و یا خیر.

وی تصریح کرد: در شورای سیاست‎گذاری علاوه‌بر حضور رئیس شورای اسلامی شهر همدان به‌عنوان رئیس جشنواره، شهردار، تعدادی از اعضای شورا، نمایندگانی از فرمانداری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین تعدادی از شهروندان برگزیده دوره‌های قبل و نماینده‌ای از تشکل‌های مردمی نیز حضور دارند.

وجدی‌هویدا با بیان اینکه کمیته داوری جشنواره نیز متشکل از اساتید دانشگاه، معتمدین و همیاران محلات هستند، اذعان‌ کرد: پس از ثبت‌نام اولیه در سایت عنوان‌شده به‌صورت الکترونیکی، شهروندانی که پرونده آن‌ها به دور نهایی می‌رسد، می‌بایست اصل مدارک را جهت بررسی ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه امسال برای نخستین‎بار کمیته تحقیق نیز تشکیل شده است، عنوان کرد: علت تشکیل این کمیته آن است که فرآیند فراخوان یقیناً به‎تنهایی نمی‌تواند افراد شاخص را در شهری 600 هزار نفری مشخص کند، پس گروه تحقیقی تشکیل شده و با حضور بین اقشار مختلف، نسبت به شناسایی شهروندان برگزیده اقدام می‌کنند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان با بیان آنکه این جشنواره با هدف الگوسازی رفتارهای شهروندی و معرفی شهروندان نمونه به دیگر شهروندان برگزار می‌شود، گفت: سه شاخص اصلی برای افراد برگزیده مدنظر است.

وجدی‎هویدا با تأکید بر اینکه شهروندان می‌بایست مدارک و مستندات خود را در سه بخش فعالیت در حوزه مدیریت شهری همچون تلاش جهت توسعه فرهنگ مصرف بهینه انرژی، پرداخت به‎موقع عوارض متعلق به شهرداری، تألیف و ترجمه کتب، مقالات علمی، پایان‎نامه و طرح پژوهشی شاخص با تأکید بر حوزه مدیریت شهری، حضور در دوره‌های آموزشی مرتبط با مدیریت شهری، انجام امور خیرخواهانه، وقف و انفاق در حوزه مدیریت ‌شهری، ارتباط با سامانه 137، مشارکت در افزایش سرانه فضای سبز، نظافت شهری و نیز فعالیت در مباحث غیر شغلی همچون حضور و مشارکت داوطلبانه، مستمر و فعال در نهادها و تشکل‌های غیر دولتی مرتبط با حوزه مدیریت شهری، کارآفرینی و اشتغال‎زایی جهت رونق تولید برای خود و سایر شهروندان با اولویت انجام فعالیت‌های خاص و خلاقانه در حوزه مدیریت ‌شهری، کسب عناوین برجسته در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، علمی، ورزشی، هنری، اقتصادی، سیاسی، نظامی و غیره در سطوح استانی، ملی و بین‌المللی و نیز فعالیت‎های مرتبط با فعالیت شغلی همچون رعایت انضباط اداری و وجدان کاری، احراز عناوین برجسته حرفه‌ای برای دبیرخانه جشنواره واقع در تالار قرآن به‌صورت الکترونیکی ارسال کنند، افزود: این مدارک در کمیته داوری مورد ارزیابی قرار گرفته و برگزیدگان در پنج بخش انتخاب می‌شوند.

وی با بیان اینکه نخستین برگزیدگان در بخش شهروند برگزیده قرار می‌گیرند که این افراد تمامی شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی، قانون‌مداری، اخلاق‌مداری و مشارکت‌جویی را علاوه‌بر سه شاخص عنوان‌شده می‌بایست کسب کنند، گفت: در این بخش سه نفر برگزیده خواهند شد.

دبیر جشنواره شهروند برگزیده همدان با تأکید بر اینکه شهروند شایسته تقدیر دیگر بخش برگزیدگان را شامل می‌شود، اذعان کرد: این افراد شهروندانی هستند که طی سال‌ها سکونت در شهر همدان کار و یا اقدام خاصی انجام داده باشند؛ به‎عنوان مثال دانشمند و یا ورزشکاری که برای همدان افتخاری را کسب کرده است.

وجدی‎هویدا با اشاره به اینکه شهروند افتخاری دیگر بخش تعریف‌شده برای شهروند برگزیده است، ابراز کرد: این قبیل افراد لازم نیست ساکن همدان باشند، بلکه باید برای شهر همدان کار شاخصی انجام داده باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه چهارمین گروه شهروندان برگزیده شهروندان عامل به وظایف شهروندی هستند، اذعان کرد: در این بخش پنج نفر انتخاب و تقدیر خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه آخرین بخش از برگزیدگان نیز در قالب شهروندان بخش ویژه مورد تقدیر قرار می‌گیرند، عنوان کرد: امسال با توجه به بروز کرونا فعالان حوزه سلامت مدنظر قرار خواهند گرفت.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، امید می‌رود جشنواره امسال بتواند به‌صورت واقعی شهروندان برگزیده را در بخش‌های مختلف معرفی کند که با تشکیل کمیته تحقیق به نظر می‌رسد این فرآیند به واقعیت نزدیک‌تر خواهد شد. البته امید است شاخص‌های تعریف‌شده برای شهروند برگزیده با دقت نظر بیشتر و کارشناسی‌شده‌تر از سوی کمیته داوری مورد استناد قرار گیرد.

شناسه خبر 33990