شناسه خبر:33800
1399/9/27 10:27:31
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت:

تحقیق و توسعه در تولید به فرهنگ تبدیل شود

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: یکی از نیازهای مهم در واحدهای تولیدی و صنعتی، راه‌اندازی واحدهای تحقیق و توسعه‌ است که باید این موضوع مهم به فرهنگ تبدیل شود.

خالد جعفری در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کردستان اظهار کرد: شعار امسال هفته پژوهش «پژوهش و فناوری در خدمت جهش‌تولید» است که نشان می‌دهد پژوهش در عرصه تولید باید مورد‌توجه بوده و تقویت شود.

وی افزود: شرایط چند سال اخیر کشور در زمینه جنگ اقتصادی و تحریم‌ها و در یک‌سال اخیر شیوع ویروس کرونا، نشان می‌دهد تنها راه ثبات اقتصادی توجه به پژوهش‌های بنیادی است که بتواند به تاب‌آوری جامعه در برابر مشکلات کمک کند.

معاون هماهنگی امور‌اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با بیان اینکه پژوهش‌های امروز دنیا کاربردی و جامعه‌محور است، اضافه کرد: در کشور ما نیز در سال‌های اخیر تغییر رویکردی را شاهد هستیم که به پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری دانشگاه اهمیت داده شده و می‌توان گفت دوران بیداری پژوهش در کشور است.

جعفری با بیان اینکه باید از طرفیت نخبگان و توان علمی دانشگاه‌ها استفاده بیشتری شود تا سرمایه‌گذاری با خطر کمتر شاهد باشیم، یادآور شد: برخی واحدهای صنعتی اهمیتی برای واحد تحقیق و توسعه قائل نبوده و حتی به اهمیت پژوهش در تولید نیز واقف نیستند در‌حالیکه باید این بخش به فرهنگ تبدیل و موجب افزایش بهره‌وری شود.

وی با بیان اینکه از معدود استان‌های کشور هستیم که یک‌درصد اعتبارات پژوهشی را هزینه کرده‌ایم، گفت: سال گذشته برای نخستین‌بار این سهم از اعتبارات استانی به انجام پژوهش‌های کاربردی و جامعه محور اختصاص یافت.

معاون هماهنگی امور‌اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان کرونا و تحریم‌ها را دو‌عامل فشار بر اقتصاد کشور دانست و تأکید کرد: با این وجود، فرصتی فراهم شده تا نقش تأثیرگذار دانشگاه‌ها برای عبور از این محدودیت‌ها بیشتر تبیین شود.

جعفری افزود: در سایه فناوری‌های ایجاد شده، تولیدات استان در بازارهای ملی معرفی شد و از محدوده استان فراتر رفت و اگر تحریم‌ها به پایان برسد، دسترسی به بازارهای خارجی دور از انتظار نخواهد بود.

وی اقتصادی کردن پژوهش‌ها را انگیزه‌ای قوی برای پژوهشگران دانست و تصریح کرد: ایجاد انگیزه و پشتوانه قوی برای پژوهش از منظر اقتصادی‌شدن آن مُیسر است.

معاون هماهنگی امور‌اقتصادی و توسعه‌ منابع استاندار کردستان به راه‌اندازی شورای مدیریت آموزش‌عالی در استان‌ها هم اشاره و آن را گامی مهم برای تقویت بهره‌وری علمی اعلام کرد.

شناسه خبر 33800