شناسه خبر:33761
1399/9/26 12:24:24

سپهرغرب، گروه اقتصادی: آرمان‌ملی از واردات ماسک از چین خبر داده است: شیوع کرونا و ادامه‌دار شدن این اپیدمی باعث شد تا تقاضای مردم برای ماسک افزایش یابد و به همین دلیل هم واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها ظرفیت‌های تولیدی خود را افزایش دادند و شبانه‌روزی پای کار بودند تا بتوانند کمبودهای موجود در این بخش را تامین کنند؛ برخی واحدها اقدام به تغییر خط تولید کردند و برخی اقدام به افزایش خط تولید.

رئیس سازمان و عضو هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی طی نامه‌ای به علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفته که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد از مبادی ورودی کشور به‌ویژه از بندر گناوه و سایر بنادر کشور، ماسک‌های چینی به صورت قاچاق وارد کشور شده و از طریق کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرام و سایر روش‌ها در تهران و برخی دیگر از استان‌ها، به‌ویژه استان‌های جنوبی کشور به وفور به فروش می‌رسد.

غلامرضا حسن‌پور اسکندری، همچنین هشدار داده که این روند منجر به شکست تولیدی‌های ماسک در داخل کشور خواهد شد و در آینده نزدیک سرمایه‌ها و نیروهای به کارگرفته شده در مقوله تولید ماسک آسیب جدی و غیرقابل جبرانی خواهند دید. او در پایان از وزارت صمت خواسته که برای حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از قاچاق، دستور فوری و قاطع صادر شود. این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که براساس اعلام وزارت صمت در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه 20 میلیون عدد ماسک در کشور وجود دارد. همچنین با توجه به افزایش حجم تولیدات داخلی و ذخیره‌سازی مناسب در زمینه تولید انواع ماسک، اخیرا حداکثر قیمت مصرف‌کننده انواع ماسک سه لایه پزشکی استاندارد مورد تایید سازمان غذا و دارو از 1300 به 1000 تومان کاهش یافت.

به عقیده کارشناسان اقتصادی یکی از علل افزایش و سهولت در قاچاق کالا ناتوانی در نظارت بر مبادی ورودی و خروجی کشور است. این امر هم به دلیل است که ایران برخلاف سایر کشورها، که مبادی ورودی و گمرکی خود را به زیر 10 مورد رسانده‌اند ایران بیش از 150 مبادی رسمی و غیررسمی دارد که نظارت برهمه آنها نه تنها کار شدنی‌ نیست بلکه خود فسادزا هم هست و باعث می‌شود تا با نبود نظارت کار قاچاقچیان بسیار راحت‌تر هم شود. 

در هر صورت با رشد افزایش واحدهایی که در تولید ماسک فعال شده‌اند عاقلانه این است که در شرایط رکود امروز؛ همین درآمدهایی هم که به دست این واحدها می‌رسد از بین نرود. هرچند که مافیای واردات احتمالا تا چند روز آینده دلایلی را برای قانونی کردن این واردات و گرفتن مجوز و مصوبه می‌کند، اما این اقدام جز نابودی بنگاه‌های تولیدی داخلی ندارد. از طرفی معلوم نیست که کیفیت ماسک‌های قاچاق شده آن هم از چین چقدر است از طرفی دستگاه‌های متولی باید سریع‌تر برای برخورد با این موضوع اقدام کنند چراکه موضوع سلامتی عمومی مردم موضوع مهمی است و نباید به دست‌های کثیف پشت پرده که قطعا در سطوح مدیریتی مختلف نفوذ داشته و اقدام به این کار کرده‌اند؛ اجازه داد که سلامتی مردم را بازیچه خود قرار دهند تا به سود برسند.

شناسه خبر 33761