شناسه خبر:33183
1399/9/17 09:55:26

سپهرغرب، گروه خبر: توسعه و ارتقای راه‌های بین شهری در کردستان به‌علت جغرافیای کوهستانی منطقه از مطالبات جدی مردم این استان بوده است که احداث کریدور شمال- جنوب ازجمله پاسخ‌های دولت به این درخواست عمومی به‌شمار می‌آید.

شرایط توپولوژی کردستان، ناهمواری و سخت‌گذر بودن مسیرهای ارتباطی آن باعث شده این استان همواره از شاخص‌های پایین حوزه راه و حمل‌ونقل برخوردار باشد و این مسئله در بسیاری از موارد موجب نارضایتی مردم شده است.

توسعه و بهسازی راه‌ها به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه‌یافتگی از مطالبات مردم کردستان از دولت‌ها و مسئولان است که کریدور شمال- جنوب از طرح‌های نقش‌آفرین در تحقق این مطالبات بوده و در دولت تدبیر و امید توجه جدی برای تکمیل این طرح است.

کریدور شمال- جنوب از بزرگ‌ترین طرح‌های بزرگراهی کشور است که با طول یک‌هزار و 472 کیلومتر، مرز بازرگان در آذربایجان غربی را با عبور از استان‌های کردستان، کرمانشاه و لرستان به بندر امام خمینی (ره) در خوزستان متصل می‌کند.

مطالعات این طرح در سال 1382 آغاز و نخستین مناقصه قطعه اول طرح در کردستان سال 1384 برگزار شد و همان‌ سال نیز عملیات اجرایی را شاهد بودیم و با تلاش‌ دولت تدبیر و امید، پیشرفت فیزیکی آن از 14 درصد سال 1392 هم‌اکنون به 65 درصد رسیده است.کریدور شمال به جنوب شاهرگ حیاتی کردستان

استاندار کردستان کریدور شمال - جنوب را یک شاهرگ حیاتی برای توسعه و رشد اقتصادی این استان دانست و گفت: این کریدور که از مرز بازرگان تا بندر امام خمینی (ره) ادامه دارد، 320 کیلومتر آن در استان واقع شده و برای اتمام نیازمند یک‌هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار است.

بهمن مرادنیا اظهار کرد: تلاش دولت در این است که بخشی از این راه حیاتی و تأثیرگذار در توسعه استان به بهره‌برداری برسد، البته مجموعه مشکلاتی از قبیل منابع طبیعی، زیرساخت برق، مخابرات و تملک اراضی کشاورزی وجود دارد که باید هرچه زودتر حل شود و به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اینکه کریدور شمال- جنوب قادر است بخش مهمی از مطالبات مردم استان در حوزه زیرساخت راه را پاسخ بدهد، اضافه کرد: به همین دلیل اجرای این طرح در استان کردستان از سال 1394 ملی شد و اعتبارات مورد نیاز آن نیز از منابع ملی تأمین می‌شود که درنتیجه این اقدام پیشرفت فیزیکی آن با افزایش 50 درصدی از 14 درصد ابتدای شروع خدمت دولت تدبیر و امید، اکنون به 64 درصد رسیده است.

مرادنیا افزود: در سال جاری نیز از محل اعتبارات دولتی حدود 220 میلیارد تومان برای اجرای این طرح تخصیص یافته است. کریدور شمال- جنوب در اولویت ستاد اقتصاد مقاومتی کردستان

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان هم با اشاره به اینکه توجه به حمل‌ونقل و زیرساخت‌های آن به‌ویژه کریدور شمال- جنوب در اولویت اجرایی ستاد اقتصاد مقاومتی استان قرار دارد، اظهار کرد: این اداره کل عهده‌دار قطعه پنج طرح است.

محمدصدیق ثابتی از پیشرفت 85 درصدی قطعه پنج این کریدور خبر داد و یادآور شد: قطعه شماره پنج به طول 49 کیلومتر بوده که 38 کیلومتر از آن زیر بار ترافیک رفته است.

وی افزود: این قطعه که در حد فاصل سنندج- دیواندره واقع شده، ازجمله قطعات مهم کریدور است که اتمام و بهره‌برداری کامل از آن تأثیر بسزایی در بهبود شرایط ترافیکی و حمل‌ونقل جاده‌ای استان دارد و ایمنی تردد در مسیر مورد نظر که ازجمله مسیرهای پُرتصادف است، ارتقا خواهد یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به هزینه‌کرد حدود 110 میلیارد تومان برای ساخت قطعه پنج، گفت: اتمام پروژه نیاز به 40 میلیارد تومان اعتبار دارد که امیدواریم با تأمین به‌موقع آن در سال جاری شاهد بهره‌برداری کامل از این قطعه مهم باشیم. 46 درصد کریدور شمال- جنوب در کردستان زیر بار ترافیک رفت

سرپرست حوزه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در کردستان نیز گفت: 47 درصد از 320 کیلومتر کریدور شمال- جنوب در حوزه این استان زیر با ترافیک رفته که 70 درصد این میزان در هفت سال خدمت دولت تدبیر و امید اجرا شده است.

رحیم نصیرزاده اظهار کرد: حدود 320 کیلومتر از کریدور شمال- جنوب کشور در این استان واقع شده که تاکنون 147 کیلومتر آن زیر بار ترافیک رفته و 102 کیلومتر آن شامل 70 درصد در هفت سال خدمت دولت تدبیر و امید احداث شده است.

وی اضافه کرد: مطالعات این طرح در سال 1382 آغاز و نخستین مناقصه قطعه اول طرح در این استان سال 1384 برگزار و همان‌ سال نیز عملیات اجرایی شروع شد.

سرپرست حوزه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در کردستان یادآور شد: از سال 1384 تا 1392 تنها 14 درصد مسیر شامل 45 کیلومتر زیر بار ترافیک رفته بود، اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای این طرح به‌واسطه اهمیت اقتصادی کریدور شمال- جنوب و وضعیت راه‌های کردستان شدت گرفت.

وی ابراز شد: از ابتدای اجرای طرح تاکنون 700 میلیارد تومان از محل منابع دولت هزینه شده و در هفت سال گذشته طول زیر بار ترافیک رفته از 14 درصد ابتدای سال 1392 به 46 درصد در سال جاری رسیده است. پیشرفت 65 درصدی کریدور شمال- جنوب

نصیرزاده با اشاره به آنکه هم‌اکنون این طرح از 65 درصد پیشرفت فیزیکی وزنی برخوردار است، تأکید کرد: 146 کیلومتر از این طرح درحال احداث بوده و 27 کیلومتر باقی‌مانده نیز شامل کنارگذر غربی سنندج در دست مطالعه است.

سرپرست حوزه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در کردستان گفت: این طرح که به بزرگراه کرمانشاه- میاندوآب موسوم است، بخشی از کریدور شماره 10 کشور بوده که سه استان کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی را به هم متصل می‌کند.

وی ادامه داد: این کریدور به‌علت قرارگیری در مسیرهای کوهستانی استان کردستان دارای سه کیلومتر تونل است که درحال احداث و تکمیل هستند.30 کیلومتر از کریدور شمال- جنوب در کردستان زیر بار ترافیک می‌رود

نصیرزاده با بیان اینکه تا پایان دولت تدبیر و امید 30 کیلومتر دیگر از کریدور شمال- جنوب در این استان زیر بار ترافیک می‌رود، گفت: با تحقق این برنامه تا پایان دولت، طول زیر بار ترافیک رفته این کریدور از 147 کیلومتر به 177 کیلومتر شامل 55 درصد کل مسیر 320 کیلومتری می‌رسد.

با توجه به نقش انکارناپذیر راه در توسعه همه‌جانبه و اینکه یکی از مطالبات جدی مردم کردستان است، تلاش‌های گسترده‌ای از سوی دولت تدبیر و امید در این خصوص انجام گرفته و یا درحال تحقق بوده که احداث 267 کیلومتر راه اصلی بین‌ شهری و بزرگراهی با استفاده از یک‎هزار و 20 میلیارد تومان ازجمله این خدمات است.

شناسه خبر 33183