شناسه خبر:32745
1399/9/10 10:27:59
انتقاد از بی‌توجهی ستاد بحران لرستان

پل‌ها بعد از 18 ماه مرمت نشد

بخشدار معمولان با اشاره به تعطیلی پروژه دیواره حفاظتی شهر معمولان، گفت: پل‌های تخریب شده در جریان سیلاب سال گذشته در این بخش با گذشت 18 ماه هنوز مرمت نشده‌اند.

سید حبیب الله موسوی در جلسه ستاد مدیریت شهرستان پلدختر، اظهار کرد: با توجه به مصوبه شورای توسعه پنجم شهریور ماه سال جاری در محل فرمانداری به ریاست استاندار لرستان برای پیگیری مشکل دیواره ساحلی شهر معمولان اقدام‌های صورت گرفت که کافی نیست.

*هراس ساکنان ضلع غربی شهر معمولان از سیلاب

وی، افزود: از هزار و 800 متر دیوار حفاظتی بخش غربی شهر معمولان علیرغم ضرورت کار برای جلوگیری از نفوذ سیلاب به شهر، حدود 900 متر آن انجام شده و بیش از 50 درصد پروژه باقی مانده است.

بخشدار معمولان، یادآوری کرد: مقرر شد آب منطقه‌ای بخشی از کار را انجام دهد و از محل توازن اعتباری به حساب شهرداری معمولان به منظور پیشبرد فعالیت احداث دیواره حفاظتی شهر معمولان واریز کند تا قبل از فصل بارندگی و طغیان رودخانه کشکان حداقل بخش خطر آفرین این پروژه به سرانجام برسد اما متأسفانه با گذشت دو ماه این مصوبه اجرایی نشده و با گذشت حدود یک ماه کار همچنان تعطیل است.

موسوی، افزود: علی‌رغم تهدیدی که در بارندگی‌های اخیر و احتمال وقوع سیلاب برای منازل مسکونی ضلع غربی شهر معمولان وجود دارد اما متأسفانه این مهم به فراموشی سپرده شده است و خواستار پیگیری از سوی فرماندار هستیم.

وی، گفت: ساکنان این بخش از شهر معمولان هنگام بارندگی دغدغه نفوذ سیلاب به منازل خود را دارند و انتظار می‌رود این موضوع به جد پیگیر شود.

بخشدار معمولان، افزود: با توجه به عدم تکمیل و تحقق به موقع دیواره حفاظتی شهر معمولان و انسداد احتمالی راه‌ها، انتظار می‌رود هلال احمر امکانات و تجهیزات لازم برای اسکان احتمالی و کمک به ساکنان منطقه را در این شهر دپو کند.

*انتقاد از بی‌توجهی ستاد بحران

موسوی با انتقاد از عدم رعایت اصول مهندسی در زیر ساخت سایت شهید سلیمانی شهر معمولان، یادآور شد: متأسفانه احداث زیر ساخت‌های این سایت به ویژه نحوه جدول گذاری غیر کارشناسی و غیراصولی انجام شده که بنیاد مسکن باید در این رابطه پاسخگو باشد.

وی، افزود: بنیاد مسکن استان اردبیل به عنوان معین معمولان در سطح بخش اقدام‌های خوبی انجام داده که قابل تقدیر است اما در خصوص سایت شهید سلیمانی کار را ناتمام تمام گذاشتند و از این لحاظ انتقاد شدید به آنها وارد است.

بخشدار معمولان، گفت: با توجه به اینکه ساکنان سایت شهید سلیمانی معمولان هنگام بارندگی با مشکل مواجه هستند، انتظار می‌رود مسئول بنیاد مسکن پلدختر مابقی کار بنیاد اردبیل را عهده و در این رابطه رفع مشکل کنند.

موسوی، از عدم توجه ستاد بحران استان به شهرستان پلدختر انتقاد کرد و افزود: یک ماه پیش از سوی فرمانداری به صورت مختلف از ستاد بحران استان درخواست بیل مکانیکی ارسال اما متأسفانه در این رابطه بی توجهی شده است.

وی، یادآور شد: بدون بیل مکانیکی در روستای «دم‌رود افرینه» جان و مال ساکنان روستا در خطر سیلاب قرار دارد اما متأسفانه مرکز استان نسبت به این امر مهم اهمیتی قائل نیست.

*پل‌های تخریب شده بعد از 18 مرمت نشده‌اند

بخشدار معمولان، افزود: پل روستای «چم شهران» به صورت موقت بدون استحکام نصب شده و حدود 6 ماه است راهداری استان، قول آغاز عملیات پل جدید را داده که تا کنون اقدام عملی صورت نگرفته در این صورت علیرغم احتمال تخریب پل در بارندگی‌های پیش رو حداقل مسئولان امر در اسرع وقت پل نصب شده را استحکام بخشند.

موسوی، گفت: پل روستای «چم شهران» را چهار بار سیلاب با خود برده و انتظار عموم رفع این مشکل به طور اساسی است، بنا بر این در چنین شرایطی احداث اصولی این پل برای دولت جنبه حیثتی دارد.

وی از عدم سوخت‌رسانی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به روستاهای شمالی این بخش انتقاد کرد و افزود: برای تأمین یک تانکر نفت برای سوخت‌رسانی به یک روستا باید بارها با شرکت نفت رایزنی صورت گیرد که انتظار می‌رود شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به جد پیگیر رفع این مشکل باشد و به موقع سوخت به روستاها ارسال کند.

بخشدار معمولان، یادآور شد: پل‌های تخریب شده در جریان سیل سال گذشته در بخش معمولان با گذشت 18 ماه هنوز مرمت نشدند و برخی روستاها مانند «آمیران کوشکی»، «دمرود افرینه» و «کور شورآب علیشاه» و در مجموع حدود 15 روستا این بخش با نخستین بارندگی راه ارتباطی آنها قطع می‌شود و متأسفانه علیرغم پیگیری‌های انجام شده با راهداری تا کنون نتیجه بخش نبوده است.

*نبود امکانات راهداری در معمولان

موسوی، افزود: عدم پاکسازی نخاله‌های ساختمانی در ضلع غربی شهر معمولان که قرار بود با پرداخت قسط آخر تسهیلات از سوی بنیاد استان اردبیل به سیل زدگان انجام شود به دلیل عدم پرداخت و عمل به تعهد نامه، انجام نشده که در زمان بارندگی برای ساکنان خطر آفرین است از این رو لازم است بنیاد مسکن پلدختر به عنوان جایگزین نسبت به رفع این مشکل اقدام کند.

وی با بیان اینکه تجهیزات و امکانات راهداری در سطح این بخش مستقر نیست، گفت: علیرغم گزارش‌های هواشناسی و هشدارهای ستاد بحران استان در بارندگی‌ها مبنی بر وقوع سیلاب‌های احتمالی اما متأسفانه استقرار امکانات و تجهیزات قبل از بروز حادثه در نقاط حادثه خیز صورت نمی‌گیرد.

شناسه خبر 32745